Please use this identifier to cite or link to this item:
https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/1828
Title: | การนิเทศงานสังคมสงเคราะห์: กรณีศึกษาการฝึกภาคปฏิบัติของนักศึกษาหลักสูตรสังคมสงเคราะห์ศาสตร์ |
Other Titles: | Supervision in Social Work: Case Study Social Work Practices Curriculum |
Authors: | นุชนาฎ ยูฮันเงาะ สมศักดิ์ นัคลาจารย์ Nutchanat Yuhanngoh Somsak Nakhalajarn Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Social Work and Social Welfare Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Social Work and Social Welfare |
Keywords: | การนิเทศการศึกษา Supervised study สังคมสงเคราะห์ Social welfare การฝึกงาน Internship programs |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | วารสารสังคมภิวัฒน์ 13,3 (กันยายน-ธันวาคม 2565) : 73-88 |
Abstract: | การนิเทศงานสังคมสงเคราะห์เป็นองค์ประกอบและวิธีการสำคัญของการบริหารงานสังคมสงเคราะห์และสวัสดิการสังคมที่สนับสนุนให้นักสังคมสงเคราะห์ได้ปฏิบัติงานตามนโยบายและวัตถุประสงค์ขององค์กร ตลอดจนหน้าที่ความรับผิดชอบที่ได้รับมอบหมาย สามารถนําบริการต่าง ๆ เข้าถึงกลุ่มเป้าหมายได้อย่างมีประสิทธิภาพ ในบทความนี้ผู้เขียนกล่าวถึงความสำคัญของการนิเทศงานในการฝึกภาคปฏิบัติงานสังคมสงเคราะห์ของนักศึกษา อาจารย์นิเทศงานในสถาบันการศึกษาและอาจารย์ภาคสนามมีบทบาทอย่างยิ่งต่อการเป็นผู้เอื้ออํานวยเป็นกระจกสะท้อนการเรียนรู้และการเสริมพลังแก่นักศึกษาผู้ฝึกภาคปฏิบัติงานสังคมสงเคราะห์ ภายใต้นโยบาย ระเบียบปฏิบัติและกลไกต่าง ๆ เพื่อการบรรลุเป้าหมายของหลักสูตรตัวอย่างการนิเทศงานการฝึกภาคปฏิบัติงานสังคมสงเคราะห์ของหลักสูตรสังคมสงเคราะห์ศาสตร์และสวัสดิการสังคม มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ และการนิเทศงานนักศึกษาฝึกภาคปฏิบัติของ San Diego Youth Service ของประเทศสหรัฐอเมริกา เพื่อเป็นข้อเสนอแนะต่อแนวทางการนิเทศงานการฝึกภาคปฏิบัติต่อไป A crucial part of social work administration and social welfare is supervision, which helps social workers complete their tasks in accordance with the goals and policies of the organization as well as the duties that have been delegated to them. The author of this article discusses how crucial supervision is to social work practice in the classroom. Supervisors in academic institutions and supervisors in fieldwork organizations are crucial in social work supervision. To facilitate, mirror reflection, empowerment the learning of social work practices, there must be policies, procedures, and mechanisms. Realizing the curriculum's goals will aid pupils in learning. The Faculty of Social Work and Social Welfare's examples of social work practices at the undergraduate and graduate levels Huachiew Chalermprakiet University and San Diego Youth Services and suggestion for supervision guidelines in the further. |
Description: | สามารถเข้าถึงบทความฉบับเต็มได้ที่ https://so04.tci-thaijo.org/index.php/thaijss/article/view/260253/176610 |
URI: | https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/1828 |
Appears in Collections: | Social Work and Social Welfare - Artical Journals |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Supervised-Study-Social-Welfare.pdf | 87.47 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.