Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/3014
Title: การจัดการเรียนรู้แบบมีส่วนร่วมเพื่อพัฒนาผลลัพธ์การเรียนรู้วิชาวิทยาภูมิคุ้นกันและทักษะในศตวรรษที่ 21
Other Titles: Participatory Learning Management for Development of Immunology Learning Outcomes and 21st Century Skills
Authors: ศราวุธ สุทธิรัตน์
ทวีพร พันธุ์พาณิชย์
อิสริยา เอี่ยมสุวรรณ
Sarawut Suttirut
Taweeporn Phunpanich
Issariya Ieamsuwan
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Medical Technology
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Medical Technology
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Medical Technology
Keywords: ภูมิคุ้มกันวิทยา
Immunology
วิทยาภูมิคุ้มกัน
การเรียนรู้แบบมีส่วนร่วม
Participatory learning
Issue Date: 2019
Citation: วารสาร มฉก. วิชาการ 23, 2 (กรกฎาคม-ธันวาคม 2562) : 267-278.
Abstract: วิชาภูมิคุ้มกันวิทยามีเนื้อหาที่ซ้บซ้อนทำให้เข้าใจได้ยาก จึงส่งเสริมการเรียนรู้โดยให้นักศึกษามีส่วนร่วมผ่านการทำกิจกรรมที่หลากหลายในชั้นเรียน เพื่อพัฒนาผลลัพธ์การเรียนรู้และทักษะต่างๆ ที่จำเป็นสำหรับศตวรรษที่ 21 โดยการนำการจัดการเรียนรู้แบบมีส่วนร่วมมาใช้ในการจัดการเรียนการสอนวิชาวิทยาภูมิคุ้มกันให้แก่นักศึกษาเทคนิคการแพทย์ชั้นปีที่ 3 มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ จำนวน 140 คน ที่ผ่านการวิเคราะห์ผู้เรียนในด้านรูปแบบการเรียนรู้แล้ว พบว่าส่วนใหญ่เป็นแบบมีส่วนร่วมและแบบร่วมมือ โดยให้นักศึกษาวางแผนการจัดการเรียนรู้ด้วยตนเอง เรื่องกระบวนการสร้างภูมิคุ้มกันด้านสารน้ำผ่านการเล่นละคร ซึ่งทำให้นักศึกษาได้พัฒนาผลการเรียนรู้ทั้งห้าด้าน รวมถึงทักษะสำคัญในศตวรรษที่ 21 เมื่อประเมินความพึงพอใจต่อการจัดการเรียนรู้แบบมีส่วนร่วมนี้ พบว่ามีระดับความพึงพอใจมาก ส่วนผลการประเมินความรู้จากคะแนนสอบของเนื้อหาดังกล่าว พบว่ามีผลสัมฤทธิผลทางการเรียนสูงกว่าสองปีก่อนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p< 0.05) อย่างไรก็ตามการเรียนรู้จากการฟังบรรยายยังคงมีความสำคัญเพื่อสื่อสารความรู้ในเชิงมโนทัศน์ ส่วนการจัดการเรียนรู้แบบมีส่วนร่วมนี้ช่วยเสริมสร้างคุณลักษณะที่พึงประสงค์ พัฒนาผลการเรียนรู้ในด้านต่างๆ และเติมเต็มทักษะด้านอื่นแก่นักศึกษาเพื่อการเรียนรู้และใช้ชีวิตอย่างมีประสิทธิภาพและประสิทธิผลในศตวรรษที่ 21
Due to the complexity of an immunology course, various learning activities were involved in immunology class for promoting learning capability. Participatory learning management was implemented for development of learning outcome and 21st century skills in an immunology class of 140 third year medical technology students at Huachiew Chalermprakiet University. Students were analyzed for individual learning styles and most students were found to be participated and collaborated style learners. Students then designed a learning management plan for the humoral immune responses topic through dramatization to enhance the development of learning outcomes of all five domains of 21st century skills. By evaluating students’ satisfaction, must students were satisfied with participatory learning. Compared with the past two years, assessment of students’ knowledge of humoral immune responses showed significantly higher learning achievement after using participatory learning management (p<0.05). However lecture-based learning is still necessary for communicating conceptual knowledge. The participatory learning process could enhance desired personal characteristics, learning outcomes development and fulfill other sets of skills for effective and efficient learning and living in the 21st century.
Description: สามารถเข้าถึงบทความฉบับเต็ม (Full text) ได้ที่ : https://he01.tci-thaijo.org/index.php/HCUJOURNAL/article/view/157927/158384
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/3014
Appears in Collections:Medical Technology - Artical Journals

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Participatory-Learning-Management-for-Development-of-Immunology-Learning-Outcomes.pdf93.07 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.