Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/2139
Title: นวัตกรรมและยกระดับผลิตภาพอุตสาหกรรมใหม่ของประเทศไทย
Other Titles: Innovation and Productivity Improvement in Thailand’s New Industries
Authors: ศักชัย อรุณรัศมีเรือง
พิมสิริ ภู่ตระกูล
รพี อุดมทรัพย์
รุ่งฤดี รัตนวิไล
ศิริวุฒิ รุ่งเรือง
สถาพร ปิ่นเจริญ
Sakchai Aroonratsameruang
Pimsiri Pootrakul
Rapee Udomsub
Rungrudee Rattanawilai
Siriwut Rungruang
Sathaporn Pincharoan
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administration
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administration
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administration
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administration
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administration
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administration
Keywords: การเพิ่มผลผลิตทางอุตสาหกรรม
Industrial productivity
การวางแผนเชิงกลยุทธ์
Strategic planning
นวัตกรรมทางธุรกิจ
นวัตกรรมทางเทคโนโลยี
Technological innovations
Issue Date: 2019
Citation: วารสาร ธุรกิจปริทัศน์ 11,2 (กรกฎาคม-ธันวาคม 2562) : 232-246
Abstract: บทความนี้มีวัตถุประสงค์หลักเพื่อนำเสนอความรู้ความเข้าใจเกี่ยวกับการเตรียมความพร้อมในด้านการกำหนดกลยุทธ์ การวางแผนทรัพยากร โดยเฉพาะประเด็นความพร้อมในการนำนวัตกรรมซึ่งถือว่าเป็น กลยุทธ์ธุรกิจสำคัญที่จำเป็นสู่การพัฒนาอุตสาหกรรมยุคใหม่ ความสามารถในการแข่งขันมุ่งหมายพัฒนาอุตสาหกรรมทั้งการผลิตและการบริการของประเทศไทย ในโลกธุรกิจดั้งเดิมที่ถูกขจัดทำลาย (Disruptive Business, Jo Caudron, 2013) เช่นปัจจุบัน ทุกองค์กรต้องพัฒนาเสริมสร้างความสามารถทางการแข่งขันทั้งด้านการตลาด การสร้างและการปรับเปลี่ยนวัฒนธรรมขององค์กร การผลิตและโลจิสติกส์ เพื่อความอยู่รอด การเติบโต และความมั่นคงของธุรกิจอย่างต่อเนื่อง ทั้งนี้ ศักยภาพหรือความสามารถทางการแข่งขัน จะมาจากการดำเนินการที่มีประสิทธิผลและประสิทธิภาพของทุกภาคส่วน โดยเฉพาะอย่างยิ่งสิ่งที่ธุรกิจจำเป็นต้องมีคือ การนำนวัตกรรม เทคโนโลยี มาใช้เพื่อตอบสนองความต้องการของลูกค้า และการนำความคิดสร้างสรรค์มาสร้างความแตกต่างอันหลากหลายเพื่อเชื่อมโยงกับการเพิ่มผลิตภาพโดยการลดต้นทุน และได้ผลิตภาพเพิ่มขึ้น โดยเป็นการยกระดับความสามารถในการตอบสนองความต้องการของตลาดอุตสาหกรรมยุคใหม่ มากำหนดวิธีการในการรับมือกับการเปลี่ยนแปลงจากพฤติกรรมของผู้บริโภคที่เปลี่ยนไป รวมทั้งสร้างความพึงพอใจให้แก่ลูกค้าและผู้มีส่วนได้ส่วนเสียขององค์กร อันเป็นการสร้างความมั่นคง มั่งคั่ง และยั่งยืนทางเศรษฐกิจบนพื้นฐานแห่งการสร้างคุณค่าในการพัฒนาอุตสาหกรรมของไทยอย่างแท้จริง
This article is primarily intended to provide insights into the preparation of various strategies, resources planning to create the innovations as key business strategy for new industry. The competitiveness will be enhanced both of new manufacturing and service industries of Thailand especially in the era of Disruptive Business (Jo Caudron, 2013) as present. All organizations need to develop their competencies in every dimension such as in Marketing, Building and Reshaping the New Organizational Culture, Production, Logistics aimed at the survival, growth and sustainability of the continual improvement in business. The competitiveness must come from the effective and efficient operations of all sectors. At the present, what businesses really need is the combination of innovation, technology and creative idea. Those can create the differentiation to connect with productivity improvement and enhance the ability to meet the needs of market, enhance the customer satisfaction and the stakeholders of organization. Accordingly, those are the security, prosperity, and sustainable economic development based on creating value for industrial development of Thailand indeed
Description: สามารถเข้าถึงบทความฉบับเต็มได้ที่ https://so01.tci-thaijo.org/index.php/bahcuojs/article/view/173681/157270
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/2139
ISSN: 1905-713X (Print)
2651-2351 (Online)
Appears in Collections:Business Administration - Artical Journals

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Industrial-productivity.pdf86.76 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.