Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/2109
Title: การศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อความเสี่ยงในโซ่อุปทานของอุตสาหกรรมยานยนต์ไทย
Other Titles: Factor Affecting to Supply Chain Risk in Thai Automotive Industry
Authors: แววมยุรา คำสุข
Wawmayura Chamsuk
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administration
Keywords: ความเสี่ยง
Risk
การบริหารงานโลจิสติกส์
Business logistics
การประเมินความเสี่ยง
Risk assessment
อุตสาหกรรมยานยนต์ -- ไทย
Motor vehicle industry -- Thailand
Issue Date: 2021
Citation: วารสาร ธุรกิจปริทัศน์ 10,2 (กรกฎาคม-ธันวาคม 2561) : 124-141
Abstract: การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อความเสี่ยงในโซ่อุปทานของอุตสาหกรรมยานยนต์ไทย โดยเก็บรวบรวมข้อมูลด้วยแบบสอบถามจากกลุ่มตัวอย่างจำนวน 327 ราย ผลการวิจัย พบว่า ปัจจัยที่ส่งผลต่อความเสี่ยงของโซ่อุปทานภายนอกตามระดับความเสี่ยงสูง คือ ราคาของวัตถุดิบเพิ่มขึ้น ซัพพลายเออร์มีปัญหาทางด้านคุณภาพ การเพิ่มภาษีศุลกากร ความล้มเหลวของการขนส่ง ความล้มเหลวของซัพพลายเออร์ การเปลี่ยนแปลงในอุปสงค์ของลูกค้า การเปลี่ยนแปลงของเทคโนโลยี วิกฤตน้ำมัน อุบัติเหตุ ข้อจํากัดเรื่องการนําเข้าส่งออก ภัยธรรมชาติ ความผิดพลาดของระบบ IT การประท้วง และการโจมตีของผู้ก่อการร้าย ตามลลำดับ ปัจจัยที่ส่งผลต่อความเสี่ยงของโซ่อุปทานภายในตามระดับความเสี่ยงสูง คือ การกำหนดหรือดำเนินนโยบายกลยุทธ์ ทรัพยากรมนุษย์ขาดแคลน ขาดทักษะและความชํานาญ เครื่องจักรชํารุด เสียหาย ขาดแคลนเงินทุน ความผิดพลาดในการจ่ายวัตถุดิบผิด การปฏิบัติการภายในองค์กรไม่มีประสิทธิภาพ การวางแผนการผลิตผิดพลาด การตรวจสอบวัตถุดิบหรือชิ้นงานผิดพลาด ตามลําดับ ดังนั้นผู้บริหารอุตสาหกรรมยานยนต์ไทยควรนําไปวางแผนกลยุทธ์ กําหนดนโยบาย และแผนปฏิบัติการเพื่อป้องการความเสี่ยงที่จะเกิดขึ้นตามมา
The objective of this research was to study the factors influencing the risks affecting the supply chain of Thailand’s automotive industry. This quantitative research used the questionnaire to collected data from 327 samples. According to the results, the factors influencing the risks occurring outside the supply chain regarding the high level of risk are as follows: prices increased, quality problems of suppliers, taxes increased, failure of transportation, failure of suppliers, supply of customers changed, technology changed, oil crisis, accidents, export and import limitations, natural disasters, errors of IT systems, strikes, and terrorist attacks, respectively. The factors influencing the risks occurring within the supply chain regarding the high level of risk are as follows: setting or implementation of policy and strategy, shortage of resources, skills and competence, machines breakdowns, investment, wrong material supply, operational inefficiencies, failure of production planning, and errors of inspection on raw material or parts, respectively. In consequence, the executives in Thailand’s automotive industry should plan strategies, policies, and procedures to focus on preventing these incoming risks.
Description: สามารถเข้าถึงบทความฉบับเต็มได้ที่ https://so01.tci-thaijo.org/index.php/bahcuojs/article/view/162260/117039
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/2109
ISSN: 1905-713X (Print)
2651-2351 (Online)
Appears in Collections:Business Administration - Artical Journals

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Motor-vehicle-industry.pdf93.84 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.