Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/1813
Title: การพัฒนาช่องทางการจัดจำหน่ายผลิตภัณฑ์ปลาสลิดในจังหวัดสมุทรปราการไปยังตลาดผู้บริโภคคนไทย
Other Titles: The Development of The Distribution Channels for Samutprakarn Pla Salid (Snakeskin Gurami) Products Toward Thai Consumers Market
Authors: สุเมษ เลิศจริยพร
ภัททิตา เลิศจริยพร
ศักชัย อรุณรัศมีเรือง
สุชาติ วัฒกานนท์
อรรถพล ธรรมไพบูลย์
Sumet Lurdjariyaporn
Pattita Lurdjariyaporn
Sakchai Aroonratsameruang
Suchart Watakanont
Utterpon Thumpiboon
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administration
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Science and Technology
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administration
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administration
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administration
Keywords: พฤติกรรมผู้บริโภค
Consumer behavior
ปลาสลิด -- ไทย -- สมุทรปราการ
Snakeskin gourami -- Thailand -- Samut Prakarn
ช่องทางการตลาด
Marketing channels
การตลาดอินเทอร์เน็ต
Internet marketing
Issue Date: 2022
Citation: วารสารธุรกิจปริทัศน์ 14,1 (มกราคม-มิถุนายน 2565) : 494-513
Abstract: การวิจัยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาข้อมูลส่วนบุคคล และพฤติกรรมการซื้อผลิตภัณฑ์ปลาสลิดและการพัฒนากลยุทธ์สำหรับช่องทางการจัดจำหน่ายตลาดข้างทางถนนสุขุมวิทสายเก่า ตลาดงานนิทรรศการและตลาดออนไลน์ ใช้การวิจัยเชิงสำรวจจากการสัมภาษณ์เชิงลึกผู้จำหน่ายปลาสลิด 16 คน และลูกค้า 16 คน ตลาดถนนสุขุมวิทสายเก่า ตามด้วยการวิจัยเชิงพรรณนาจากแบบสอบถามผู้บริโภค 5 กลุ่ม 400 ตัวอย่าง ในงานนิทรรศการ 4 แห่ง วิเคราะห์ผลด้วยความถี่ ค่าเฉลี่ย ค่าร้อยละ และค่าไคสแควร์ พบว่า จุดขายคือชื่อเสียงปลาสลิดบางบ่อและราคาต่ำ กลุ่มเป้าหมายคือลูกค้า เพศหญิงอายุ 30-40 ปี และ 25-30 ปี รายได้ต่อเดือน 10,000 ถึง 40,000 บาท ซื้อจากอิทธิพลครอบครัว เพื่อเป็นของฝากและรับประทานเอง ผลิตภัณฑ์หลักคือปลาสลิดแดดเดียวขนาดกลางราคา 150-250 บาท/กิโลกรัม มีรสชาติความเค็มไม่อมน้ำมัน สะอาด สดใหม่และแสดงยี่ห้อบนถุงซิปล็อคกันกลิ่น ชอบการชิมฟรีและลดราคา 5-20 บาทต่อกิโลกรัม สนใจซื้อผ่านเฟซบุ๊ก ไลน์และเว็บไซต์ ขนส่งผ่านเคอร์รี่หรือแกร็ปฟู้ด
The purposes of research project are to study Samutprakarn Pla Salid (Snakeskin gurami) product's target customers and purchasing behavior to design marketing mix strategies for distribution channel of the marketplace alongside Sukhumvit road, exhibitions and online marketing. The exploratory research is performed at marketplace alongside Sukhumvit road through in-depth interview from 16 samples of each of seller and customers. After that the descriptive research by quota random sampling 400 consumers are surveyed from 5 groups in 4 exhibitions. The method of frequency, mean, percentage and chi-square are used for data analysis. The result of the study finds that the selling point is the renown of Samutprakarn Pla Salid and low pricing perception. The main customers consist of women aged 30-40 and 25-30 years old, the income per month is 10,000-40,000 Baht. The reasons to buy are because of family suggestion as souvenirs and favorite food. The flagship product is middle size single-sunny-pla salid product sold between 150-250 baht per kilogram. The requirements are salty, non-oily, clean, fresh and seller's brand printed on zip-lock plastic bag. The interested promotion are discounts by 5-20 baht per kilogram. Online platform is Facebook, Line and website with Kerry and Grab food delivery.
Description: สามารถเข้าถึงบทความฉบับเต็มได้ที่ https://so01.tci-thaijo.org/index.php/bahcuojs/article/view/254488/170799
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/1813
Appears in Collections:Business Administration - Artical Journals

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Internet-marketing.pdf83.7 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.