Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/3134
Title: การพัฒนานวัตกรรมการสื่อสารแบบมีส่วนร่วมของนักเรียน 30 โรงเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายในจังหวัดสมุทรปราการในการจัดกิจกรรมในสถานศึกษา
Other Titles: The Development of Innovative Participatory Communication in School Activities of 30 Upper Secondary Schools in Samutprakarn Province
Authors: อภิชัจ พุกสวัสดิ์
ภาณุฤทธิ์ สารสมบัติ
Apichat Puksawadde
Panurit Sarasombat
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Communication Arts
Rankhamhaeng University. Faculty of Mass Communication
Keywords: โรงเรียนมัธยมศึกษา -- ไทย -- สมุทรปราการ
High schools -- Thailand -- Samut Prakarn
นวัตกรรมทางเทคโนโลยี.
Technological innovations
การสื่อสาร
Communication
Issue Date: 2020
Citation: วารสารการประชาสัมพันธ์และการโฆษณา 13,2 (กรกฎาคม-ธันวาคม 2563): 1-22
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อส ารวจสถานภาพการจัดกิจกรรมนักเรียนของ 30 โรงเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายในจังหวัดสมุทรปราการ เพื่อศึกษาสถานภาพการสื่อสารแบบมีส่วนร่วมของนักเรียน 30 โรงเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายในจังหวัดสมุทรปราการในการจัดกิจกรรมในสถานศึกษา รวมทั้งเพื่อสร้างรูปแบบนวัตกรรมการสื่อสารแบบมีส่วนร่วมของนักเรียน 30 โรงเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายในจังหวัดสมุทรปราการในการจัดกิจกรรมในสถานศึกษา ตลอดจนเพื่อสร้างการยอมรับรูปแบบนวัตกรรมการสื่อสารแบบมีส่วนร่วมของนักเรียน 30 โรงเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายในจังหวัดสมุทรปราการในการจัดกิจกรรมในสถานศึกษาจากอาจารย์ที่ปรึกษากิจกรรมงานวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยแบบผสมผสาน (Mixed Method) แบ่งเป็น 4 ระยะ คือ 1) การวิจัยคุณภาพ เลือกกลุ่มตัวอย่างแบบเฉพาะเจาะจงและใช้การสนทนากลุ่มย่อยกับอาจารย์ที่ปรึกษากิจกรรมและนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายจ านวน 10 คน 2) การวิจัยเชิงปริมาณ เลือกกลุ่มตัวอย่างตามสัดส่วนของ Taro Yamane ใช้แบบสอบถามเก็บข้อมูลกับนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายจ านวน 400 คน 3) การวิจัยเชิงคุณภาพ เลือกกลุ่มตัวอย่างแบบเฉพาะเจาะจงและใช้การวิจัยเชิงปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วมกับนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายจ านวน 30 คน และ 4) การวิจัยเชิงคุณภาพ เลือกกลุ่มตัวอย่างแบบเฉพาะเจาะจงและใช้การสนทนากลุ่มย่อยกับอาจารย์ที่ปรึกษาจ านวน 10 คน ผลการวิจัยพบว่า การจัดกิจกรรมในสถานศึกษาประกอบด้วย 1) รูปแบบและลักษณะของกิจกรรมแบ่งเป็น 2 ประเภท คือ (1.1) กิจกรรมของภาคส่วนต่างๆ ของโรงเรียนและ (1.2) กิจกรรมที่ด าเนินงานโดยสภานักเรียน 2) รูปแบบและการสื่อสารเพื่อการประชาสัมพันธ์กิจกรรม ประกอบด้วย (2.1)กระบวนการการวางแผนการสื่อสาร และ (2.2) การออกแบบเนื้อหาเพื่อการประชาสัมพันธ์ 3) กระบวนการวางแผนกิจกรรรมประกอบด้วย (3.1) การวางแผนและออกแบบกิจกรรม (3.2) การปฏิบัติการและการสื่อสาร (3.3) การประเมินผลกิจกรรมการมีส่วนร่วมในการจัดกิจกรรมในสถานศึกษา กลุ่มตัวอย่างมีส่วนร่วมในขั้นตอนของการวางแผนกิจกรรมโรงเรียนในระดับ “ปานกลาง” มีส่วนร่วมในระดับปฏิบัติการในระดับ “ปานกลาง” การสื่อสารแบบมีส่วนร่วมในการจัดกิจกรรมในสถานศึกษา กลุ่มตัวอย่างมีส่วนร่วมในฐานะผู้รับสารในระดับ “มาก” การวิจัยเชิงปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วมมี 3ขั้นตอน คือ 1) ขั้นเตรียมความคิด ประกอบด้วย (1.1) วิเคราะห์บริบทโรงเรียน (1.2) ประเมินความสามารถทางการสื่อสารเพื่อการประชาสัมพันธ์ กลุ่มตัวอย่างมีความสามารถทางการสื่อสารเพื่อการประชาสัมพันธ์ในระดับ “ปานกลาง” และ (1.3) ตั้งโจทย์การวิจัย กลุ่มตัวอย่างใช้การเล่าเรื่องอัตลักษณ์โรงเรียนโดยใช้การเล่าเรื่องผ่านสื่อประชาสัมพันธ์ของสถาบันการศึกษา 2) ขั้นปฏิบัติการ ประกอบด้วย (2.1) กลุ่มตัวอย่างมีส่วนร่วมในการวางแผนการปฏิบัติการภายใต้กรอบแนวคิด PDCA (Plan, Do, Check, Action) (2.2) การสื่อสารแบบมีส่วนร่วม กลุ่มตัวอย่างมีส่วนร่วมในฐานะผู้รับสาร/ผู้ใช้สาร/มีส่วนร่วมในฐานะผู้ส่งสาร/ผู้ผลิตสื่อ/มีส่วนร่วมในในฐานะผู้วางแผน 3) ขั้นถอดบทเรียน ประกอบด้วย (3.1) ประเมินความสามารถทางการสื่อสารเพื่อการประชาสัมพันธ์ กลุ่มตัวอย่างมีความสามารถทางการสื่อสารเพื่อการประชาสัมพันธ์ในระดับ “มาก” (3.2) ประเมินผลที่เกิดขึ้นกับกลุ่มตัวอย่าง กลุ่มตัวอย่างมีความรับผิดชอบต่อหน้าที่กิจกรรมนักเรียน มีความรู้ ความสามารถในการจัดกิจกรรม ในระดับ “มาก” และมีคุณลักษณะส่วนบุคคล ในระดับ “มากที่สุด”
