Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/3489
Title: การสร้างแบบฝึกเขียนสะกดคำเพื่อพัฒนาทักษะการเขียนภาษาไทยของนักศึกษาชาวจีนที่เรียนภาษาไทยในฐานะภาษาต่างประเทศ มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ
Other Titles: Development of Thai Spelling Skill to Improve Thai Spelling Exercises for Chinese Students Learning Thai as a Foreign Language at Huachiew Chalermprakiet University
Authors: ปราโมทย์ ชูเดช
Pramote Chudech
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Liberal Arts
Keywords: ภาษาไทย -- การเขียน -- แบบเรียน
Thai language -- Writing -- Exercises
ภาษาไทย -- การเขียน $x การศึกษาและการสอน (อุดมศึกษา)
Thai language -- Writing -- Study and teaching (Higher)
นักศึกษาจีน -- ไทย
Chinese students -- Thailand
ภาษาไทย -- ตัวสะกด
Thai language -- Orthography and spelling
Issue Date: 2021
Publisher: มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ
Abstract: การวิจัย เรื่อง การสร้างแบบฝึกเขียนสะกดคําเพื่อพัฒนาทักษะการเขียนภาษาไทยของนักศึกษาชาวจีนที่เรียนภาษาไทยในฐานะภาษาต่างประเทศ มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ มีจุดมุ่งหมายเพื่อวัดประสิทธิภาพของแบบฝึกการเขียนสะกดคําเพื่อพัฒนาทักษะการเขียนภาษาไทยและให้นักศึกษาชาวจีนที่เรียนภาษาไทยในฐานะภาษาต่างประเทศ มีผลสัมฤทธิ์ทางการศึกษาดีขึ้น โดยใช้วิจัยกึ่งการทดลอง ประชากร คือ นักศึกษาจีนที่เริ่มเข้าศึกษาที่มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ ตั้งแต่ชั้นปีที่ 1 ปัจจุบันศึกษาอยู่ชั้นปีที่ 3 - 4 จํานวน 22 คน และสุ่มกลุ่มตัวอย่าง จํานวน 15 คน ในภาคการศึกษาที่ 1 ปีการศึกษา 2562 เครื่องมือการวิจัยใช้แบบฝึกเขียนสะกดคําที่มีตัวสะกดในมาตราตัวสะกด (แม่กก แม่กด แม่กน และแม่กบ) ผลของการวัดประสิทธิภาพของแบบฝึกเขียนสะกดคํา พบว่า คะแนนทดสอบด้วยแบบฝึก 4 ชุด มีประสิทธิภาพอยู่ระหว่าง 85.46 – 91.40 โดยมีค่าเฉลี่ยรวมคิดเป็นร้อยละ 88.81 แสดงว่า มีประสิทธิภาพตามเป้าหมายที่ตั้งไว้ ด้านผลสัมฤทธิ์ทางการศึกษาหลังการใช้แบบฝึกเขียนสะกดคํา พบว่า ค่าเฉลี่ยคะแนนการทําแบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์หลังใช้แบบฝึก คิดเป็นร้อยละ 92.67 แสดงให้เห็นว่าแบบฝึกการเขียนมาตราตัวสะกดที่สร้างขึ้นทําให้กลุ่มตัวอย่างมีพัฒนาการการเขียนสะกดคํา มีค่าคะแนนเฉลี่ยเพิ่มขึ้นอย่างมีนัยสําคัญทางสถิติ ที่ .01 จึงสรุปได้ว่านักศึกษาชาวจีนมีผลสัมฤทธิ์ทางการศึกษาดีขึ้น
Research on The Development of Thai spelling skill to improve Thai Spelling exercises for Chinese Students learning Thai as a foreign language at Huachiew Chalermprakiet University aims to measure the effectiveness of spelling practice to develop Thai writing skills and allow Chinese students to learn Thai as a foreign language with better educational achievement. This research used in quasi-experimental research. The population was Chinese students who started their studies at Huachiew University in Year 1, who are now in the 3rd - 4th year, 22 people, and a random sample of 15 people in the first semester of the 2019 academic year. The tool used a spelling practice exercise for words with spelling in the spelling section (Mae Kok, Mae Kon, Mae Kon and Mae Kob). The results of measuring the effectiveness of the spelling exercises found that the scores of the four practice tests were between 85.46 - 91.40, with the overall mean of 88.81% indicating that the exercises were effective according to the set goals. On the educational achievement after using the spelling practice, it found that the mean score of the achievement test after using the practice exercise. 92.67%, showing that the spelling section writing practice was created to improve the spelling of the sample group with a statistically significant increase in the average score of .01, it can be concluded that Chinese students have better educational achievement
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/3489
Appears in Collections:Liberal Arts - Research Reports

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Development-of-Thai-Spelling-Skill-to-Improve-Thai-Spelling-Exercises.pdf1.67 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.