Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/2525
Title: การใช้สื่อการสอนวิทยาศาสตร์ (ฟิสิกส์) เพื่อส่งเสริมการสอนวิทยาศาสตร์ ระดับประถมศึกษาตอนปลาย
Other Titles: Using Science Teaching Materials (Physics) to Encourage Teaching of Science at High School Level
Authors: สุกัญญา เพชรศิริเวทย์
พรสิริ วนรัฐิกาล
ประยูรศักดิ์ เปลื้องผล
รังสรรค์ โกญจนาทนิกร
เพ็ญพิสุทธิ์ แคนวัง
Sukanya Petchsirivej
Pornsiri Wanarattikan
Prayoonsak Pluengphon
Rangsun Konjanatnikorn
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Science and Technology
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Science and Technology
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Science and Technology
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Science and Technology
โรงเรียนวัดจรเข้ใหญ่ (สามัคคีพิทยาคาร)
Keywords: วิทยาศาสตร์ -- การศึกษาและการสอน (ประถมศึกษา)
Science -- Study and teaching (Elementary)
สื่อการสอน
Teaching -- Aids and devices
วงจรไฟฟ้า
Electric circuits
Issue Date: 2021
Abstract: งานวิจัยนี้เป็นการพัฒนาอุปกรณ์สื่อการสอนและกิจกรรมการสอนวิทยาศาสตร์ (ฟิสิกส์) ทางด้านวงจรไฟฟ้า พื้นฐาน กระแสไฟฟ้าจากผลไม้ และนำไปสู่การใช้งานจริง ได้แก่ การต่อเต้ารับเต้าเสียบ และการทำป้ายไฟจากหลอด LED อย่างง่าย โดยการอบรมแก่ครูผู้สอนวิทยาศาสตร์และนักเรียนแกนนำเพื่อนำไปใช้สอนในระดับประถมศึกษาชั้นปีที่ 4 และนักเรียนระดับประถมศึกษาชั้นปีที่ 6 ตามมาตรฐานการเรียนรู้ขั้นพื้นฐาน สำนักงานคณะกรรมการการศึกษา ขั้นพื้นฐาน พบว่าอุปกรณ์และกิจกรรมสามารถกระตุ้นความสนใจ ความอยากเรียนรู้ทางด้านวิทยาศาสตร์ของนักเรียน อีกทั้งยังสร้างความสนุกสนาน มนุษย์สัมพันธ์ที่ดีระหว่างผู้เรียนด้วยกัน สร้างประสบการณ์ตรงในการเรียนรู้วิทยาศาสตร์และยังมีส่วนช่วยในการจัดการเรียนการสอนของครูผู้สอนวิทยาศาสตร์ได้ การเรียนการสอนโดยการใช้อุปกรณ์สื่อการสอนวิทยาศาสตร์เป็นการส่งเสริมความเข้าใจ กระตุ้นการอยากเรียนรู้วิทยาศาสตร์และสร้างเจตคติที่ดี
In this research scientific teaching materials (physics) and scientific activity in the part of a basic electric circuit, an electric current from fruit, the electric in life as in installing the power plug and an easy LED lightbox were developed. The science teacher and the lead student were trained to use the scientific teaching materials and activity to teach in the primary education grades 4 and 6 which followed the basic learning standards of the office of the basic education commission. The scientific teaching materials and activity can induce interest in learning science. The learner had fun and a good relationship with friends was developed. It is a direct experience of learning in science and the scientific teaching material is a tool for improving the understanding of students and create a good learning attitude.
Description: Proceedings of the 8th National and International Conference on "Research to Serve Society", 25 June 2021 at Huachiew Chalermprakiet University, Bangphli District, Samutprakarn, Thailand. p. 1312-1319.
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/2525
Appears in Collections:Science and Technology - Proceeding Document

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Science-Teaching-Materials-(Physics)-to-Encourage-Teaching.pdf773.87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.