Please use this identifier to cite or link to this item:
https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/2140
Title: | การแปลงรูปสู่ธุรกิจดิจิทัลก่อนถูกยุบสลาย |
Other Titles: | Digital Business Transformation before Disruption |
Authors: | ลั่นทม จอนจวบทรง ณธภร ธรรมบุญวริศ Lanthom Jonjuabtong Nataporn Thammabunwarit Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administration Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administration |
Keywords: | การพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ Electronic commerce การเปลี่ยนแปลงทางดิจิทัล Digital transformation |
Issue Date: | 2019 |
Citation: | วารสาร ธุรกิจปริทัศน์ 11,2 (กรกฎาคม-ธันวาคม 2562) : 216-231 |
Abstract: | ธุรกิจดิจิทัล (Digital business) เป็นธุรกิจที่มุ่งดำเนินการบนระบบดิจิทัลที่มีทรัพยากรทางกายภาพที่น้อย และยังมุ่งเน้นที่มีความสร้างสรรค์ที่นำสนอสินค้าหรือบริการในรูปแบบ และบนแพลตฟอร์มที่ตรงใจ หรือความต้องการของลูกค้า และดึงดูดลูกค้าและผู้ให้บริการเข้ามาได้มาก ธุรกิจดิจิทัลมีหลายรูปแบบ หลายประเภทของธุรกิจ มีลักษณะเป็นศูนย์รวมของสินค้าและบริการนั้น จนสามารถทำให้ธุรกิจดั้งเดิมนั้นยุบสลาย (Disruption) ได้ ธุรกิจจึงต้องมีการแปลงรูปสู่ธุรกิจดิจิทัล เพื่อไม่ให้ตัวเองต้องยุบสลาย โดยการแปลงรูปธุรกิจจะมุ่งเน้นไปที่ทำให้เกิดสิ่งที่ดีกว่าและดึงดูดลูกค้าเข้ามาสู่ธุรกิจให้มากขึ้น โดยมีปัจจัยที่สำคัญ คือการคิดเชิงออกแบบ รูปการพัฒนาระบบงานแบบเร่งด่วน การทำธุรกิจผ่านแพลตฟอร์ม การเลือกใช้เทคโนโลยีเสริมมูลค่าให้ธุรกิจ และการวางแผนการแปลง โดยที่ธุรกิจดิจิทัลต้องมุ่งเน้นที่ความรวดเร็วในการนำเสนอธุรกิจออกมาสู่ลูกค้าด้วยการทำงานแบบเร่งด่วน (Agile business analysis) โดยต้องมีแผนการจัดทำเป็นธุรกิจดิจิทัลที่ชัดเจน ตรงกับความต้องการของลูกค้า ตรงเวลา และมีประสิทธิภาพพอที่จะครองตลาดและเราจะไม่ถูกทำให้สูญสลายไป Digital business is focused on operating business processes on digital systems or platforms. It comprises a few physical resources but it is focused on creativity to produce products or services which matches to customers’ demand. Furthermore, the digital business model have emerged and become the focal points of certain businesses. Thus, digital businesses could disrupt traditional businesses. Digital transformation for business is focused on transform business from good to great in order to attract more customers. The factors for digital business transformation comprise design thinking, agile business analysis, platform economic businesses, use of digital technologies for value added, and transformation planning. The digital businesses have to focus on rapid emerging with agile business analysis and business planning |
Description: | สามารถเข้าถึงบทความฉบับเต็มได้ที่ https://so01.tci-thaijo.org/index.php/bahcuojs/article/view/204654/157268 |
URI: | https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/2140 |
ISSN: | 1905-713X (Print) 2651-2351 (Online) |
Appears in Collections: | Business Administration - Artical Journals |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Digital-Business.pdf | 77.95 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.