Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/1591
Title: การประเมินหลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาและวัฒนธรรมจีน (หลักสูตรปรับปรุงปีพุทธศักราช 2555)
Other Titles: The Evaluation of Chinese Language and Culture Major Curriculum (Revised Edition 2012) Bachelor's Degree Program, Huachiew Chalermprakiet University
Authors: ธันฐกรณ์ สังขพิพัฒธนกุล
นริศ วศินานนท์
รัตนา จันทรสารโสภณ
กิติกา กรชาลกุล
ศิริเพ็ญ กำแพงแก้ว
Thantakron Sangkapipattanakul
Naris Wasinanon
Ratana Jantarasarsophon
Kitika Karachalkul
Siriphen Kamphangkaew
杨光宝
何福祥
黄友华
王燕琛
姚倩儒
Huachiew Chalermprakiet University. College of Chinese Studies
Huachiew Chalermprakiet University. College of Chinese Studies
Huachiew Chalermprakiet University. College of Chinese Studies
Huachiew Chalermprakiet University. College of Chinese Studies
Huachiew Chalermprakiet University. College of Chinese Studies
Keywords: การประเมินหลักสูตร
Curriculum evaluation
ภาษาจีน -- การศึกษาและการสอน
Chinese language -- Study and teaching.
ภาษาจีน -- หลักสูตร
Chinese language -- Curricula
Issue Date: 2018
Citation: วารสารวิชาการภาษาและวัฒนธรรมจีน 5,1 (มกราคม-มิถุนายน 2561) : 43-56
Abstract: หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาและวัฒนธรรมจีน ได้ทำการวิจัยประเมินหลักสูตรโดยมีวัตถุประสงค์ เพื่อประเมินคุณภาพการจัดการศึกษาหลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาและวัฒนธรรมจีนในด้านบริบทของหลักสูตร ด้านปัจจัยนำเข้า ด้านกระบวนการผลิต และด้านผลลัพธ์ของหลักสูตร กลุ่มตัวอย่างในการให้ข้อมูลจำนวน 113 คน ประกอบด้วยกลุ่มอาจารย์ประจำหลักสูตรจำนวน 5 คน กลุ่มนักศึกษาชั้นปีที่ 3 และปีที่ 4 จำนวน 99 คน กลุ่มบัณฑิตจำนวน 7 คน และกลุ่มผู้ใช้บัณฑิตจำนวน 2 คน โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการรวบรวมข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างแล้วนำผลที่ได้มาทำการวิเคราะห์หาค่าเฉลี่ย โดยผลจากการประเมินหลักสูตรในครั้งนี้แบ่งเป็น 1. ด้านบริบท พบว่าวัตถุประสงค์ โครงสร้างหลักสูตรและจำนวนหน่วยกิตของแต่ละหมวดรายวิชา รวมถึงเนื้อหารายวิชาของหลักสูตรทั้งหมวดรายวิชาเอกบังคับและหมวดรายวิชาเอกเลือกมีความเหมาะสม เป็นประโยชน์ต่อการศึกษาในระดับที่สูงขึ้น สอดคล้องกับสถานการณ์ในปัจจุบัน 2. ด้านปัจจัยนำเข้า (1) คุณลักษณะของผู้สอน พบว่าในเรื่องคุณวุฒิและประสบการณ์ของอาจารย์ผู้สอนมีความพึงพอใจอยู่ในระดับมากถึงมากที่สุด (2) คุณลักษณะของนักศึกษา อาจารย์คณะภาษาและวัฒนธรรมจีนมีส่วนร่วมในการสัมภาษณ์คัดเลือกนักศึกษา (3) ปัจจัยสนับสนุนการเรียนรู้ อาจารย์ประจำหลักสูตรมีความพึงพอใจด้านห้องเรียนมีอุปกรณ์เหมาะสม ค่าคะแนนเฉลี่ยอยู่ในระดับปานกลาง นักศึกษามีความพึงพอใจในเรื่องระบบบริการห้องสมุดเหมาะสม ค่าคะแนนเฉลี่ยอยู่ในระดับปานกลาง ส่วนบัณฑิตมีความพึงพอใจในเรื่องระบบบริการห้องสมุดเหมาะสม ค่าคะแนนเฉลี่ยอยู่ในระดับมากที่สุด 3. ด้านกระบวนการผลิต (1) การบริหารหลักสูตร พบว่าความพึงพอใจด้านการบริหารหลักสูตรในทุกด้านเฉลี่ยอยู่ในระดับมากถึงมากที่สุด (2) การจัดการเรียนการสอน พบว่าอาจารย์ประจำหลักสูตรและนักศึกษามีความพึงพอใจด้านการจัดการเรียนการสอนมีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับมาก สำหรับบัณฑิตมีความพึงพอใจด้านการจัดการเรียนการสอนเฉลี่ยอยู่ในระดับมากที่สุด (3) ด้านการวัดและการประเมินผล อาจารย์ประจำหลักสูตร นักศึกษา และบัณฑิตมีความพึงพอใจด้านการวัดและประเมินผลเฉลี่ยอยู่ในระดับมากถึงมากที่สุด 4. ด้านผลลัพธ์ของหลักสูตร (1) คุณลักษณะบัณฑิตตามวัตถุประสงค์ อาจารย์ประจำหลักสูตร และนักศึกษามีความพึงพอใจทักษะด้านการใช้ภาษา ทักษะด้านการพูด ทักษะด้านการฟัง-อ่าน ทักษะด้านการเขียน เฉลี่ยอยู่ในระดับปานกลาง ส่วนบัณฑิต และผู้ใช้บัณฑิตมีความพึงพอใจในทักษะทางภาษาอยู่ในระดับมากที่สุด (2) คุณลักษณะบัณฑิตตามกรอบมาตรฐาน TQF พบว่า กลุ่มผู้ใช้บัณฑิตมีความพึงพอใจเฉลี่ยอยู่ในระดับมากที่สุดในทั้ง 5 ด้าน
