Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/3508
Title: แนวทางการพัฒนาช่องทางการตลาดสู่ประเทศจีนสำหรับผลิตภัณฑ์ปลาสลิดบางบ่อ จังหวัดสมุทรปราการ
Other Titles: The Path of Marketing Channel Development to China’s Market for Bang Bo Plaslid Products, Samut Prakan Province
Authors: ศรัญญ์ทิตา ชนะชัยภูวพัฒน์
สุกฤตาวัฒน์ บำรุงพานิช
วิมลมณี รื่นญาติ
Sarunthita Chanachaiphuwapat
Sukrittawat Bamrungpanit
Wimollmamee Ruenyat
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Communication Arts
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Communication Arts
Samut Prakan Community Development Office
Keywords: ปลาสลิด – ไทย – สมุทรปราการ
Snakeskin gourami -- Thailand -- Samut Prakarn
บรรจุภัณฑ์อาหาร -- การออกแบบ
Food containers -- Design
ตราสัญลักษณ์
การสื่อสารทางการตลาด
Communication in marketing
การบรรจุหีบห่อ
Packaging
ปลาสลิด (บางบ่อ) – การตลาด
Snakeskin gourami (Bang Bo) – Marketing
ชื่อตราผลิตภัณฑ์
Brand name products
Issue Date: 2020
Citation: วารสารวิจัยเพื่อการพัฒนาเชิงพื้นที่ 12, 5 (กันยายน-ตุลาคม 2563) : 319-338.
Abstract: ประเทศจีนนิยมนำเข้าสินค้าที่ไม่สามารถผลิตได้เองจากประเทศไทยและประเทศเพื่อนบ้านเพราะเชื่อมั่นในมาตรฐานการผลิตและคนจีนในมณฑลยูนนานนิยมบริโภคปลาแปรรูป ทอดกรอบ จึงเป็นโอกาสทางการตลาดของผลิตภัณฑ์ปลาสลิดแปรรูปพร้อมทาน งานวิจัยนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาบรรจุภัณฑ์และตราสินค้าปลาสลิดบางบ่อ และ 2) สร้างพันธมิตร ทางธุรกิจและคู่ค้าในเมืองเชียงรุ้ง มณฑลยูนนาน ด้วยการวิจัยเชิงปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วม เพื่อพัฒนาศักยภาพผู้ประกอบการปลาสลดิ แปรรูปรายยอ่ ย 5 ราย คือ แมอำนวย แสนสมบูรณ์ แม่นิตยา สล๊ด สลิด และอ้ายธี ด้วยการดำเนินงานดังนี้ การจัดอบรมให้ความรู้ การวิเคราะห์ ธุรกิจ การเตรียมมาตรฐานผลิตภัณฑ์ การพัฒนาบรรจุภัณฑ์และตราสินค้า การจับคู่ธุรกิจ และ การทดลองส่งออกจำหน่าย โดยดำเนินการที่อำเภอบางบ่อ จังหวัดสมุทรปราการ ซึ่งเป็นพื้นที่ แหล่งผลิต และอำเภอแม่สาย จังหวัดเชียงราย ซึ่งเป็นพื้นที่พัฒนาช่องทางการตลาดและขนส่ง จากผลการดำเนินงานพบว่า ผู้ประกอบการมีความเข้าใจด้านมาตรฐานการส่งออกและมีโอกาส ทางธุรกิจกับประเทศจีน มีรูปแบบบรรจุภัณฑ์ที่เหมาะสมต่อการส่งออก ตราสินค้า สื่อความหมาย ชัดเจน และได้สื่อโฆษณาที่สร้างการรับรู้ถึงอัตลักษณ์ปลาสลิดที่เข้าใจง่าย การรวมกลุ่มของ ผู้ประกอบการรายย่อยภายใต้ชื่อกลุ่มผู้ประกอบการแปรรูปปลาสลิดบางบ่อ-ล้านนา เป็นการ สร้างความเข้มแข็ง ความน่าเชื่อถือและทำให้เป็นที่รู้จักมากยิ่งขึ้น การสร้างพันธมิตรทางธุรกิจ และคู่ค้าที่จังหวัดเชียงรายเป็นการสร้างช่องทางการตลาดสู่ประเทศจีน ซึ่งจะทำให้ยอดขาย เพิ่มขึ้นร้อยละ 10 ในทุกผลิตภัณฑ์
For non-domestic products, China prefers imported products from Thailand and the neighboring countries because of products standards and reliability. As Chinese people living in Yunnan province have a high tendency in consuming crispy processed fish, it is opportunistic for Thailand processed read-to-eat plaslid products and attain market share in China. The objectives of this research are 1) to develop the packaging and brand image for Bang Bo plaslid, and 2) to create alliance and trade partners at Jinghong, Yunnan province. This research employs the action research approach with participatory communication conducted with the 5 potential entrepreneurs, namely, Mae Amneuy, Sansomboon, Mae Nittaya, Slit-slid and Aei-Tee. The process of activities consists of knowledge training, business analysis, production standards preparing, packaging and brand image development, business matching and provisional export trading. The activities take place in two geographical areas -- Bang Bo at Samut Prakan province for the production and Mae Sai in Chiangrai province for trading channel and transportation. The Findings show entrepreneurs understanding of export standards and preparation process as well as opportunities to do business with China. Their products have suitable packaging for export, well-represented brand image, and advertising media that links to Plaslid’s identity. The entrepreneurs cooperation under the name “The processed plaslid entrepreneurs of Bang Bo - Banna” brings strength and credibility to a broader public. Finally, establishing connection with alliance and trade partners in Chiang Rai province of Thailand opens up a trading channel to China and projected to increase 10 % of total sales of all products.
Description: สามารถเข้าถึงบทความฉบับเต็ม (Full Text) ได้ที่ : https://abcjournal.trf.or.th/chabub/n31.aspx
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/3508
Appears in Collections:Communication Arts - Artical Journals

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
The-Path-of-Marketing-Channel-Development-to-China’s-Market.pdf94.61 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.