Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/2421
Title: ปัจจัยที่สัมพันธ์กับการรู้เท่าทันเทคโนโลยีสารสนเทศของนักศึกษาคณะพยาบาลศาสตร์ มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ
Other Titles: Factors Associated Information and Communication Technology Literacy of Nursing Students, Huachiew Chalermprakiet University
Authors: รัขนี ผิวผ่อง
สุพจน์ ดีไทย
จิราพร อ้วนใหญ่
ซูฟียะห์ สามะ
ณัฐธยาน์ สังขฤทธิ์
จันทร์เพ็ญ เสียงไพรพันธ์
อินอาม กาขาว
ณัฐธิชา ฟองน้ำ
Ratchanee Piwpong
Supot Deethai
Jiraporn Ounyai
Sufiyah Sama
Nattaya Sangkarit
Janpen Siangphaipan
In-Arm Kakhaw
Natticha Fongnam
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Nursing.
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Nursing
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Nursing. Student of Bachelor of Nursing Science
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Nursing. Student of Bachelor of Nursing Science
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Nursing. Student of Bachelor of Nursing Science
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Nursing. Student of Bachelor of Nursing Science
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Nursing. Student of Bachelor of Nursing Science
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Nursing. Student of Bachelor of Nursing Science
Keywords: การรู้สารสนเทศ
Information literacy
การรู้เท่าทันสื่ออินเทอร์เน็ต
Internet literacy
มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ. คณะพยาบาลศาสตร์ – นักศึกษา
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Nursing -- Students
นักศึกษาพยาบาล
Nursing students
Issue Date: 2019
Abstract: การวิจัยเชิงปริมาณครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อการรู้เท่าทันเทคโนโลยีสารสนเทศของนักศึกษาพยาบาลศาสตร์ชั้นปีที่ 1 ถึง 4 มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ จำนวน 272 คน เก็บข้อมูลโดยใช้แบบสอบถามออนไลน์ทาง g๐๐gle from ระหว่างเดือนกันยายน ถึง ตุลาคม พ.ศ. 2561 วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติ สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน ผลจากการวิจัย พบว่า ปัจจัยที่มีความสัมพันธ์ทางบวกกับการรู้เท่าทันเทคโนโลยีสารสนเทศอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ มี 3 ด้าน ได้แก่ ความสามารถในการใช้อินเตอร์เน็ต (r=0.74, p<.001) ความสามารถในการพิมพ์ (r=0.49, p<.001) และความสามารถในการใช้ชุดโปรแกรมสำนักงาน (r= 0.66, P<.001) ข้อเสนอแนะควรมีการจัดกิจกรรมพัฒนานักศึกษาหรือสอดแทรกทักษะการใช้สื่อเทคโนโลยีสารสนเทศไปกับการจัดเรียนการสอนในรายวิชาทฤษฎีและรายวิชาปฏิบัติ ได้แก่ ความสามารถในการพิมพ์ ความสามารถในการใช้ชุดโปรแกรมสำนักงาน และความสามารถในการใช้อินเตอร์เน็ตเพื่อเพิ่มการรู้เท่าทันเทคโนโลยีสารสนเทศของนักศึกษาพยาบาล
This research report was a quantitative research aimed at studying factors associated information and communication technology literacy of nursing students, Huachiew Chalermprakiet University of first to fourth year students of the Faculty of Nursing. Huachiew Chalermprakiet University, 272 students. Collect data using the exar form. Asked online via google from between September and October 2018. Analyze data with Pearson's correlation. The results of the research showed that the factors that had a positive correlation with information technology literacy were statistically significant in 3 aspects: Ability to use the internet (r = 0.74, p<.001) Typing ability (r = 0.49, p<.001) and ability to use the Microsoft office program (r = 0.66, p<.001) Suggestions: There should be activities for student development or insertion of information technology skills to use in teaching and learning in the subjects, theory and course subjects such as typing ability. The ability to use the Microsoft office program and the ability to use the internet to increase information technology literacy of nursing students
Description: Proceedings of the 7th National and International Conference on "Research to Serve Society", 12 July 2019 at Huachiew Chalermprakiet University, Bangphli District, Samutprakarn, Thailand. p. 1087-1094.
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/2421
Appears in Collections:Nursing - Proceeding Document

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Factors-Associated-Information-and-Communication-Technology-Literacy.pdf2.72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.