กรุณาใช้ตัวระบุนี้เพื่ออ้างอิงหรือเชื่อมต่อรายการนี้: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/4702
ชื่อเรื่อง: 对外汉语课堂观察量表设计与实证研究
ชื่อเรื่องอื่นๆ: Design and empirical research of Chinese classroom observation scale for foreigners
ผู้แต่ง/ผู้ร่วมงาน: 郝志强
Hao Zhiqiang
艾红娟
Ai Hongjuan
Huachiew Chalermprakiet University. College of Chinese Studies. Graduate Student
Southwest University. School of Literal Arts
คำสำคัญ: ภาษาจีน – การศึกษาและการสอน – ผู้พูดภาษาต่างประเทศ
汉语 -- 对外汉语教学 -- 中级教程
Chinese language – Study and teaching – Foreign speakers
สภาพแวดล้อมห้องเรียน
Classroom environment
วันที่เผยแพร่: 2022
สำนักพิมพ์: มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ
แหล่งอ้างอิง: วารสารวิชาการและวัฒนธรรมจีน 9, 2 (กรกฎาคม-ธันวาคม 2565) : 169-183.
บทคัดย่อ: 随着汉语教学事业的关注度越来越高,课堂教学在整个教学环节起到非常重要的作用。课堂观察作为一种能直接进入课堂、及时发现教学问题的反馈手段,无论是从课堂教学质量还是教师专业发展方面都有积极的影响。近年来,课堂观察以定性观察的研究较多,且个人主观性较强;而采用科学客观化的定量手段观察课堂的研究较少,特别是将第二语言课堂应用于定量观察中。因此,本人结合其他观察量表,进一步完善观察工具,将定量观察作为研究的出发点,对留学生汉语课堂进行量化实证研究。本文主要采用文献分析法以及调查法等方法从以下几个步骤完成研究:第一,以国外课堂观察理论和技术COLT为指导,建立课堂观察的理论体系。第二,根据对外汉语学科分类,以课堂观察范式为指导,选取“留学生学习”维度进行课堂观察量表编制。通过研究可以帮助对外汉语教师改进课堂,提高教学质量,同时也可以帮助赴泰志愿者在实际教学中进行教学评价与反思,为其提出一些有针对性的教学建议,为汉语走向世界尽一份绵薄之力。
With more and more attention paid to Chinese teaching, classroom teaching plays a very important role in the whole teaching process. The desired effect. Classroom observation, as a feedback method that can directly enter the classroom and discover teaching problems in time, Both from the classroom teaching quality and teacher professional development, have a positive impact. In recent years, there are more researches on classroom observation by qualitative observation, and the individual subjectivity is strong. However, there are few researches using quantitative means of scientific objectification to observe the classroom, especially applying the second language classroom to quantitative observation. Therefore, the author combined with other observation scales, further improved the observation tools, took quantitative observation as the starting point of the research, and conducted quantitative empirical research on the Chinese classroom of Thai overseas students. This paper mainly adopts the methods of literature analysis and investigation to complete the research from the following steps: First, with the guidance of foreign classroom observation theory and technology, establish the theoretical system of classroom observation. Second, according to the classification of Chinese as a foreign language subject and guided by the classroom observation paradigm, the dimension of "international student learning" is selected to compile the classroom observation scale. The research can help teachers of Chinese as a foreign language improve the classroom and improve the teaching quality. Meanwhile, it can also help volunteers in Thailand conduct teaching evaluation and reflection in the actual teaching, put forward some targeted teaching suggestions for them, and make a modest contribution to the introduction of Chinese into the world.
รายละเอียด: สามารถเข้าถึงบทความฉบับเต็ม (Full Text) ได้ที่ : https://so02.tci-thaijo.org/index.php/clcjn/article/view/256032/175003
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/4702
ปรากฏในกลุ่มข้อมูล:College Of Chinese Studies - Articles Journals

แฟ้มในรายการข้อมูลนี้:
แฟ้ม รายละเอียด ขนาดรูปแบบ 
Design-and-empirical-research-of-Chinese-classroom-observation-scale-for-foreigners.pdf176.4 kBAdobe PDFดู/เปิด


รายการทั้งหมดในระบบคิดีได้รับการคุ้มครองลิขสิทธิ์ มีการสงวนสิทธิ์เว้นแต่ที่ระบุไว้เป็นอื่น