Please use this identifier to cite or link to this item:
https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/370
Title: | 曼谷乍都乍周末市场餐厅的汉语服务研究 |
Other Titles: | การศึกษาการใช้ภาษาจีนในการบริการของร้านอาหารตลาดนัดจตุจักรกรุงเทพมหานคร A Study of Chinese Language Restaurant Service at Chatuchak Market |
Authors: | Fan, Jun 范军 苏小雨 ธนาภรณ์ สุริต |
Keywords: | ตลาดนัด -- ไทย Chinese language -- Conversation and phrase books ตลาดนัดจตุจักร Chatuchak Market 曼谷乍都乍周末市场 ภาษาจีน -- บทสนทนาและวลี (สำหรับบุคลากรร้านอาหารและโรงแรม) ภาษาจีน -- การใช้ภาษา 汉语 -- 语言使用 ภาษาจีนธุรกิจ Chinese language -- Business Chinese 商务汉语 นักท่องเที่ยวต่างชาติ -- จีน 外国游客 -- 中国 集市 -- 泰国 汉语 -- 对话和短语(适用于餐厅和酒店人员) |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Huachiew Chalermprakiet University |
Abstract: | 摘要旅游业是泰国的重要产业之一. 近年来各种独具特色的周末市场, 跳蚤市场, 水上市场等是泰国吸引外国游客来泰旅游的重要元素. 泰国曼谷的乍都乍周末市场为外国游客所熟知并吸引了很多关注, 导致越来越多的外国游客来曼谷参观乍都乍周末市场, 因此乍都乍周末市场变成一个旅游胜地. 乍都乍周末市场游客中数量占比最大的是中国游客, 所以在周末市场的汉语服务对乍都乍市场就显得越来越重要. 本研究通过问卷收集了50组游客和50组服务人员的数据, 目的是研究汉语在曼谷乍都乍周末市场(餐厅)服务中的使用. 分析研究在乍都乍周末市场餐厅内汉语服务的现状, 及其如何影响的游客的意见和满意度, 并寻找使用中文交流服务中出现的问题及其解决方案. 研究结果显示, 在乍都乍市场的餐厅内, 有一些方面的汉语服务, 例如餐厅服务员可以使用汉语与中国游客简单交流. 设立了一些汉语标识牌, 菜单和广告为中国顾客提供便利. 但乍都乍周末市场的餐厅的汉语服务还不足以满足游客的需求, 因此市场管理人士应该鼓励服务人员学习提高汉语服务水平. 中文广告牌, 标识牌和菜单等数量不多, 且存在汉语表达不清楚和语法不准确等现象. 因此, 仍需提高汉语服务水准, 以满足中国游客的需求, 以更好地促进旅游业发展. การท่องเที่ยวถือเป็นอุตสาหกรรมอย่างหนึ่งที่มีความสำคัญของประเทศไทย ก่อให้เกิดรายได้หมุนเวียนเข้าประเทศ ซึ่งเป็นรายได้ที่เราได้รับจากการเดินทางท่องเที่ยวของนักท่องเที่ยวชาวไทย และนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติ ซึ่งในปัจจุบันได้มีตลาดนัดเกิดขึ้นมาอย่างมากมายและมีการพัฒนาเพิ่มขึ้นเรื่อย ๆ ทำให้ตลาดนัดในประเทศไทยเป็นที่รู้จักของนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติและดึงดูดมีจุดสนใจทำให้มีชาวต่างชาติมาเที่ยวตลาดนัดสุดสัปดาห์ในประเทศไทยมากขึ้นเรื่อย ๆ ตลาดนัดจตุจักรจึงเป็นสถานที่ท่องเที่ยวที่สำคัญของนักท่องเที่ยว ซึ่งอยู่ใจกลางเมืองกรุงเทพ นักท่องเที่ยวส่วนใหญ่ที่มาท่องเที่ยวตลาดจตุจักรเป็นชาวจีน ด้วยเหตุนี้การใช้ภาษาจีนเพื่อการท่องเที่ยวภายในตลาดนัดสุดสัปดาห์จึงมีความสำคัญต่อตลาดนัดจตุจักร นอกจากนี้ผู้วิจัยได้ใช้แบบสอบถามในการเก็บข้อมูลจากนักท่องเที่ยวจำนวน 50 ชุด และพนักงานบริการจำนวน 50 ชุดวัตถุประสงค์ในการศึกษาวิจัยนี้เพื่อที่จะศึกษาการใช้ภาษาจีนในการบริการของตลาดนัดจตุจักร (ร้านอาหาร) กรุงเทพมหานคร ศึกษาถึงความคิดเห็นและความพึงพอใจของนักท่องเที่ยวที่มีผลต่อการบริการโดยใช้ภาษาจีนในการสื่อสารภายในร้านอาหารตลาดจตุจักรและศึกษาหาทางแก้ไขของปัญหาที่เกิดขึ้นในการบริการโดยใช้ภาษาจีนในการสื่อสารภายในร้านอาหารของตลาดนัดจตุจักรโดยจะเลือกใช้การวิเคราะห์จากข้อมูลในการทำแบบสอบถามผลจากการศึกษาพบว่าภายในร้านอาหารตลาดนัดจตุจักรมีการใช้ภาษาจีนหลาย ๆ ด้าน ไม่ว่าจะเป็นการสื่อสารกับนักท่องเที่ยวต่างชาติ ป้ายหรือการโฆษณา ด้วยการที่มีนักท่องเที่ยวจำนวนที่หลากหลาย ส่งผลให้ร้านค้า ร้านอาหารต่าง ๆ นั้นต้องปรับตัวให้เข้าถึงกลุ่มลูกค้าชาวจีน มีผู้ประกอบการบางท่านสามารถพูดสื่อสารภาษาอังกฤษได้ดีกว่าภาษาจีน