Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/2109
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorแววมยุรา คำสุข-
dc.contributor.authorWawmayura Chamsuk-
dc.contributor.otherHuachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administrationth
dc.date.accessioned2024-05-03T05:04:40Z-
dc.date.available2024-05-03T05:04:40Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationวารสาร ธุรกิจปริทัศน์ 10,2 (กรกฎาคม-ธันวาคม 2561) : 124-141th
dc.identifier.issn1905-713X (Print)-
dc.identifier.issn2651-2351 (Online)-
dc.identifier.urihttps://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/2109-
dc.descriptionสามารถเข้าถึงบทความฉบับเต็มได้ที่ https://so01.tci-thaijo.org/index.php/bahcuojs/article/view/162260/117039th
dc.description.abstractการศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อความเสี่ยงในโซ่อุปทานของอุตสาหกรรมยานยนต์ไทย โดยเก็บรวบรวมข้อมูลด้วยแบบสอบถามจากกลุ่มตัวอย่างจำนวน 327 ราย ผลการวิจัย พบว่า ปัจจัยที่ส่งผลต่อความเสี่ยงของโซ่อุปทานภายนอกตามระดับความเสี่ยงสูง คือ ราคาของวัตถุดิบเพิ่มขึ้น ซัพพลายเออร์มีปัญหาทางด้านคุณภาพ การเพิ่มภาษีศุลกากร ความล้มเหลวของการขนส่ง ความล้มเหลวของซัพพลายเออร์ การเปลี่ยนแปลงในอุปสงค์ของลูกค้า การเปลี่ยนแปลงของเทคโนโลยี วิกฤตน้ำมัน อุบัติเหตุ ข้อจํากัดเรื่องการนําเข้าส่งออก ภัยธรรมชาติ ความผิดพลาดของระบบ IT การประท้วง และการโจมตีของผู้ก่อการร้าย ตามลลำดับ ปัจจัยที่ส่งผลต่อความเสี่ยงของโซ่อุปทานภายในตามระดับความเสี่ยงสูง คือ การกำหนดหรือดำเนินนโยบายกลยุทธ์ ทรัพยากรมนุษย์ขาดแคลน ขาดทักษะและความชํานาญ เครื่องจักรชํารุด เสียหาย ขาดแคลนเงินทุน ความผิดพลาดในการจ่ายวัตถุดิบผิด การปฏิบัติการภายในองค์กรไม่มีประสิทธิภาพ การวางแผนการผลิตผิดพลาด การตรวจสอบวัตถุดิบหรือชิ้นงานผิดพลาด ตามลําดับ ดังนั้นผู้บริหารอุตสาหกรรมยานยนต์ไทยควรนําไปวางแผนกลยุทธ์ กําหนดนโยบาย และแผนปฏิบัติการเพื่อป้องการความเสี่ยงที่จะเกิดขึ้นตามมาth
dc.description.abstractThe objective of this research was to study the factors influencing the risks affecting the supply chain of Thailand’s automotive industry. This quantitative research used the questionnaire to collected data from 327 samples. According to the results, the factors influencing the risks occurring outside the supply chain regarding the high level of risk are as follows: prices increased, quality problems of suppliers, taxes increased, failure of transportation, failure of suppliers, supply of customers changed, technology changed, oil crisis, accidents, export and import limitations, natural disasters, errors of IT systems, strikes, and terrorist attacks, respectively. The factors influencing the risks occurring within the supply chain regarding the high level of risk are as follows: setting or implementation of policy and strategy, shortage of resources, skills and competence, machines breakdowns, investment, wrong material supply, operational inefficiencies, failure of production planning, and errors of inspection on raw material or parts, respectively. In consequence, the executives in Thailand’s automotive industry should plan strategies, policies, and procedures to focus on preventing these incoming risks.th
dc.language.isothth
dc.subjectความเสี่ยงth
dc.subjectRiskth
dc.subjectการบริหารงานโลจิสติกส์th
dc.subjectBusiness logisticsth
dc.subjectการประเมินความเสี่ยงth
dc.subjectRisk assessmentth
dc.subjectอุตสาหกรรมยานยนต์ -- ไทยth
dc.subjectMotor vehicle industry -- Thailandth
dc.titleการศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อความเสี่ยงในโซ่อุปทานของอุตสาหกรรมยานยนต์ไทยth
dc.title.alternativeFactor Affecting to Supply Chain Risk in Thai Automotive Industryth
dc.typeArticleth
Appears in Collections:Business Administration - Artical Journals

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Motor-vehicle-industry.pdf93.84 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.