Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/2581
Title: การส่งเสริมครูโรงเรียนวัดสร่างโศกเพื่อจัดทำโครงงานอาชีพ เรื่อง การทำอิฐบล็อกจากเปลือกหอยแมลงภู่
Other Titles: Motivated Teachers at Watsrangsok School to Create A Project about Making Bricks Block from Green Mussel Shells
Authors: พรศักดิ์ คุณวุฒิมโนธรรม
เกษม พลายแก้ว
ปียนันท์ น้อยรอด
พาขวัญ มั่งมูล
Ponsak Khunnawutmanotham
Kasem Plaikaew
Peeyanan Noirod
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Science and Technology
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Science and Technology
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Science and Technology
Watsrangsok School
Keywords: โครงงานวิทยาศาสตร์
Science projects
อิฐ
Bricks
โรงเรียนวัดสร่างโศก
Watsrangsok School
ครูวิทยาศาสตร์
Science teachers
เปลือกหอยแมลงภู่
Green mussel shells
ของเสียจากสัตว์ – การนำกลับมาใช้ใหม่
Animal waste -- Recycling
Issue Date: 2021
Abstract: การส่งเสริมครูเพื่อจัดทำโครงงานอาชีพครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อส่งเสริมกระบวนการเรียนการสอนและการพัฒนาการเรียนรู้ในรูปแบบโครงงานอาชีพ เรื่องการทำอิฐบล็อกจากเปลือกหอยแมลงภู่ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนวัดสร่างโศก จำนวน 6 คน เครื่องมือที่ใช้ คือ แผนการจัดการเรียนรู้แบบโครงงานอาชีพตามหลักการทำงานแบบมีส่วนร่วม มีขั้นตอนการดำเนินโครงการ คือ การสำรวจปัญหา/ความต้องการของครูในการเสริมศักยภาพการสอน การจัดกิจกรรมโครงงานอาชีพ การประเมินผลและถอดองค์ความรู้จากกิจกรรม พบว่า ครูสามารถพัฒนาทักษะการจัดการเรียนการสอนในรูปแบบโครงงานมากขึ้น และนักเรียนได้เรียนรู้ปฏิบัติการทางวิทยาศาสตร์ อิจบล็อคจากเปลือกหอยแมลงภู่ที่ได้นำไปปูทางเดินภายในโรงเรียน มีน้ำหนักเบาและมีราคาถูก และเป็นการนำวัสดุเหลือทิ้งในชุมชนมาสร้างมูลค่า
Motivating teachers for this project have the objective to encourage the teaching and learning process and the development of learning activities in the form of a project to make brick blocks from green mussel shells by six pupils studying at primary 4 level at Watsrangsok School. The tool used is learning management plan for a project-based activity with participatory principles. The steps in these processes are problem survey, requirement of empower learning for the teachers, organization of project activities, performance evaluation and extracting knowledge from activities. The results show that teachers can develop skills in the form of a project. In addition, the pupils can learn to do scientific experiments. They build brick blocks from green mussel shells that were used to pave the corridors within the school. The bricks were lightweight and cheap and it adds value to the waste materials in the community.
Description: Proceedings of the 8th National and International Conference on "Research to Serve Society", 25 June 2021 at Huachiew Chalermprakiet University, Bangphli District, Samutprakarn, Thailand. p. 1320-1326.
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/2581
Appears in Collections:Science and Technology - Proceeding Document

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Making-Bricks-Block-from-Green-Mussel-Shells.pdf570.01 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.