Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/3343
Title: การศึกษาความต้องการของอุตสาหกรรมชิ้นส่วนยานยนต์ของไทยต่อการใช้เทคโนโลยีอินเตอร์เน็ตประสานสรรพสิ่ง
Other Titles: A Study of the Requirements of Thailand's Automotive Parts Industry for the Use of Technology Internet of Things
Authors: อภิวรรตน์ กรมเมือง
อัจฉริย์ กรมเมือง
รพี อุดมทรัพย์
Apiwat Krommuang
Atchari Krommuang
Rapee Udomsub
King Mongkut's Institute of Technology Ladkrabang. King Mongkut's Institute of Technology Ladkrabang Business School
King Mongkut's Institute of Technology Ladkrabang. King Mongkut's Institute of Technology Ladkrabang Business School
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administration
Keywords: อุตสาหกรรมชิ้นส่วนรถยนต์
Automobile supplies industry
กระบวนการลำดับชั้นเชิงวิเคราะห์
Analytical hierarchy process
อินเทอร์เน็ตในทุกสิ่ง
Internet of things
Issue Date: 2024
Citation: วารสารบริหารธุรกิจและการจัดการปริทัศน์ 16,1 (มกราคม-มิถุนายน 2567) : 100-117.
Abstract: อุตสาหกรรมยานยนต์เป็นหนึ่งอุตสาหกรรมของประเทศไทยที่ได้รับการส่งเสริมจากภาครัฐมาอย่างต่อเนื่องนับจากแผนพัฒนาเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติฉบับที่ 2 การมุ่งมั่นพัฒนายกระดับความสามารถในการแข่งขันสู่ความยั่งยืนมีความสําคัญเพื่อให้สอดคล้องกับแนวคิดการพัฒนาสู่อุตสาหกรรม 4.0 และการเปลี่ยนแปลงของเทคโนโลยีในอนาคต การวิจัยเชิงสํารวจนี้สํารวจปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการประยุกต์ใช้อินเทอร์เน็ตประสานสรรพสิ่งสําหรับการจัดการผลิตชิ้นส่วนยานยนต์ โดยพิจารณา 5 ปัจจัยหลักประกอบด้วย การเชื่อมต่อ การนําเสนอ ความชาญฉลาด ความปลอดภัย และคุณค่า และปัจจัยย่อย 15 ปัจจัยเป็นกรณีศึกษาวิเคราะห์เปรียบเทียบความสําคัญของปัจจัยด้วยเทคนิคกระบวนการลําดับชั้นเชิงวิเคราะห์ เพื่อคํานวณหาน้ําหนักความสําคัญของปัจจัยการใช้อินเตอร์เน็ตประสานสรรพสิ่งสําหรับการผลิตชิ้นส่วนยานยนต์จากกลุ่มตัวอย่างจํานวน 88 องค์กร ใช้วิธีการเลือกกลุ่มตัวอย่างประชากรแบบสโนว์บอลล์ พบว่าปัจจัยหลักด้านการนําเสนอมีความสําคัญสูงสุด ปัจจัยรองคือการควบคุม ปัจจัยหลักสองการเชื่อมต่อมีปัจจัยรองคือความเข้ากันได้ ปัจจัยหลักสามคุณค่ามีปัจจัยรองคือความสะดวก ผลจากการวิเคราะห์สามารถเป็นแนวทางในการตัดสินใจที่ดีขึ้น
The automotive industry is one of the main industries in Thailand that has been continuously promoted by the government since the 2nd National Economic and Social Development Plan. The commitment to improve competitiveness towards sustainability is of great importance in keeping with the concept of Industry 4.0 development and future technological changes. Accordingly, this exploratory research explores the factors that influence the application of the Internet of Things embedded in the management of automotive parts manufacturing, which consist of 5 main factors are Connectivity, Telepresence, Intelligence, Security, and Value, and 15 sub-factors. The case study was the comparative analysis of the importance of factors using Analytic Hierarchy Process(AHP) for calculating the weighted importance of Internet of Things factors for the management of automotive parts manufacturing. The questionnaire was answered by 88 respondents using Snowball Sampling. The main factor of Telepresence was found to be the most important and the second factor was Controlling. Next comes the Connectivity factor, the secondary factor is Compatibility. The third major factor is Value, the second is Convenience. Analysis results can guide a better decision-making process.
Description: สามารถเข้าถึงบทความฉบับเต็ม (Full text) ได้ที่ : https://so01.tci-thaijo.org/index.php/bahcuojs/article/view/256318/176950
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/3343
Appears in Collections:Business Administration - Artical Journals

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A-Study-of-the-Requirements-of-Thailand's-Automotive-Parts-Industry .pdf81.63 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.