Please use this identifier to cite or link to this item:
https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/280
Title: | ปัจจัยทางการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อผลไม้อบแห้งของนักท่องเที่ยวชาวจีน |
Other Titles: | Marketing Factors Influence Chinese Tourist's Decision to Buy Dried Fruits |
Authors: | ชุติระ ระบอบ Chutira Rabob สิรินท์ มณีสนองคุณ Sirin Maneesnongkhun Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administration |
Keywords: | ผลไม้อบแห้ง -- การตลาด Dried fruit -- Marketing นักท่องเที่ยว -- จีน Tourists -- China |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ |
Abstract: | วัตถุประสงค์ของการวิจัยในครั้งนี้ เพื่อศึกษาปัจจัยทางการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อผลไม้อบแห้งของนักท่องเที่ยวชาวจีน การเก็บรวบรวมข้อมูลด้วยวิธีการสำรวจ ใช้แบบสอบถามจำนวน 400 ชุด จากกลุ่มตัวอย่างที่เป็นนักท่องเที่ยวชาวจีนการเลือกตัวอย่างที่ใช้ความน่าจะเป็น โดยใช้การสุ่มตัวอย่างแบบง่าย ที่เดินทางเข้ามาซื้อสินค้าที่ห้างสรรพสินค้าเซ็นทรัลเวิลด์ และ คิง เพาเวอร์ ศรีวารี คอมเพล็กซ์ และแบบสัมภาษณ์บริษัทที่ผลิตผลไม้อบแห้ง โดยจำแนกปัจจัยทางการตลาด 4PS ที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อผลไม้อบแห้งของนักท่องเที่ยวชาวจีน นำมาวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงพรรณนา และสถิติเชิงอนุมาน โดยมีเครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสอบถาม ข้อมูลทางสถิติเพื่อวิเคราะห์ความแปรปรวน และการทดสอบค่าที กำหนดระดับนัยสำคัญทางสถิติการศึกษา พบว่าปัจจัยทางการตลาดส่วนใหญ่ให้ความสำคัญทุกด้านในระดับมากที่สุด ด้านผลิตภัณฑ์/บริการ (x̄=4.44) ด้านราคา (x̄=4.48) ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย (x̄=4.41)ด้านการส่งเสริมการตลาด (x̄ = 4.39) และผลการเปรียบเทียบปัจจัยการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อผลไม้อบแห้งของนักท่องเที่ยวชาวจีน พบว่า นักท่องเที่ยวชาวจีนที่มีเพศ อายุ ระดับการศึกษา ภูมิลำเนา มีความคิดเห็นปัจจัยทางการตลาดไม่แตกต่างกันที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ ยกเว้นนักท่องเที่ยวชาวจีนที่มีอาชีพข้าราชการ/รัฐวิสาหกิจ มีความคิดเห็นด้านช่องทางการจัดจำหน่าย แตกต่างกันที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติและนักท่องเที่ยวชาวจีนที่มีรายได้ของครอบครัว ต่ำกว่า 5,000 หยวน มีความคิดเห็นด้านช่องทางการจัดจำหน่ายแตกต่างกันและรายได้ 5,001-10,000 มีความคิดเห็นด้านการส่งเสริมการตลาดแตกต่างกันที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ Objectives for research study the factors that concern Chinese Tourists'decision when buying dried fruits. Data collection by 400 questionnaires to survey Chinese Tourists who shopping at Central World and King Power Srivaree Complex and interview companies that produce dried fruits. Market factors (4Ps) that concern Chinese Tourists' decision when buying dried fruits are analyzed. Income data analysis by descriptive statistics and inferential statistics for use statistical tools Analysis of Variance : ANOVA and T-Test statical significant level. The study found that most of the marketing mix to focus on all the levels as followings; Product/Service (x̄=4.44) Price (x̄=4.48) Distribution Channel (x̄=4.41) Promotion Marketing (x̄=4.39) and comparison of market factors that concern Chinese Tourists decision when buying dried fruit found sex, age, education level, birth place of Chinese Tourists marketing factors not difference that concern Chinese Tourists' decision when buying dried fruits to decision except Chinese tourists were occupied government officer and state enterprise employee concern about distribution channel difference at significant level including Chinese tourists had family income more than 5,000 Yuan also concern about distribution channel and difference at significant level. Chinese tourists had family income between 5,001-10,000 Yuan concern promotion marketing difference at significant level. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (กจ.ม.) (การจัดการอุตสาหกรรม) -- มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ, 2559. |
URI: | https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/280 |
Appears in Collections: | Business Administration - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
SIRIN-MANEESNONGKHUN.pdf Restricted Access | 2.78 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.