Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/1844
Title: แบบฝึกพัฒนาทักษะการออกเสียงและการใช้เสียงในการกล่าวสุนทรพจน์ ภาษาไทยของนักศึกษาจีน มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ
Other Titles: The Pronunciation and Sound Production Drills to Improve Thai Speech of Chinese Students at Huachiew Chalermprakiet University
Authors: วิไล ธรรมวาจา
Wilai Thamvaja
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Liberal Arts
Keywords: ภาษาไทย -- การออกเสียง
Thai language -- Pronunciations
สุนทรพจน์
Speech
นักศึกษาจีน -- ไทย
Chinese students -- Thailand
มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ -- นักศึกษา
Huachiew Chalermprakiet University -- Students
Issue Date: 2021
Citation: Journal of Business Administration and Languages (JBAL) 9, 2 (July-December 2021) : 85-95
Abstract: การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อสร้างชุดแบบฝึกทักษะการออกเสียงและการใช้เสียงในการกล่าวสุนทรพจน์ภาษาไทยของนักศึกษาจีน มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์มาตรฐาน 80/80 และเพื่อเปรียบเทียบความสามารถด้านการออกเสียงและการใช้เสียงในการกล่าวสุนทรพจน์ภาษาไทยของนักศึกษาจีน ก่อนและหลังการใช้ชุดแบบฝึก โดยเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบเจาะจงคือนักศึกษาจีนวิชาเอกภาษาไทย จำนวน 30 คน เครื่องมือที่ใช้วิจัยคือชุดแบบฝึกและแบบทดสอบ วิธีการศึกษาคือ นักศึกษาทำแบบทดสอบก่อนและหลังการใช้ชุดแบบฝึก นำผลที่ได้มาหาประสิทธิภาพของแบบฝึกตามเกณฑ์ E1/E2 และ ค่า t-test แบบ Dependent Sample ผลการวิจัยสรุปว่า 1) ชุดแบบฝึกทักษะการออกเสียงและการใช้เสียงในการกล่าวสุนทรพจน์ภาษาไทยของนักศึกษาจีน มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ มีค่าประสิทธิภาพ 91.17/80.83 หมายความว่า ชุดแบบฝึกมีประสิทธิภาพทำให้ผู้เรียนสามารถ แก้ไขข้อบกพร่องและพัฒนาทักษะเรื่องเสียงได้ถูกต้องมากยิ่งขึ้น และ 2) ความสามารถด้านการออกเสียงและการใช้เสียงในการกล่าวสุนทรพจน์ภาษาไทยของนักศึกษาจีน หลังการใช้แบบฝึกสูงกว่าก่อนการใช้แบบฝึก อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01
This research aims to construct exercises on pronunciation and sound production to improve Thai speech of Chinese students, Huachiew Chalermprakiet University based on the 80/80 standard and to compare achievement gained the pronunciation and sound production in Thai speech of Chinese students, both before and after the application. The sample consisted of 30 undergraduate Chinese students studying Thai major, chosen by purposive sampling. The instruments used were exercises and test. The method of educational research was experimental research by giving a pre-test and post-test after students were given an exercise. The data were analyzed by finding out the efficiency of E1 /E2 and the dependent t-test. The results of this study revealed that 1) exercises on pronunciation and sound production to improve Thai speech of Chinese students at Huachiew Chalermprakiet University had an efficiency of about 91.17/80.83 which means that the exercises are efficient and students can improve the skill and 2) achievement gained of the pronunciation and sound production in Thai speech of Chinese students had statistically higher scores than before using the 0.01 level of significance.
Description: สามารถเข้าถึงบทความฉบับเต็มได้ที่ https://so06.tci-thaijo.org/index.php/TNIJournalBA/article/view/248688/170912
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/1844
ISSN: 2774-0609 (Online)
Appears in Collections:Liberal Arts - Artical Journals

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Thai-Language-Speech.pdf83.7 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.