Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/369
Title: 曼谷水门地区小型旅社的汉语服务调查研究----以四家小型旅社线上线下经营为例
Other Titles: การให้บริการภาษาจีนของโรงแรมขนาดเล็กย่านประตูน้ำกรุงเทพมหานคร : กรณีศึกษาการดำเนินงานด้านการตลาดออนไลน์และออฟไลน์ของ 4 โรงแรมขนาดเล็ก
A Research on Chinese Language Service of Small Hotels in Pratunam District Bangkok : Take the Online and Offline
Authors: Zhao, Ping
赵平
林宝玉
ศิริพร เลิศสินทรัพย์ทวี
Keywords: ภาษาจีนธุรกิจ
Chinese language -- Business Chinese
商务汉语
ภาษาจีน -- การใช้ภาษา
Chinese language -- Usage
การจัดการโรงแรม
Hotel management
พนักงานบริการส่วนหน้าของโรงแรม
Hotel front desk personnel
ภาษาจีน -- บทสนทนาและวลี (สำหรับบุคลากรร้านอาหารและโรงแรม)
Chinese language -- Conversation and phrase books (for restaurant and hotel personnel)
酒店管理
前台工作人员
汉语 -- 对话和短语(适用于餐厅和酒店人员)
Issue Date: 2021
Publisher: มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ
Abstract: 摘要泰国旅游业发展迅速, 旅游业成为泰国主要的外汇来源, 也成为泰国经济的重要支柱之一. 曼谷水门(Pratunam)是曼谷重要的商业区, 吸引了大批国内外游客前来购物. 在水门市场附近除了有不少大中型酒店外, 还有不少小型的廉价旅社. 这些小型旅社价格便宜, 设施齐全, 干净卫生, 交通方便, 又靠近商业中心, 吸引不少前来旅游的外国游客, 特别是中国游客. 在语言服务方面除了提供英文服务外, 还开始提供中文服务. 本论文研究的目的是通过对四种小型旅社经营和语言服务的线上线下调查, 分析这些小型旅社在经营管理和网络营销策略上的情况, 说明其在线上线下经营中的汉语服务情况. 通过分析研究指出这些小型旅社在经营管理和汉语服务中存在的问题, 提出改进建议, 以提高这些小型旅社的服务质量. 论文研究采用SWOT分析, 线上线下调查的方法, 对这四家小型旅社所掌握的信息进行分析研究. 研究结果显示, 这四家小型旅社经营灵活, 服务周到. 但有一些设施不完备, 存在一些管理问题. 这些旅社的服务人员汉语听说能力差, 不能满足客户的需要. 汉语服务人员需要借助翻译软件才能与客户沟通. 为了提高小型旅社的竞争力, 管理部门需要完善旅社设施和管理, 加强汉语培训, 提高服务人员汉语的听说水平, 为客户提供良好的服务. 关键词:四家小型旅社 经营管理 旅社服务人员 汉语服务
การท่องเที่ยวของไทยมีการพัฒนาอย่างรวดเร็ว และได้กลายเป็นอาชีพที่สร้างรายได้สำคัญของชาวไทย ตลอดจนเป็นเสาหลักที่สำคัญของเศรษฐกิจไทย ประตูน้ำเป็นย่านธุรกิจที่สำคัญในกรุงเทพฯ ซึ่งดึงดูดนักท่องเที่ยวทั้งในและต่างประเทศให้มาจับจ่ายซื้อของเป็นจำนวนมาก นอกจากโรงแรมขนาดใหญ่และขนาดกลางหลายแห่งใกล้ตลาดประตูน้ำแล้วยังมีโรงแรมราคาประหยัดขนาดเล็กอีกมากมาย โรงแรมขนาดเล็กเหล่านี้มีราคาถูก อุปกรณ์ครบครัน สะอาด สะดวก และอยู่ใกล้กับศูนย์กลางการค้า ซึ่งเป็นปัจจัยที่ดึงดูดนักท่องเที่ยวต่างชาติจำนวนมาก โดยเฉพาะนักท่องเที่ยวชาวจีน ในส่วนของการบริการด้านภาษานอกจากจะให้บริการภาษาอังกฤษที่เป็นพื้นฐานแล้ว ยังมีการเริ่มให้บริการภาษาจีนอีกด้วยวิทยานิพนธ์นี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์การดำเนินงานและการจัดการกลยุทธ์ด้านการตลาดของโรงแรมขนาดเล็กย่านประตูน้ำนี้ ผ่านการสำรวจออนไลน์และออฟไลน์เกี่ยวกับการดำเนินงานและบริการด้านภาษา รวมไปถึงอธิบายการบริการด้านภาษาจีนในการดำเนินงานของโรงแรมขนาดเล็กสี่แห่ง จากการสำรวจชี้ให้เห็นถึงปัญหาในการดำเนินงาน การบริหารจัดการ และการบริการด้านภาษาจีน และให้ข้อเสนอแนะในการปรับปรุงคุณภาพการบริการของโรงแรมขนาดเล็กเหล่านี้ การวิจัยวิทยานิพนธ์ใช้วิธีการศึกษาสภาพแวดล้อมและศักยภาพของการดำเนินงานของโรงแรมสี่แห่ง โดยใช้แบบสำรวจความเข้าใจเกี่ยวกับความรู้ด้านภาษาจีนเพื่อการวิเคราะห์ข้อมูลมาเป็นเครื่องมือในการวิเคราะห์ โดยมีแบบสำรวจออนไลน์และออฟไลน์เพื่อวิเคราะห์วิจัยข้อมูลเกี่ยวกับโรงแรมขนาดเล็กทั้งสี่แห่งนี้ผลการวิจัยชี้ให้เห็นว่าโรงแรมขนาดเล็กทั้งสี่แห่งนี้ มีความยืดหยุ่นในการดำเนินงานและบริการที่ดี อย่างไรก็ตามสิ่งอำนวยความสะดวกบางอย่างยังไม่สมบูรณ์และมีปัญหาในการจัดการ พนักงานบริการของโรงแรมเหล่านี้ มีทักษะการฟังและการพูดภาษาจีนที่ไม่เพียงพอและไม่สามารถตอบสนองความต้องการของลูกค้าได้ พนักงานบริการภาษาจีนจำเป็นต้องใช้ซอฟต์แวร์แปลภาษาเพื่อสื่อสารกับลูกค้า เพื่อพัฒนาขีดความสามารถในการแข่งขันของโรงแรมขนาดเล็ก ฝ่ายบริหารจำเป็นต้องปรับปรุงสิ่งอำนวยความสะดวกและการบริหารจัดการของโรงแรม รวมถึงเสริมสร้างการฝึกอบรมภาษาจีนพัฒนาทักษะการฟังและการพูดของพนักงานบริการ ทั้งนี้เพื่อคุณภาพของการบริการและความพึงพอใจในการใช้บริการทั้งจากนักท่องเที่ยวชาวจีนรวมถึงลูกค้าทุกท่านด้วย คำสำคัญ: โรงแรมขนาดเล็ก การจัดการ พนักงานบริการของโรงแรม การบริการภาษาจีน
Thailand's tourism industry has developed rapidly. Tourism has become Thailand's main source of foreign exchange and one of the important pillars of Thailand's economy. Pratunam is an important business district in Bangkok, attracting a large number of domestic and foreign tourists to shop. In addition to many large and medium-sized hotels near Pratunam Market, there are also many small budget hotels. These small hostels are cheap, well-equipped, clean, convenient, and close to the commercial center, attracting many foreign tourists, especially Chinese tourists. In terms of language services, in addition to providing English services, they also began to provide Chinese services. The purpose of this thesis is to analyze the operation and management and network marketing strategies of these small hotels through online and offline surveys on the operations and language services of four small hotels, and explain the Chinese services in their online and offline operations. Through analysis and research, it points out the problems in the operation and management and Chinese language services of these small hotels, and puts forward suggestions for improvement to improve the service quality of these small hotels. The thesis research uses the methods of SWOT analysis through online and offline surveys to analyze and research the information held by these four small hotels. The research results show that these four small hotels are flexible in operation and good in service. However, some facilities are incomplete and there are some management problems. The service staff of these hotels has poor Chinese listening and speaking skills and cannot meet the needs of customers. Chinese service personnel need to use translation software to communicate with customers. In order to improve the competitiveness of small hotels, the management department needs to improve the facilities and management of the hotels, strengthen Chinese training, improve the listening and speaking skills of service personnel, and provide good services to customers.
Description: Thesis (M.A.) (Chinese for Business Communication) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2021
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/369
Appears in Collections:College Of Chinese Studies - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Siriporn-Letsinsrubtavee.pdf6.86 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.