Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/338
Title: 泰国进口中国家具商务汉语应用研究----以IDEA公司为例
Other Titles: การใช้ภาษาจีนธุรกิจในธุรกิจนำเข้าสินค้าเฟอร์นิเจอร์ของประเทศไทยจากประเทศจีน : กรณีศึกษาบริษัท ไอเดียคอร์เปอร์เรชั่น (2006) จำกัด
Chinese Usage for Import Furniture from China : A Case Study of Idea Corporation (2006) Company Limited
Authors: 李严锋
Li, Yanfeng
洪秋林
อาณัติ เตชะวัฒนเมธา
Keywords: บริษัท ไอเดียคอร์เปอร์เรชั่น (2006) จำกัด
Idea Corporation (2006) Company Limited
以IDEA公司为例
ภาษาจีนธุรกิจ
ธุรกิจ -- จีน
การค้าระหว่างประเทศ -- จีน
Chinese language -- Business Chinese
International business enterprises -- China
汉语 -- 语言使用
国际贸易 -- 中国
商务 -- 中国
ภาษาจีน -- การใช้ภาษา
Chinese language -- Usage
Issue Date: 2021
Publisher: Huachiew Chalermprakiet University
Abstract: 摘要中文在中泰经济往来中使用的频率很高, 在中泰国际贸易的语言交流中占主导地位. 泰国各类企业在与中国企业进行商品贸易和经济合作时, 使用汉语进行交流. 目前商务汉语已经成为泰国与国外进行商务交流一个重要的商务语言, 起到越来越重要的作用. 本文以IDEA公司为调研对象, 采用访谈调查法对该公司外贸部门员工的中文水平和汉语应用及学习状况进行了调查并分析. 研究结果显示:中泰经济贸易合作不断加深, 汉语已经成为双方沟通的一门比较普遍的商务沟通语言, 也是一项必要的商务沟通语言;商务汉语在泰国贸易行业的普及度很高, 很多员工在中学及大学期间都系统学习过汉语, 具有中等以上的汉语水平;听说技能与工作密切相关, 是在日常工作中最重要的汉语技能, 但也是员工们认为最难的语言技能;汉语的表达与中国传统文化密切相关, 学习使用汉语的同时, 需要注重中国文化的学习和积累. 最后, 本文为五金产品贸易公司提高商务汉语应用水平提出了几条建议. 第一, 政府要加强泰国汉语教育与实践应用的联系;第二, 企业加强对入职员工商务汉语沟通技能的培训和教育, 提高商务汉语应用水平和沟通技巧;第三, 员工要加强中国社会文化方面的学习, 注重提高对待中国文化背景下的经贸活动的处理和应变能力.
การใช้ภาษาจีนเพื่อการค้าระหว่างประเทศไทยและจีนเพิ่มมากขึ้นเรื่อย ๆ ภาษาเป็นสิ่งสำคัญที่สุดในการสื่อสารธุรกิจระหว่างประเทศไทยและจีน การเจรจาธุรกิจหรือการร่วมมือทางเศรษฐกิจกับผู้ประกอบการจีนผู้ประกอบการไทยส่วนใหญ่จะใช้ภาษาจีนในการสื่อสาร ปัจจุบันภาษาจีนธุรกิจกลายเป็นภาษาที่สำคัญสำหรับการค้าระหว่างประเทศและจะมีบทบาทมากขึ้นเรื่อย ๆ บทความนี้สำรวจจากพนักงานฝ่ายขายต่างประเทศของ บริษัท ไอเดียคอร์เปอร์เรชั่น (2006) จำกัด โดยสัมภาษณ์ความสามารถทางภาษาจีนและการนำไปประยุกต์ใช้จริง ผลสรุปมีดังต่อไปนี้การร่วมมือทางการค้าระหว่างไทยและจีนมีเพิ่มขึ้นอย่างต่อเนื่องทำให้ภาษาจีนกลายเป็นภาษาพื้นฐานที่ใช้สื่อสารของทั้งสองฝ่าย อีกทั้งยังเป็นภาษาที่จำเป็นและนิยมมากในการเจรจาธุรกิจของประเทศ พนักงานส่วนใหญ่เคยเรียนภาษาจีนมาแล้วในระดับมัธยมศึกษาและมหาวิทยาลัย ภาษาจึงอยู่ในระดับกลางขึ้นไปได้ใช้ทักษะการฟังพูดซึ่งเป็นทักษะที่สำคัญที่สุดในการทำงาน แต่ก็ยังมีพนักงานส่วนใหญ่คิดว่าเป็นทักษะที่ยากมากอีกด้วย การสื่อความหมายของภาษาจีนมีความสัมพันธ์กับวัฒนธรรมของประเทศจีน เวลาที่เรียนภาษาจีนจึงต้องให้ความสำคัญในการศึกษาวัฒนธรรมของจีนอีกด้วยบทความนี้ได้เสนอแนะแนวทางเพื่อเพิ่มศักยภาพในการใช้ภาษาจีนธุรกิจให้กับธุรกิจเทรดดิ้งดังนี้ 1. ภาครัฐต้องเพิ่มการเรียนรู้ภาษาจีนเพื่อนำไปประยุกต์ใช้ได้จริง 2. องค์กรเพิ่มการฝึกอบรมและพัฒนาความสามารถในการสื่อสารภาษาจีนธุรกิจให้มากขึ้นเพื่อเพิ่มประสิทธิภาพในการสื่อสารให้กับพนักงาน 3. พนักงานต้องเรียนรู้เกี่ยวกับสังคมและวัฒนธรรมของจีนให้ความสำคัญกับการเปลี่ยนแปลงทางด้านเศรษฐกิจและสามารถแก้ปัญหาได้
In this paper, IDEA CORPORATION (2006) COMPANY LIMITED. as the research object, using the interview survey method of the company's foreign trade department staff Chinese level and Chinese application and learning situation were investigated and analyzed. The research results show that Sino-Thai economic and trade cooperation has been deepened and Chinese has become a more common business communication language and a necessary business communication language. The popularity of business Chinese in Thailand is very high and many employees It is the most important Chinese language skills in daily work, but it is also the most difficult language skills that employees think is the most difficult. The Chinese language is the most important Chinese language skills in the daily work. Expression and Chinese traditional culture is closely related to learning the use of Chinese at the same time, we need to pay attention to the Chinese culture of learning and accumulation. Finally, this paper puts forward some suggestions for improving the application level of business Chinese by, IDEA CORPORATION (2006) COMPANY LIMITED. First, the government should strengthen the Thai Chinese education and practice the application of the link second enterprises to strengthen the entry of business Chinese communication skills training and education improve business Chinese application level and communication skills third the staff to strengthen the Chinese social culture Aspects of learning pay attention to improve the treatment of Chinese culture under the context of economic and trade activities of the handling and response capacity. Keywords: IDEA CORPORATION (2006) COMPANY LIMITED, Business Chinese, Furniture, Suggestions and corrections
Description: Thesis (M.A.) (Chinese for Business Communication) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2021
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/338
Appears in Collections:College Of Chinese Studies - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ARNUT-TECHAWATTHANAMETHA.pdf1.87 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.