Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/2313
Title: ปัจจัยที่มีความสัมพันธ์กับจิตสาธารณะของนักศึกษาคณะสาธารณสุขศาสตร์และสิ่งแวดล้อม มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ
Other Titles: Factors Relating to Public Mind of Students of Faculty of Public and Environmental Health, Huachiew Chalermprakiet University
Authors: ตวงพร กตัญญุตานนท์
สุดารัตน์ จินดา
น้ำทิพย์ จิตรชื่น
อรกัญญา ลิขิตบัณฑูร
สิรามล ปาลวัฒน์
ผุสดี ศรีนาค
รุสลาวาตี แนหะ
Tuangporn Katanyutanon
Sudarat Jinda
Namthip Jitchuen
Ornkanya Likitbantoon
Siramol Palawat
Phutsadee Srinak
Ruslawatee Naeha
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Public and Environmental Health
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Public and Environmental Health
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Public and Environmental Health
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Public and Environmental Health
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Public and Environmental Health
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Public and Environmental Health
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Public and Environmental Health
Keywords: มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ. คณะสาธารณสุขศาสตร์และสิ่งแวดล้อม – นักศึกษา
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Public and Environmental Health -- Students
จิตสาธารณะ
Public mind
Issue Date: 2021
Citation: วารสาร มฉก. วิชาการ 25,2 (กรกฎาคม-ธันวาคม 2564) : 234-245
Abstract: การวิจัยเชิงพรรณนาแบบภาคตัดขวางนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาระดับจิตสาธารณะและปัจจัยที่มีความสัมพันธ์กับจิตสาธาณะของนักศึกษา กลุ่มตัวอย่าง คือ นักศึกษาคณะสาธารณสุขศาสตร์และสิ่งแวดล้อม มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ ปีการศึกษา 2563 จำนวน 190 คน สุ่มตัวอย่างแบบแบ่งชั้นภูมิ เพศ ชั้นปี และสาขาวิชา ประกอบวธีการสุ่มแบบมีระบบ เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบไคสแควร์ และสถิติสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบสเปียร์แมน (Spearman rank correlation coefficient) ผลการวิจัยพบว่าระดับจิตสาธารณะของกลุ่มตัวอย่างอยู่ในระดับมาก (x̄=3.98, SD-4.7) ในรายด้าน พบว่าการเคารพสิทธิของส่วนรวม อยู่ในระดับมากที่สุด (x̄=4.40, SD=.69) การมีความรับผิดชอบต่อส่วนรวม การช่วยเหลือส่วนรวม และการดูแลรักษาสิ่งของส่วนรวมอยู่ในระดับมาก (x̄=3.89, 3.89, 4.15; SD= .53, .53, .52) ปัจจัยส่วนบุคคลพบว่าเกรดเฉลี่ยสะสมมีความสัมพันธ์ทางบวกระดับต่ำมากกับจิตสาธารณะอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 (r=.241, p=.001) อายุมีความสัมพันธ์ทางลบระดับต่ำมากกับจิตสาธารณะอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 (r=.162, p=.026) ส่วนเพศ ชั้นปี สาขาวิชา และรายรับในแต่ละเดือนไม่มีความสัมพันธ์กับจิตสาธารณะทางสถิติ ปัจจัยภายในพบว่าการรับรู้ความสามารถของตนเอง การคล้อยตามผู้อื่น มีความสัมพันธ์ทางบวกระดับต่ำและต่ำมากกับจิตสาธารณะอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 (r=.413, .227, p=.000) ปัจจัยภายนอก พบว่าการสนับสนุนจากครอบครัว การสนับสนุนจากมหาวิทยาลัย การสนับสนุนจากเพื่อน การสนับสนุนจากสื่อมวลชนมีความสัมพันธ์ทางบวกระดับต่ำกับจิตสาธารณะอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 (r=.227, .380, .416, .424, .368, p=.000) ผลการศึกษาครั้งนี้แสดงให้เห็นว่าครอบครัว มหาวิทยาลัย สื่อมวลชน มีส่วนในการสนับสนุนจิตสาธารณะของนักศึกษา
The objectives of this cross-sectional descriptive research were to study the public mind level and the factors relating to the public mind of the students. The sample was 190 students of the Faculty of Public and Environmental Health, Huachiew Chalermprakiet University in academic year of 2020 and was selected by using the stratified random sampling based on gender, year of study, and major, following with the systematic random sampling. Data were obtained by using questionnaire. Statistical analysis of data was done by using frequency, percentage, mean, standard deviation, Chi-square test and Spearman’s rank correlation. The results revealed that the level of the public mind of students was at a high level (x̄=3.98, SD=0.47). For each aspect, it was found that the item “respect public rights” was at the highest respect rights, it was at the highest level (x̄=4.40, SD=0.69), Insert and the items on social responsibility, volunteering in the public sector and presentation of public property were at high levels (x̄=3.89, 3.89, 4.15 ; SD=0.53, .053, 0.52). Please rephrase: Concerning the personal factors, Grade Point Average (GPA) has a very low positive correlation with the public mind of students with a statistical significance of 0.05 (r=0.241, p-value=0.001). Also, age as a factor had a very low had a very low negative correlation with a public mind at a statistical significance of 0.05 (r=0.162, p-value=0.026). But factors like gender, year of study, major, monthly income were not significantly related to the public mind. The internal factors were self-perceived self-efficacy and following others which had a low, very low positive correlation with the public mind of students with a statistical significance of 0.005. (r=0.413, 0.227 p-value=0.000). The external factors such as family support, university support, peer support, and mass media support were positively correlated at a low level with public mind at the statistically significant level of 0.05 (r=0.227, 0.380, 0.416, 0.424, 0.368, p-value=0,000). - if all factors were at a low level. Among the external factors such as family support, university support, peer support, mass media support was positively correlated at a low level with public mind at the statistically significant level of 0.05 (r=0.227, 0.380, 0.416, 0.424, 0.368, p-value=0.000) – if only mass media support was at a low level therefore, the results suggest that the public mind of the students should be supported by the family, the university, and the media.
Description: สามารถเข้าถึงบทความฉบับเต็มได้ที่ https://he01.tci-thaijo.org/index.php/HCUJOURNAL/article/view/250242/171471
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/2313
ISSN: 0859-9343 (Print)
2651-1398 (Online)
Appears in Collections:Public and Environmental Health - Artical Journals

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Public-Mind .pdf98.42 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.