Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/638
Title: อัตลักษณ์ของนักศึกษาคณะการแพทย์แผนจีนในมหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ
Other Titles: Identities of Students in the Faculty of Chinese Medicine, Huachiew Chalermprakiet University
Authors: แสงอรุณ กนกพงศ์ชัย
Liu, Xinjing
Keywords: มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ. คณะการแพทย์แผนจีน -- นักศึกษา
การแพทย์แผนจีน
อัตลักษณ์
Identity (Philosophical concept)
Huachiew Chalermpraiet University. Faculty of Chinese Medicine -- Students
Issue Date: 2014
Publisher: มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ
Abstract: วิทยานิพนธ์เรื่องอัตลักษณ์ของนักศึกษาคณะการแพทย์แผนจีนในมหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาอัตลักษณ์ของนักศึกษาคณะการแพทย์แผนจีนในมหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ และเพื่อวิเคราะห์กระบวนการหล่อหลอมอัตลักษณ์ของนักศึกษา คณะการแพทย์แผนจีน มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ โดยใช้วิธีการวิจัยเอกสารและการเก็บข้อมูลภาคสนามด้วยการสังเกตและการสัมภาษณ์จากกลุ่มตัวอย่างที่เลือกแบบเฉพาะเจาะจงเป็นนักศึกษาคณะการแพย์แผนจีนกลุ่มรหัส 53 ถึงรหัส 55 จำนวน 30 คน และนำเสนอผลการวิจัยแบบพรรณนาวิเคราะห์ ผลการวิจัยพบว่า นักศึกษาคณะการแพทย์แผนจีนส่วนใหญ่มีเชื้อสายจีน มีการเตรียมตัวภาษาจีนและรู้จักวัฒนธรรมจีนมาก่อนเข้าเรียนผ่านครอบครัว และบางส่วนได้เคยไปเรียนภาษาจีนที่ประเทศจีน วิถีชีวิตของนักศึกษาที่สะท้อนให้เห็นถึงความเป็นจีน เห็นได้จากการใช้ชีวิตประจำวันที่มีการดูภาพยนตร์และฟังเพลงจีน ชุดนักศึกษาติดสัญลักษณ์ไทจี๋ (หยินหยาง) และการทำกิจกรรมต่างๆ เกี่ยวกับวัฒนธรรมจีนที่คณะจัดให้ นอกจากนี้ นักศึกษาคณะการแพทย์แผนจีนมีอัตลักษณ์ที่โดดเด่นด้านการใช้ภาษาจีน หลักสูตรการเรียนการสอนที่เรียนเป็นภาษาจีนและผู้สอนที่เป็นชาวจีน จากมหาวิทยาลัยการแพทย์แผนจีนเซี่ยงไฮ้ การแพทย์แผนจีนกำลังได้รับความนิยมในประเทศไทยมากขึ้น ดังนั้น การที่มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติมีการเปิดสอนหลักสูตรนี้ ได้ช่วยทำให้การแพทย์แผนจีนได้พัฒนาในสังคมไทยอย่างเป็นระบบ ผ่านหลักสูตรการเรียน การสอนที่เป็นมาตรฐาน ตลอดจนกิจกรรมเสริมหลักสูตรด้านภาษาและศิลปวัฒนธรรมจีนให้มุ่งเน้นส่งเสริมด้านคุณธรรมควบคู่กัน
"Identities of students in the Faculty of Chinese Medicine, Huachiew Chalermpraiet University" has the purpose to study the identities of students in the Faculty of Chinese Medicine, Huachiew Chalermprakiet University and analyze the casting process of their identities. The research tools are using documentation analysis and field data collection to analyze the data by observation and interview from the 30 speicific selected samples as students of Chinese Medicine, whose ID is 53 to ID 55, and present the findings with descriptive analysis. The research reveals that most of students in the Faculty of Chinese Medicine are Chinese descents who prepare their knowledge in Chinese language and Chinese cultures before class through their family and their experience learning Chinese in China. Lifestyle of the students reflect Chinese ethnics such as watching Chinese movies and listening Chinese music, wearning the student uniform with symbol of Tai Chi (Yin-Yang) and doing the activities concerning Chinese cultures created by the Faculty. In additions, students in Faculty of Chinese Medicine have the outstanding identity in using Chinese language because the curriculums are taught in Chinese by Chinese instructors from Shanghai University of Traditional Chinese Medicine. Since the traditional Chinese medicine is now gaining more popularity in Thailand, introducing this curriculum by Huachiew Chalermprakiet University is helping to develop the traditional Chinese medicine systematically in Thai society. Through the curriculum teaching which is a standard Extra-curricular activities as well as the language and culture to focus on promoting the virtues together.
Description: วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม.) (การสื่อสารภาษาไทยเป็นภาษาที่สอง) -- มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ, 2557
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/638
Appears in Collections:Liberal Arts - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Abstract.pdf512.96 kBAdobe PDFView/Open
Tableofcontents.pdf208.11 kBAdobe PDFView/Open
Chapter1.pdf251.47 kBAdobe PDFView/Open
Chapter2.pdf650.18 kBAdobe PDFView/Open
Chapter3.pdf1.5 MBAdobe PDFView/Open
Chapter4.pdf563.74 kBAdobe PDFView/Open
Chapter5.pdf255.66 kBAdobe PDFView/Open
References.pdf751.05 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.