This research aimed to study the status of school activity arrangement of 30 upper of secondary schools in Samutprakarn province, to study the status of students’ participatory communication in school activity arrangement of 30 upper of secondary schools in Samutprakarn province, to determine the pattern of innovative participatory communication in school activity arrangement of 30 upper of secondary schools in Samutprakarn province, and to achieve acceptance the pattern of innovative participatory communication in school activity arrangement of upper of 30 secondary schools in Samutprakarn province in the viewpoints of school activity advisors. The research had been organized mix methods qualitative and quantitative in 4 steps as follows:1) Qualitative research, the researcher gathered data by 10 purposive samplings technic and used focus group interview school activity advisors and secondary students. 2) Quantitative research, the researcher used the questionnaire to collect data by Yamane formula for calculating samplings of 400 secondary students. 3) Qualitative research, the researcher gathered data by purposive samplings technic and 30 secondary students participated in participatory action research. 4) Qualitative research, the researcher gathered data by 10 purposive samplings technic and used focus group interview school activity advisors. The following were the research findings: The status of school activity arrangement comprised of 3 patterns, including 1) Activity pattern and nature activity: (1.1) School activity of the sector (1.2) School activity of student council. 2) Communication process of activity arrangement: (2.1) Communication process plan. (2.2) PR message design. 3) Student affairs planning process: (3.1) Activity arrangement planning. (3.2) Operating and communication action. (3.3) Activity evaluation. The samples taking part in student affairs planning process were rated at moderate level. The samples taking part in participatory practitioner level were rated at moderate level. The samples taking part in participatory communication as audience or user were rated at high level. In term of participatory action research, there were 3 steps as follow: 1) Preparation of ideas: (1.1) Analysis of school context (1.2) PR communication competence evaluation, the samples had PR communication skills pre-participatory action research were rated at moderate level. (1.3) Research problem setting, the samples used story telling of school identity via school PR media. 2) Operating procedure: (2.1) The samples taking part in implementation process under the concept of PDCA (Plan, Do, Check, Action) (2.2) Participatory communication, the samples taking part in every steps of participatory communication as receiver or user, as sender or media producer, as planner. 3) Lesson learned visualizing: (3.1) PR communication competence evaluation, the samples had PR communication skills post- participatory action research were rated at high level. (3.2) The benefit results that could affect the samples: their responsibility for school based activity assignment, their knowledge of school activity arrangement were rated as high level, and personal attributes were rated as most level.
Description: สามารถเข้าถึงบทความฉบับเต็ม (Full text) ได้ที่ : https://so03.tci-thaijo.org/index.php/jprad/article/view/195278/166265
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/3134
Appears in Collections:Communication Arts - Artical Journals

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
The-Development-of-Innovative-Participatory-Communication.pdf94.79 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.