ดังนั้นควรพัฒนาและสนับสนุนการใช้ภาษาจีนของพนักงานบริการเพราะยังมีการใช้ภาษาจีนในการสื่อสารไม่เพียงพอต่อความต้องการของนักท่องเที่ยว การใช้ภาษาจีนในด้านการบริการของป้ายโฆษณาหรือป้ายบอกเครื่องหมายยังไม่เพียงพอ ยังไม่ชัดเจน และยังไม่ถูกต้องตามหลักไวยกรณ์ ดังนั้นจึงยังต้องมีการพัฒนาแก้ไขเพื่อให้ตอบสนองความต้องการของนักท่องเที่ยวต่างชาติ เพื่อให้เกิดการส่งเสริมและกระตุ้นเศรษฐกิจให้ดียิ่งขึ้นไป Tourism is one of the most important industries in Thailand. Generating income circulating into the country This is the income that we receive from the travel of Thai tourists and foreign tourists, which currently has a flea market The abundance and development of the market in Thailand is well known to foreign tourists and attracted a focus, causing more and more foreigners to visit the weekend market in Thailand, Chatuchak Weekend Market is a tourist destination. Important of the tourists. Which is in the heart of Bangkok Most of the tourists visiting Chatuchak Market are Chinese, so using Chinese for sightseeing within the weekend market is important for Chatuchak market. In addition, the researcher used a questionnaire to collect data from 50 sets of tourists and 50 sets of service workers. The objective of this research is to study the use of Chinese language in service of Chatuchak Market (restaurant), Bangkok. Study the opinions and satisfaction of tourists that affect the service by using Chinese in communication within Chatuchak market restaurants and study the solutions to problems arising in the service by using Chinese in communication. Inside the Chatuchak market restaurant, the analysis was selected from the data in interviews and analyzed the results of the survey and from the distribution of questionnaires. The results of the study inside the Chatuchak market restaurants use Chinese in many ways, whether it is communicating with foreign tourists. Sign or advertisement with a large number of tourists result in the shop Restaurants have to adapt to the Chinese customers. There are some operators who speak better English than Chinese. Therefore, the service staff should develop and support the use of Chinese language because there is insufficient use of Chinese in communication to meet the needs of tourists. The use of Chinese in the service of billboards or signboards is not enough and is not clear and grammatically correct. Therefore, improvements must be made to meet the needs of foreign tourists in order to better promote and stimulate the economy |
Description: | Thesis (M.A.) (Chinese for Business Communication) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2021 |
URI: | https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/370 |
Appears in Collections: | College Of Chinese Studies - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TANAPORN-SURIT.pdf Restricted Access | 6.15 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.