Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/3391
Title: ความสัมพันธ์ระหว่างความมีคุณค่าในตนเองกับการควบคุมตนเองในการเรียนของนักศึกษาด้านวิทยาศาสตร์สุขภาพ มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรต
Other Titles: The Relations between Self-Esteem and Self-Regulated in Learning of the Health Science Students at Huachiew Chalermprakiet University
Authors: อัญชลี ชุ่มบัวทอง
พิชญา ทองอยู่เย็น
ณัฏฐ์พัชร์ วณิชย์กุล
ชัยยา น้อยนารถ
ศักดิ์ชัย จันทะแสง
พูลพงศ์ สุขสว่าง
Anchalee Choombuathong
Pichaya Dhongyooyen
Nattapat Vanitkun
Chaiya Noinart
Sakchai Jantasangand
Poonpong Suksawang
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Science and Technology
Sripatum University Chonburi Campus. Office of Research
Sisaket Rajabhat University. Faculty of Liberal Arts and Science
Prince of Songkla University, Trang Campus
Rajamangala University of Technology Krungthep. Office of Quality Assurance
Burapha University. College of Research Methodology and Cognitive Science
Keywords: นักศึกษาวิทยาศาสตร์สุขภาพ
Health science students
การควบคุมตนเอง
Self-control
มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ -- นักศึกษา
Huachiew Chalermprakiet University -- Students
ความนับถือตนเอง
Self-esteem
โมเดลสมการโครงสร้าง
Structural equation modeling
Issue Date: 2016
Citation: วารสารมหาวิทยาลัยศิลปากร ฉบับภาษาไทย 36,1 (มกราคม-เมษายน 2559) : 81-93
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาโมเดลความสัมพันธ์เชิงสาเหตุความมีคุณค่าในตนเองกับการควบคุมตนเองในการเรียน และตรวจสอบความสอดคล้องของโมเดลความสัมพันธ์เชิงสาเหตุความมีคุณค่าในตนเองกับการควบคุมตนเองในการเรียนของนักศึกษาด้านวิทยาศาสตร์สุขภาพ มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติที่พัฒนาขึ้นกับข้อมูลเชิงประจักษ์ ตัวแปรในโมเดลประกอบด้วย ตัวแปรแฝง 2 ตัว ได้แก่ ความมีคุณค่าในตนเอง และการควบคุมตนเองในการเรียน กลุ่มตัวอย่างเป็นนักศึกษาด้านวิทยาศาสตร์สุขภาพ มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ จ� านวน 435 คน เลือกกลุ่มตัวอย่างด้วยวิธีการสุ่มแบบแบ่งชั้น เก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสอบถาม วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติบรรยาย วิเคราะห์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน และวิเคราะห์โมเดลสมการโครงสร้างผลการวิจัยแสดงให้เห็นว่า โมเดลความสัมพันธ์เชิงสาเหตุของตัวแปรความมีคุณค่าในตนเองกับการควบคุมตนเองในการเรียน มีความสอดคล้องกับข้อมูลเชิงประจักษ์อยู่ในเกณฑ์ดี โดยการตรวจสอบจากค่าสถิติไคร์สแควร์ เท่ากับ 31.045 องศาอิสระ (df) เท่ากับ 37 ความน่าจะเป็น (p) เท่ากับ .744 ค่า GFI เท่ากับ .989 ค่า AGFI เท่ากับ .974 ค่า CFI เท่ากับ 1.000 ค่า SRMR เท่ากับ .021 ค่า RMSEA เท่ากับ .000 ค่าสัมประสิทธิ์การพยากรณ์เท่ากับ .421 แสดงว่า ตัวแปรทั้งหมดในโมเดลสามารถอธิบายความแปรปรวนของการควบคุมตนเองในการเรียนของนักศึกษาด้านวิทยาศาสตร์สุขภาพ มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ ได้ร้อยละ 42
The purposes of this research were to develop and check the consistencyof the model of causal relationship between self-esteem and self-regulation in learning based on empirical data of the health science students at Huachiew Chalermprakiet University. The model consisted of two variables: self-esteemand self-regulated in learning. The sample consisted of 435 health sciencestudents at Huachiew Chalermprakiet University, all selected, using the stratified random sampling technique. Data were collected by questionnaires and analyzed,using descriptive statistics, Pearson’s correlation coefficient analysis, and linear structural equation model analysis. The results indicated that the causal relationship model of self-esteem and self-regulation in learning was consistent with empirical data (Chi-square test of goodness of fit = 31.045, df = 37, p = .744, GFI = .989, AGFI = .974, CFI = 1.000, SRMR = .021, RMSEA = .000, and R2 = .421). The variables in the model accounted for 42 percent of the total variance of self-regulation in the learning of the health science students at Huachiew Chalermprakiet University.
Description: สามารถเข้าถึงบทความฉบับเต็ม (Full text) ได้ที่ :https://so05.tci-thaijo.org/index.php/sujthai/article/view/57586/47706
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/3391
Appears in Collections:Science and Technology - Artical Journals

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
The-Relations-between-Self-Esteem-and-Self-Regulated.pdf94.86 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.