Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/2817
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorชัยยา น้อยนารถ-
dc.contributor.authorกิตติศักดิ์ จังพานิช-
dc.contributor.authorอัญชลี ชุ่มบัวทอง-
dc.contributor.authorพัชรา เกรียงไกร-
dc.contributor.authorณัฏฐ์พัชร์ วณิชย์กุล-
dc.contributor.authorนุชนาฎ เลี้ยงอำนวย-
dc.contributor.authorวสันต์ เดือนแจ้ง-
dc.contributor.authorกรองทิพย์ เนียมถนอม-
dc.contributor.authorพูลพงศ์ สุขสว่าง-
dc.contributor.authorChaiya Noinart-
dc.contributor.authorKittisak Jangphanish-
dc.contributor.authorAnchalee Choombuathong-
dc.contributor.authorPatchara Kriangkrai-
dc.contributor.authorNattapat Vanitkun-
dc.contributor.authorNuchanat Laingaumnuay-
dc.contributor.authorWasan Dueanchaeng-
dc.contributor.authorKrongthip Neamthanom-
dc.contributor.authorPoonpong Suksawang-
dc.contributor.otherPrince of Songkla University. Faculty of Commerce and Managementen
dc.contributor.otherBurapha University. College of Research Methodology and Cognitive Scienceen
dc.contributor.otherHuachiew Chalermprakiet University. Faculty of Science and Technologyen
dc.contributor.otherBurapha University. College of Research Methodology and Cognitive Scienceen
dc.contributor.otherSisaket Rajabhat University. Faculty of Liberal Arts and Sciencesen
dc.contributor.otherSilpakorn University. Faculty of Engineering and Industrial Technologyen
dc.contributor.otherBurapha University. College of Research Methodology and Cognitive Scienceen
dc.contributor.otherBurapha University. College of Research Methodology and Cognitive Scienceen
dc.contributor.otherBurapha University. College of Research Methodology and Cognitive Scienceen
dc.date.accessioned2024-09-16T09:14:43Z-
dc.date.available2024-09-16T09:14:43Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationวารสารนานาชาติ มหาวิทยาลัยขอนแก่น สาขามนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ 6,3 (กันยายน-ธันวาคม 2559) : 22-34.en
dc.identifier.urihttps://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/2817-
dc.descriptionสามารถเข้าถึงบทความฉบับเต็ม (Full text) ได้ที่ : https://so04.tci-thaijo.org/index.php/KKUIJ/article/view/86103/78667en
dc.description.abstractการวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาโมเดลความสัมพันธ์เชิงสาเหตุการรับรู้โครงสร้างมหาวิทยาลัย และความผูกพันต่อองค์กรที่ส่งผลต่อความพึงพอใจในการปฏิบัติงานของอาจารย์ใน 3 จังหวัดชายแดนภาคใต้และตรวจสอบความสอดคล้องของโมเดลที่พัฒนาขึ้นกับข้อมูลเชิงประจักษ์ กลุ่มตัวอย่าง คือ อาจารย์ผู้สอนระดับอุดมศึกษา ใน 3 จังหวัดภาคใต้ คือ จังหวัดปัตตานี นราธิวาส และยะลา จำนวน 260 คน การสุ่มตัวอย่างใช้การสุ่มแบบแบ่งชั้นภูมิ ผลการวิจัยพบว่า โมเดลความสัมพันธ์เชิงสาเหตุการรับรู้โครงสร้างมหาวิทยาลัย และความผูกพันต่อองค์กรที่ส่งผลต่อความพึงพอใจในการปฏิบัติงานของอาจารย์ใน 3 จังหวัดชายแดนภาคใต้ ตามสมมติฐานนั้นมีความสอดคล้องกับข้อมูลเชิงประจักษ์ และตัวแปรทั้งหมดในโมเดลสามารถอธิบายความแปรปรวนของความพึงพอใจในการปฎิบัติงานของอาจารย์ได้ร้อยละ 84 โดยที่ความผูกพันต่อองค์กรมีอิทธิพลทางตรงเชิงบวกต่อความพึงพอใจในการปฏิบัติงานของอาจารย์ ในขณะที่การรับรู้โครงสร้างมหาวิทยาลัยมีอิทธิพลทางตรงเชิงบวกต่อความพึงพอใจในการปฏิบัติงานของอาจารย์และมีอิทธิพลทางอ้อมเชิงบวกต่อความพึงพอใจในการปฏิบัติงานของอาจารย์โดยส่งผ่านความผูกพันต่อองค์กรen
dc.description.abstractThis research was aimed to develop a causal model in the perception of university structure and work engagement, and it affects job satisfaction among instructors from three border provinces of southern Thailand. The relationship of this developed model with empirical data was also evaluated. The samples were bachelor degree level instructors from the provinces of Pattani, Narathiwat, and Yala. Using a stratified random sampling method, 260 people were randomized for this study. The results regarding in the perception of university structure and work engagement, affecting job satisfaction among instructors in three border provinces of southern Thailand, according to the hypothesis consist of empirical data and all variables in the model can be explained variance of job satisfaction among instructors equal to 84 percent. Work engagement had a positive direct effect with job satisfaction. Moreover, perception of university structure had a positive indirect effect with job satisfaction as related to work engagement.en
dc.language.isothen
dc.subjectการรับรู้en
dc.subjectPerceptionen
dc.subjectความผูกพันต่อองค์การen
dc.subjectOrganizational commitmenten
dc.subjectความพอใจในการทำงานen
dc.subjectJob satisfactionen
dc.subjectครู -- ความพอใจในการทำงานen
dc.subjectTeachers -- Job satisfactionen
dc.subjectโมเดลสมการโครงสร้างen
dc.subjectStructural equation modelingen
dc.titleโมเดลความสัมพันธ์เชิงสาเหตุการรับรู้โครงสร้างมหาวิทยาลัยและความผูกพันต่อองค์กรที่ส่งผลต่อความพึงพอใจในการปฏิบัติงานของอาจารย์ใน 3 จังหวัดชายแดนภาคใต้en
dc.title.alternativeThe Causal model of perceiving University structure and work engagement, and the affect on job satisfaction of Instructors in three border provinces of southern Thailanden
dc.typeArticleen
Appears in Collections:Science and Technology - Artical Journals

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Causal-model-of-perceiving-University-structure-and-work-engagement.pdf107.28 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.