Please use this identifier to cite or link to this item:
https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/3141
Title: | ภาพลักษณ์องค์กรและการรับรู้ต่อการบริการที่ส่งผลต่อคุณภาพการบริการของโรงพยาบาลส่งเสริมสุขภาพตําบล: กรณีศึกษาโรงพยาบาลส่งเสริมสุขภาพตําบลบางโฉลงจังหวัดสมุทรปราการ |
Other Titles: | Corporate Image and Perception of Service Associated with the Service Quality of Tambon Health Promoting Hospital: A Case Study of Tambon Bangchalong Health Promoting Hospital, Samutprakarn Province |
Authors: | นิลาวรรณ งามขํา ปัทมาวรรณ์ แก้วสาย ยุพาพรรณ ชาภักดี ประธาน สัมฤทธิ์รินทร์ จุฑามาศ พรมเทศ ชลิตา จิตสวา ธัญชนก สีสังข์ Nilawan Ngamkham Pattamawan Kaewsai Yupapan Chapakdee Pratan Sumrithrin Juthamad Promtes Chalita Jitsawa Thanchanok Seesang Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Public and Environmental Health Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Public and Environmental Health. Student of Bachelor of Public and Environmental Health. Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Public and Environmental Health. Student of Bachelor of Public and Environmental Health. Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Public and Environmental Health. Student of Bachelor of Public and Environmental Health. Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Public and Environmental Health. Student of Bachelor of Public and Environmental Health. Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Public and Environmental Health. Student of Bachelor of Public and Environmental Health. Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Public and Environmental Health. Student of Bachelor of Public and Environmental Health. |
Keywords: | โรงพยาบาลส่งเสริมสุขภาพตําบลบางโฉลง Tambon Bangchalong Health Promoting Hospital ภาพลักษณ์องค์การ Corporate image บริการลูกค้า Customer services การพยาบาล – คุณภาพ Nursing -- Quality |
Issue Date: | 2019 |
Citation: | วารสารวิจัยและพัฒนาระบบสุขภาพ 12, 3 (ก้นยายน-ธันวาคม 2562) : 337-346. |
Abstract: | การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาระดับคุณภาพบริการของโรงพยาบาลส่งเสริมสุขภาพตําบลบางโฉลง และเพื่อศึกษา ภาพลักษณ์องค์กร การรับรู้ต่อการบริการ ที่ส่งผลต่อคุณภาพการบริการ การวิจัยครั้งนี้เป็นวิจัยเชิงสํารวจ โดยสร้างกรอบแนวคิดการวิจัยจากแนวคิดคุณภาพการบริการของกลอสและเดวิส กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาจํานวน 426 คน โดยการสุ่มตัวอย่างแบบง่าย เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถามผ่านการตรวจสอบความตรงเชิงเนื้อหาจากผู้เชี่ยวชาญทั้งหมด 3 ท่าน มีค่าดัชนีความสอดคล้องระหว่างข้อคําถามกับจุดประสงค์อยู่ระหว่าง 0.67-1.00 ความเชื่อมั่นของแบบสอบถามทั้งฉบับมีค่าสัมประสิทธิ์แอลฟาของครอนบาค เท่ากับ 0.958 เก็บข้อมูลเดือนพฤศจิกายน 2561 ได้รับแบบสอบถามคืนร้อยละ 100 วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้การวิเคราะห์ความถดถอยเชิงพหุแบบขั้นตอน ข้อค้นพบของการศึกษาพบว่า ระดับคุณภาพบริการของโรงพยาบาลส่งเสริมสุขภาพตําบลบางโฉลงโดยรวมอยู่ในระดับสูง (X=4.13, S.D.=0.54) ตัวแปรการรับรู้ต่อการบริการ และภาพลักษณ์องค์กร ส่งผลต่อคุณภาพการบริการตามลําดับ และตัวแปรทุกตัวสามารถร่วมกันพยากรณ์คุณภาพการบริการของโรงพยาบาลส่งเสริมสุขภาพตําบลบางโฉลง ได้ร้อยละ 64.0 (R2=0.640, p-value<0.001) และโรงพยาบาลส่งเสริมสุขภาพตําบลบางโฉลงสามารถนําข้อค้นพบไปเป็นแนวทางในการพัฒนาคุณภาพการบริการของโรงพยาบาลส่งเสริมสุขภาพตําบลบางโฉลง โดยมุ่งเน้นภาพลักษณ์องค์กรและการรับรู้ต่อการบริการ This research was aimed to study the level to service quality of Tambon Bangchalong Health Promoting Hospital and to study the corporate image and perception of services that Associated with the Service Quality. This research is a survey research. The theoretical framework of service quality of Goetsch & Davis (2000) were used as a guide to construct the conceptual framework of this study. The samples were patients of Tambon Bangchalong Health Promoting Hospital. The samples of 426 patients were selected by simple random sampling technique. The research instrument was a questionnaire. The content validity of questionnaires were proved by three experts. The Item–Objective Congruence Index (IOC) of all questions was 0.67-1.00. The Cronbach’s alpha co-efficiency reliability test of questionnaires were 0.958. Data was collected from November 2018 and questionnaires were returned which was 100 percent. The data were analyzed by the stepwise multiple regression analysis. The findings of the study showed that the service quality of Tambon Bangchalong Health Promoting Hospital was at a high level (X=4.13, S.D.=0.54). Perception of services and the corporate image associated with the Service Quality, respectively and they could predicted the service quality at 64.0 percent (R2=0.640, p-value<0.001). Tambon Bangchalong Health Promoting Hospital can use the results of this research as a guide to develop service quality and emphasize on corporate image and perception of services |
Description: | สามารถเข้าถึงบทความฉบับเต็ม (Full text) ได้ที่ : https://he02.tci-thaijo.org/index.php/RDHSJ/issue/view/17517/4563 |
URI: | https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/3141 |
Appears in Collections: | Public and Environmental Health - Artical Journals |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Corperate-Image-and-Perception-of-Service.pdf | 95.78 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.