The purpose of this study was to evaluate the Chinese Language and Culture Major Curriculum (Revised Edition, Academic Year 2012). The evaluation focused on 4 aspects including the objectives of the curriculum, the structure and content of the curriculum, the curriculum management, and the characteristics of the graduates. There were 113 participants in this study; 5 instructors, 99 students in the third-year and fourth-year groups, 7 graduates, and 2 employers. Data Analysis was based on questionnaires. The data was analyzed in terms of frequency, percentage, and the differences of mean groups. The results of this research were as follows; Input : This section was divided into 3 parts ; 1) Qualification of the program instructors It was found that the instructors were satisfied with the qualifications and experience of the program instructors which was rated with the highest average scores. The students were satisfied with this aspect which was rated with the high average scores. The graduates were satisfied with the instructors’ qualifications and the courses they were assigned to teach which were rated with the highest average scores. 2) Characteristics of the students All of the instructors took part in the admission process to interview the new students of the program. 3) Educational equipment The instructors were satisfied with the well-equipped classrooms which were rated with the high average scores. The students and graduates were satisfied with HCU Library Information Section which was rated with the highest average scores. Process: This section was divided into 3 parts. 1) Curriculum Management The students and the graduates were satisfied with the curriculum management which was rated with the high and the highest average scores respectively. 2) Teaching and Learning Process The instructors and students were satisfied with the teaching and learning process. Furthermore, the instructors and students were satisfied with the use of teaching materials with the teaching and learning process which was rated with the highest average scores. 3) Evaluation Methods The instructors and students were satisfied with the evaluation methods which were precise and systematic and were rated with the high average scores and the highest average scores. Learning Outcome Standards 1) The Characteristics of the Graduates The instructors and students were satisfied with the language skills in terms of the use of language, speaking, listening, reading and writing skills which was rated with the moderate average scores, whereas the graduates were satisfied with their language skills and the employers were also satisfied with the graduates’ language skills which were rated with the highest average 2) The characteristics of the Graduates in accordance with Thailand qualification Framework (TQF) The employers were satisfied with the five aspects of learning outcome standards.scores.
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/1591
Appears in Collections:College Of Chinese Studies - Artical Journals

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Evaluation-of-Chinese-Language-2555.pdf92.16 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.