Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/3446
Title: ผลของความแตกต่างทางเพศและบุคลิกภาพในผู้ใหญ่ตอนต้นที่มีต่อข้อความภาษาไทยและรูปภาพที่เร้าอารมณ์ด้านการมีอิทธิพล
Other Titles: The Effect of Gender and Personality Differences in Young Adults on the Emotional Dominance of Thai Texts and Pictures
Authors: พรพิมล เชวงศักดิ์โสภาคย์
เสรี ชัดแช้ม
ปรัชญา แก้วแก่น
ปริญญา เรืองทิพย์
Pornpimol Chawengsaksopak
Seree Chadcham
Pratchaya Kaewkaen
Parinya Ruangtip
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Public and Environmental Health
Burapha University. College of Research Methodology and Cognitive Science
Burapha University. College of Research Methodology and Cognitive Science
Burapha University. College of Research Methodology and Cognitive Science
Keywords: อารมณ์
Emotions
อารมณ์กับการรู้คิด
Emotions and cognition
บุคลิกภาพกับอารมณ์
Personality and emotions
การครอบครอง (จิตวิทยา
Dominance (Psychology)
Issue Date: 2019
Citation: วารสารวิชาการ สถาบันเทคโนโลยีแห่งสุวรรณภูมิ 5, 2 (กรกฎาคม-ธันวาคม 2019): 89-102
Abstract: อารมณ์เป็นความรู้สึกที่เกิดจากการได้รับสิ่งเร้ามากระทบ มีกลไกการเกิดในร่างกายที่ซับซ้อนอารมณ์มีได้ทั้งด้านบวกและด้านลบผลักดันให้เกิดพฤติกรรมต่างๆ งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความแตกต่างทางเพศและบุคลิกภาพในผู้ใหญ่ตอนต้นที่มีต่อข้อความภาษาไทยและรูปภาพที่เร้าอารมณ์ด้านการมีอิทธิพลซึ่งกลุ่มตัวอย่างเป็นนักศึกษามหาวิทยาลัยบูรพาที่ก าลังเรียนอยู่ในปีการศึกษา 2560 จ านวนทั้งหมด80 คน จ าแนกเป็น เพศชาย 40 คนและเพศหญิง 40 คน มีบุคลิกภาพเปิดเผย (Extrovert) และบุคลิกภาพกลางๆ (Ambivert) อายุระหว่าง 19-24 ปี ทุกคนถนัดมือขวา ไม่เคยได้รับบาดเจ็บเกี่ยวกับสมอง ไม่มีภาวะซึมเศร้า มีอารมณ์เชิงบวกและเชิงลบ (Positive and Negative Affect Schedule: PANAS) อยู่ในเกณฑ์ปกติ สายตาปกติ ทุกคนอาสาสมัครเข้าร่วมการวิจัย วิเคราะห์ข้อมูลด้วยค่าสถิติพื้นฐาน ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน วิเคราะห์ความแปรปรวนของพฤติกรรมการรับรู้อารมณ์ด้านการมีอิทธิพลระหว่างเพศชายกับเพศหญิงที่มีบุคลิกภาพเปิดเผยและบุคลิกภาพกลางๆด้วยสถิติ two -way ANOVA ผลการวิจัยพบว่า อารมณ์ด้านการมีอิทธิพลของผู้ใหญ่ตอนต้นที่มีบุคลิกภาพเปิดเผยและบุคลิกภาพกลางๆแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ขณะมองข้อความภาษาไทยและรูปภาพที่เร้าอารมณ์ด้านการมีอิทธิพลลักษณะกลัว ไม่พบความแตกต่างระหว่างเพศกับบุคลิกภาพต่ออารมณ์ด้านการมีอิทธิพลและไม่พบปฏิสัมพันธ์ระหว่างเพศกับบุคลิกภาพต่ออารมณ์ด้านการมีอิทธิพลทั้งในลักษณะกลัวและไม่กลัว
Emotions are feelings that result from receiving stimuli. There are complex mechanisms in the body. The emotions are both positive and negative. Push the behavior. Therefore the purpose of this experimental research was to design experimental activities of looking at Thai texts and Dominance pictures which stimulated Dominance emotions in young adults. The participants were eighty students who were 40males and 40females from Burapha University in the academic year 2017, aged between 19-24years. There are extravert and ambivert personality groups. Right hand, Never had a brain injury, No depression, Positive and Negative emotions (PANAS) are normal, normal vision. All volunteers participate in research. The data were analyzed by using basic statistics, percentage, mean and standard deviation. Dominance emotional perception behavior between males and females who were extravert and ambivert personality was analyzed by two-way ANOVA. The results showed that dominance emotion of the young adults on open personality and middle personality was significantly different at the level of .05 while looking at the Thai texts and Dominance pictures. No differences were found between sex and personality. There is no interaction between sex and personality on emotions in both fear and no fear.
Description: สามารถเข้าถึงบทความฉบับเต็ม (Full text) ได้ที่: https://so04.tci-thaijo.org/index.php/svittj/article/view/226611/156313
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/3446
Appears in Collections:Public and Environmental Health - Artical Journals

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
The-Effect-of-Gender-and-Personality-Differences-in-Young-Adults.pdf97.64 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.