Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/2268
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorLuo Yan-
dc.contributor.authorธิดา โมสิกรัตน์-
dc.contributor.authorThida Mosikarat-
dc.contributor.otherHuachiew Chalermprakiet University. Faculty of Liberal Artsen
dc.contributor.otherHuachiew Chalermprakiet University. Faculty of Liberal Artsen
dc.date.accessioned2024-05-18T07:31:23Z-
dc.date.available2024-05-18T07:31:23Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.urihttps://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/2268-
dc.descriptionProceedings of the 5th National and International Conference on "Research to Serve Society", 26th May 2017 at Huachiew Chalermprakiet University, Bangphli District, Samutprakarn, Thailand. p. 900-909.en
dc.description.abstractงานวิจัยเรื่องนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์กลวิธีการแต่งและแนวคิดในนวนิยายสำหรับเยาวชนที่ได้รับรางวัลแว่นแก้ว พ.ศ. 2557 จำนวน 4 เล่ม ได้แก่ เสียงเดือนในเสียงหวูดรถไฟในสระน้ำ ไม้หมอนกับก้อนหิน และดินสอแท่งสั้น โดยนำเสนอผลการวิจัยแบบพรรณนาวิเคราะห์ ผลการวิจัยพบว่า นวนิยายสำหรับเยาวชนที่ได้รับรางวัล แว่นแก้ว พ.ศ. 2557 ใช้กลวิธีการแต่ง ได้แก่ การตั้งชื่อบทด้วยเหตุการณ์สำคัญและสิ่งทั่วไป การวางโครงเรื่องใช้วิธีการลำดับเรื่องตามเหตุการณ์และตามเวลา การเปิดเรื่องใช้การบรรยายฉากและบรรยากาศ การเล่าเรื่อง และการใช้บทสนทนา การดำเนินเรื่องใช้กลวิธีการสร้างความขัดแย้งระหว่างมนุษย์กับมนุษย์ และความขัดแย้งภายในจิตใจของมนุษย์ การปิดเรื่องใช้วิธีแบบสุขนาฏกรรม โศกนาฏกรรม และทิ้งท้ายให้ผู้อ่านคิดเอง การสร้างตัวละครเป็นบุคคลในชีวิตจริง คือ ตัวละครเด็ก ตัวละครผู้ใหญ่ และได้สร้างตัวละครที่เหนือมนุษย์ และ ตัวละครสัตว์ ใช้บทสนทนาเพื่อช่วยดำเนินเรื่อง บอกลักษณะนิสัยตัวละคร ให้คติและข้อคิด มีการสร้างฉากที่เป็นสถานที่ สิ่งแวดล้อมธรรมชาติ และเหตุการณ์ในเนื้อเรื่องen
dc.description.abstractThis research aimed to analyze literary techniques in 4 young adult novels that won Wankaew Award in 2014 : Slang Duan nai Siang Wood Rodfai, Nai Sanam, Maimorn kran kon Hinin, and Dinsaw Tang San. The results of the descriptive analysis showed that the 2004-award winning young adult novels used several techniques: naming the chapters by using events and common things, plotting the story chronologically, opening the story by describing the scene and atmosphere or by using conversion, narrating or telling story by using conflict between human beings and human and their internal conflicts, ended the novels using tragedy, comedy, or by leaving the up issue for readers’ considerations. In term of character creation, the authors used inspiration from real-life people to create children and adults, supernatural and animal characters. The conversations between characters were used to proceed the story or describe each character or to give the readers some morals considerations. Suggestion: irrelevant to the abstract as a whole.en
dc.language.isothen
dc.rightsมหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติen
dc.subjectแนวการเขียนen
dc.subjectLiterary styleen
dc.subjectการแต่งนวนิยายen
dc.subjectรางวัลแว่นแก้วen
dc.subjectวรรณกรรมสำหรับเด็กen
dc.subjectChildren literatureen
dc.subjectการวิเคราะห์เนื้อหาen
dc.subjectContent analysis (Communication)en
dc.titleกลวิธีการแต่งและแนวคิดในนวนิยายสำหรับเยาวชนที่ได้รับรางวัลแว่นแก้ว พ.ศ. 2557en
dc.title.alternativeLiterary Techniques and Ideas in Young Adult Novels Winning 2014 Wankaew Awarden
dc.typeProceeding Documenten
Appears in Collections:Liberal Arts - Proceeding Document

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LA-12-Literary-Techniques-and-Ideas-in-Young-Adult-Novels.pdf214.71 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.