Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/1887
Title: ผลของโปรแกรมกิจกรรมศิลปะต่อภาวะซึมเศร้าและการเห็นคุณค่าในตนเองของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนต้น ในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: The Effect of an Art Activities Program on the Depression and Self Esteem of Junior High School Students in Bangkok
Authors: เนตดา วงศ์ทองมานะ
ศิริยุพา นันสุนานาท์
Netda Wongtongmana
Siriyupa Nansunanon
Srisavarindhira Thai Red Cross Institute of Nursing. Psychiatric and Mental Health Nursing Branch
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Nursing
Keywords: ศิลปะ -- การใช้รักษา
ศิลปะบำบัด
Art Therapy
ความซึมเศร้า
Depression, Mental
ความภูมิใจแห่งตน
Self-esteem
การเห็นคุณค่าในตนเอง
นักเรียนมัธยมศึกษา
High school students
Issue Date: 2018
Citation: วารสารพยาบาลสภากาชาดไทย 11, 1 (มกราคม-มิถุนายน 2561) : 85-96
Abstract: การวิจัยนี้เป็นการวิจัยกึ่งทดลองแบบกลุ่มเดียววัดก่อนและหลังการทดลอง มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของโปรแกรมกิจกรรมศิลปะต่อภาวะซึมเศร้าและการเห็นคุณค่าในตนเองของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนต้นใน กรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนต้น ในกรุงเทพมหานคร จำนวน 59 คน ที่มีคะแนนจากการวัดด้วยแบบประเมินภาวะซึมเศร้า Children’s Depression Inventory (CDI) ที่ระดับน้อยถึงปานกลาง การเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบเจาะจงเครื่องมือที่ใช้ในการเก็บข้อมูลประกอบด้วย โปรแกรมกิจกรรมศิลปะ แบบประเมินภาวะซึมเศร้าฉบับภาษาไทย (Children’s Depression Inventory; CDI) แบบประเมินการเห็นคุณค่าในตนเองฉบับภาษาไทย (The Pictorial Thai Self esteem Scale; PTSS) วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติ paired t-test ผลการวิจัยพบว่ากลุ่มตัวอย่างมีระดับคะแนนค่าเฉลี่ยของภาวะซึมเศร้าลดลงอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p< .01) และระดับคะแนนค่าเฉลี่ยของการเห็นคุณค่าในตนเองเพิ่มขึ้นอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p< .001) ผลการวิจัยแสดงให้เห็นว่าโปรแกรมกิจกรรมศิลปะเป็นทางเลือกหนึ่งในการบำบัดที่สามารถนำไปใช้ส่งเสริมการเห็นคุณค่าในตนเองและลดภาวะซึมเศร้าในนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนต้น
This quasi-experimental research, utilizing a one group pretest-posttest design, aimed to study the effectiveness of the art activities program on depression and self-esteem of junior high school students in Bangkok. The sample comprised 59 lower secondary school students in Bangkok and the sample had low to moderate level scores and significant depression as measured by the Children’s Depression Inventory (CDI). The sample was selected through purposive sampling. The data instruments consisted of the art activities program, the Thai version of the Children’s Depression Inventory (CDI) and the Thai version of Pictorial Thai Self-Esteem Scale (PTSS). The data were analyzed by descriptive statistics and paired t-test. The research results show that the mean of the posttest of depressive scores was significantly lower than the pretest scores at p<.01, and the mean of the self-esteem scores was significantly higher than the pretest scores at p<.001. The research result shows that the art activities program is one alternative therapy that can be used to improve self-esteem and decrease depression among lower secondary school students.
Description: สามารถเข้าถึงบทความฉบับเต็มได้ที่ https://he02.tci-thaijo.org/index.php/trcnj/article/view/148230/109095
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/1887
ISSN: 1906-7925 (Print)
3027-6489 (Online)
Appears in Collections:Nursing - Artical Journals

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Depression.pdf83.7 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.