Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/608
Title: กลวิธีการแต่งและคุณค่าของบันเทิงคดีสาหรับเยาวชนที่ได้รับรางวัลงานสัปดาห์หนังสือแห่งชาติ พ.ศ. 2555 - พ.ศ. 2556
Other Titles: Writing Techniques and Value of Award-Winning Young Adult Fiction at Thai National Book Fair 2012-2013
Authors: ธิดา โมสิกรัตน์
Thida Mosikarat
He, Feiyan
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Liberal Arts
Keywords: การเขียนหนังสือ
Feature writing
งานสัปดาห์หนังสือแห่งชาติ
Thai National Book Fair
วรรณกรรมสำหร้บวัยรุ่น
Juvenile literature
การวิเคราะห์เนื้อหา
Content analysis (Communication)
Issue Date: 2015
Publisher: มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ
Abstract: การวิจัยเรื่่องนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อวิเคราะห์กลวิธีการแต่งและคุณค่าของหนังสือประเภทบันเทิงคดีสำหรับเยาวชนที่ได้รับรางวัลงานสัปดาห์หนังสือแห่งชาติ พ.ศ. 2555- พ.ศ. 2556 จำนวน 8 เล่ม ได้แก่ นวนิยาย 6 เรื่อง และเรื่องสั้น 2 เล่ม จำนวน 43 เรื่อง และนำเสนอ ผลการวิจัยแบบพรรณนาวิเคราะห์ ผลการวิจัยพบว่า บันเทิงคดีสำหรับเยาวชนที่ได้รับรางวัลงานสัปดาห์หนังสือแห่งชาติ พ.ศ. 2555- พ.ศ. 2556 ใช้กลวิธีการแต่ง ได้แก่ การวางโครงเรื่อง เป็นเรื่องราวที่เกี่ยวกับชีวิตของเด็ก ในสังคมและวัฒนธรรมที่มีวิถีชีวิตอยู่ในธรรมชาติ เด็กที่มีความกล้าต่อสู้กับอุปสรรคต่างๆ และวิถีชีวิตของเด็กไทยในสังคมประเทศอเมริกา มีแก่นเรื่องสำคัญที่กล่าวถึงลักษณะของเด็กที่มีอิสระและมีความมั่นใจในตัวเอง มีความกตัญญู มีความสัมพันธ์ที่เกี้อกูลกันระหว่างคนต่างวัย การให้โดยไม่หวังผลตอบแทน ความรักของครอบครัว การยอมรับความจริง และการคิดบวก การกระทำเพื่อบรรลุความฝันของตัวเอง การทำความเข้าใจตัวเอง และการมีความซื่อสัตย์ ผู้แต่งได้ใช้กลวิธีการเปิดเรื่องด้วยการบรรยาย การพรรณนา และการใช้บทสนทนา การดำเนินเรื่องใช้กลวิธีการสร้างความขัดแย้ง โดยการลำดับเหตุการณ์ตามลำดับปฏิทินและการลำดับเหตุการณ์ย้อนต้น มีการปิดเรื่องแบบสุขนาฏกรรม แบบโศกนาฏกรรม และแบบทิ้งไว้ให้คิดหาคำตอบ ตัวละครที่ผู้แต่งสร้างขึ้นมีลักษณะนิสัยและพฤติกรรมอย่างสมจริงและเหนือจริง ฉากและบรรยากาศเป็นฉากสมจริงและเหนือจริง กลวิธีการใช้บทสนทนา เพื่อช่วยดำเนินเรื่อง บอกลักษณะและนิสัยของตัวละคร และให้ข้อคิดแก่ผู้อ่าน ในด้านคุณค่าของหนังสือบันเทิงคดีสำหรับเยาวชน พบว่า มีคุณค่า 4 ประการ ได้แก่ คุณค่าด้านให้ความรู้ ประกอบด้วยความรู้เกี่ยวกับปัญหาเยาวชน ความรู้ด้านวัฒนธรรมไทย และความรู้เกี่ยวกับการอนุรักษ์สภาพแวดล้อมตามธรรมชาติ คุณค่าด้านการปลูกฝังคุณธรรม ประกอบด้วย ความกตัญญู ความอดทนเข้มแข็ง ความเมตตากรุณา ความระเบียบวินัย และความซื่อสัตย์ คุณค่าด้านกรให้แง่คิดในการดำเนินชีวิต ประกอบด้วยการมองโลกในแง่ดี การดำเนินชีวิต อย่างมีเป้าหมาย และการรู้จักแบ่งปัน ส่วนคุณค่าด้านให้ความบันเทิง ประกอบด้วยความบันเทิงด้านเนื้อเรื่องและความบันเทิงโดยการใช้ภาษา
This research aimes to analyze the writing strategies and values of Thai national book fair award-winning fictions for the youth, in 2012-2013. This research analyzes 8 fictions; 6 novels and 2 story books, totally 43 stories and presents the results as descriptive analysis. The research finds that Thai national book fair award-winning fictions for the youth during 2012-2013 present the appropriate storues for the youth by using the following writing strtegies; plotting about children's lives in society and culture of living with nature, the struggle against the obstacles of life, and the way in which a Thai youth lives in the USA. The fictions also have the important theme repesenting characteristic of children who have independence, confidence, gratituge, children who always have the gratitude, generous relationship among different generation people, giving without expectation of getting things in return, loving family, acceptiong the truth, positive thinking, attempting to achieve the dream, self-understanding and honesty. The authors apply opening story stategies using narration, decription, and conversion. The storytelling uses the conflict to run the stories retionally by creating the stories with chronlogical order and flashback. The stories are closed with happy ending, tragic ending, and suspense ending. The characters are created to have both realistic and extra-ordinary behavior and characteristic in realistic and extra-ordinary scence and atmosphere. The conversational strategy is used to narrate the stories, decribe the characteristic and behavior of the characters, and provide some lessons to readers. The study found 4 values of fiction books for the youth; 1) the value of knowledge incluing the youth problem knowledge, the culture knowledge, and the natural conservation knowledge, 2) the value of virtue cultivating including gratitude, hardiness, meriful, discipline, and intergrity, 3) the value of life lesson including positive thinking, purposive living, sharing, and 4) the value in term of entertainment including the stories and language usage.
Description: วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม.) (การสื่อสารภาษาไทยเป็นภาษาที่สอง ) -- มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ, 2558
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/608
Appears in Collections:Liberal Arts - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
HE-FEIYAN.pdf
  Restricted Access
1.36 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.