Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/2135
Title: การวิเคราะห์ข้อมูลทางธุรกิจในยุคของปัญญาประดิษฐ์
Other Titles: Business Analytics in the Era of Artificial Intelligence
Authors: เจริญศักดิ์ แซ่จึง
Charoensak Saejueng
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administration
Keywords: ปัญญาประดิษฐ์
Artificial intelligence
ธุรกิจ -- การประมวลผลข้อมูล
Business -- Data processing
Issue Date: 2019
Citation: วารสาร ธุรกิจปริทัศน์ 11,2 (กรกฎาคม-ธันวาคม 2562) : 157-177
Abstract: จากความต้องการของธุรกิจในการที่จะขับเคลื่อนองค์กรด้วยข้อมูล ทำให้องค์กรมีความจำเป็นอย่างยิ่งที่จะต้องมีเครื่องมือวิเคราะห์ข้อมูลที่ช่วยให้ผู้บริหารได้รับข้อมูลเชิงลึกที่นำไปสู่การปฏิบัติได้จริง การวิเคราะห์ข้อมูลทางธุรกิจในปัจจุบันไม่จำกัดเพียงแต่ในกลุ่มของนักวิทยาศาสตร์ข้อมูลหรือนักวิเคราะห์ข้อมูล แต่ยังครอบคลุมไปถึงกลุ่มผู้ใช้ในธุรกิจซึ่งมีความเข้าใจในบริบทของข้อมูลที่ลึกซึ้งกว่า แต่ขาดทักษะการวิเคราะห์ข้อมูลที่เพียงพอ เครื่องมือวิเคราะห์ข้อมูลที่มีปัญญาประดิษฐ์ซึ่งสามารถใช้งานได้ง่ายจึงเข้ามามีบทบาทสำคัญในการสนับสนุนให้เกิดการสร้างข้อมูลเชิงลึกที่เป็นประโยชน์มากขึ้น และทำให้ผู้ใช้ในธุรกิจสามารถวิเคราะห์ข้อมูลและตัดสินใจได้ผลยิ่งขึ้น บทความนี้มีวัตถุประสงค์ในการสร้างความเข้าใจในความสามารถหลักของเครื่องมือวิเคราะห์ข้อมูลที่มีปัญญาประดิษฐ์ทั้งในส่วนของการสนับสนุนการตัดสินใจของผู้ใช้ในธุรกิจ และการสนับสนุนการทำงานกับแบบจำลองของนักวิเคราะห์ข้อมูล
According to the increasing demand of businesses in driving their organizations with data, it is highly essential for them to have capable analytics tools which can generate more actionable insights. Business analytics today is not only performed by data scientists or analysts but also performed by business users who possess deeper understanding of the data content but are lack of data analytics skills. Consequently, artificial intelligence-enabled analytics tools that are easy to use may have crucial impacts on generating more useful actionable insights and making business users more productive. This article main purpose is to create an understanding of major functions of artificial intelligence-enabled analytics tools in supporting business users’ decision making and data analysts’ working with models.
Description: สามารถเข้าถึงบทความฉบับเต็มได้ที่ https://so01.tci-thaijo.org/index.php/bahcuojs/article/view/215820/157263
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/2135
ISSN: 1905-713X (Print)
2651-2351 (Online)
Appears in Collections:Business Administration - Artical Journals

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Artificial-intelligence.pdf84.52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.