Please use this identifier to cite or link to this item:
https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/3423
Title: | รูปแบบปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อความได้เปรียบในการแข่งขันของอุตสาหกรรมปาล์มน้ำมันในประเทศไทย |
Other Titles: | The Factors Influencing Model the Competitive Advantage of the Palm Oil Industry in Thailand |
Authors: | พัฒนพงศ์ เพ็งจันทร์ ประนอม ตั้งปรีชาพาณิชย์ มนัส บุญวงศ์ ธีร์รัฐ รัฐรวีฐากรณ์ Phatthanaphong Phengchan Pranom Thangpreecharparnich Manus Boonwong Teerat Ratrawetakorn Rajamangala University of Technology Rattanakosin. Faculty of Business Administration Rajamangala University of Technology Rattanakosin. Faculty of Business Administration Rajamangala University of Technology Phra Nakhon. Faculty of Business Administration Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administration |
Keywords: | อุตสาหกรรมปาล์มน้ำมัน – ไทย Palm Oil industry – Thailand การแข่งขันทางการค้า Competition ความได้เปรียบโดยเปรียบเทียบ (การค้าระหว่างประเทศ) Comparative advantage (International trade) Supply chain management การบริหารงานโลจิสติกส์ Business logistics |
Issue Date: | 2019 |
Citation: | วารสาร ธุรกิจปริทัศน์ 11,2 (กรกฎาคม - ธันวาคม 2562) : 87-105 |
Abstract: | การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อความได้เปรียบในการแข่งขันของอุตสาหกรรมปาล์มน้ำมันในประเทศไทย และเพื่อพัฒนารูปแบบของปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อความได้เปรียบในการแข่งขันของอุตสาหกรรมปาล์มน้ำมันในประเทศไทย เครื่องมือในการเก็บข้อมูล คือแบบสอบถาม ซึ่งเก็บจากผู้บริหารในอุตสาหกรรมปาล์มน้ำมันจำนวน 260 คน ผลการวิเคราะห์ พบว่า การจัดการโซ่อุปทานสีเขียวมีอิทธิพลต่อความได้เปรียบในการแข่งขันสูงสุด (coef.= 0.617) โดยตัวชี้วัดการจัดการโลจิสติกส์สีเขียวมีค่าน้ำหนักองค์ประกอบสูงสุด และการจัดการการดำเนินงานมีอิทธิพลต่อความได้เปรียบในการแข่งขัน (coef.=0.217) โดยตัวชี้วัดการลดพลังงานมีค่าน้ำหนักองค์ประกอบสูงสุด โดยรูปแบบปัจจัยมีความกลมกลืนกับข้อมูลเชิงประจักษ์ ค่าทดสอบ คือ Chi-square(χ2) = 41.992, df = 29, p-value =.056, CMIN/DF(χ2 /df) = 1.448, GFI =. 977, CFI = .991, AGFI = .957, NFI = .972 and RMSEA = .036 ทำให้ปัจจัยทุกตัวสามารถสร้างความได้เปรียบในการแข่งขันได้โดยมีความผันแปรเท่ากับ ร้อยละ 64 (R2 = 0.64) รวมถึงการดำเนินงานหรือกิจกรรมขององค์การที่ควรมุ่งเน้นด้านโลจิสติกส์เพื่อให้องค์การสามารถใช้ประโยชน์จากทรัพยากรเพื่อประหยัดต้นทุนในการสร้างความได้เปรียบในการแข่งขันด้านต้นทุน This research of purpose was to study the factors influencing of the variable of competitive advantage palm oil industry of Thailand and to develop a model of factors that influence competitive advantage. The instrument was a questionnaire to collect data from 260 managers companies palm oil industry of Thailand. According to the analysis, it was found that green supply chain management has influenced on competitive advantage (coef.= 0.617), with green logistics indicators having the highest values. Operations management has influenced on competitive advantage (coef. = 0.217), with energy reduction indicators having the highest values. According to the Goodness of Fit Measure, it was found the model fit at Chi-square (χ2) = 41.992, df = 29, p-value = .056, CMIN/DF (χ2/df ) = 1.448, GFI = .977, CFI = .991, AGFI = .957, NFI = .972 and RMSEA = .036The factors can create the competitive advantage with 64 percent (R2 = 0.64). Including the operations or activities of the organization should focus on the logistics so that the organization used resources to save costs in order to cost advantage. |
Description: | สามารถเข้าถึงบทความฉบับเต็ม (Full Text) ได้ที่ : https://so01.tci-thaijo.org/index.php/bahcuojs/article/view/215691/157265 |
URI: | https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/3423 |
Appears in Collections: | Business Administration - Artical Journals |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
The-Factors-Influencing-Model-the-Competitive-Advantage-of-the-Palm-Oil-industry .pdf | 94.05 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.