Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/693
Title: 《博雅汉语》情感类心理动词分析及教学研究
Other Titles: การศึกษาวิเคราะห์คำกริยาแสดงอารมณ์ในหนังสือแบบเรียน BOYA และการเรียนการสอน
Analysis and Teaching Research of Emotional and Psychological Verbs in Boya Chinese
Authors: Xiao, Yu
肖瑜
教学研究
Ou, Xingli
Keywords: ภาษาจีน -- การศึกษาและการสอน
Chinese language -- Study and teaching
汉语 -- 学习和教学
Chinese language -- Textbooks for Foreigners
汉语 -- 对外教科书
ภาษาจีน -- คำกริยา
汉语 -- 动词
Chinese language -- Verb
อารมณ์
Emotion
情绪
Issue Date: 2019
Publisher: Huachiew Chalermprakiet University
Abstract: คำกริยาเป็นส่วนที่สำคัญและถูกใช้บ่อยครั้งไม่ว่าจะเป็นภาษาใดก็ตามในโลกนี้ อาทิ จะพบว่าคำกริยาเป็นส่วนที่สำคัญของประโยคและอาจกล่าวได้ว่าเป็น ภาษาไทยและภาษาจีน เช่น กุญแจสำคัญที่ทำให้เข้าใจความหมายของประโยคนั้นๆ คำกริยาใน เราพบว่า ในบรรดาคำกริยาเชิงจิตวิทยาที่เน้นอารมณ์มักถูกนำมาใช้กับการสื่อสารในชีวิตประจำวันอยู่บ่อยครั้ง โดยมีสัดส่วนเป็นบทบาทหน้าที่และจำนวนมากและยังมีความหมายในเชิงนามธรรมในด้านของการแยกประเภทการนำไปใช้คำกริยาในเชิงจิตวิทยาที่เน้นอารมณ์ จะมีความซับซ้อนเป็นอย่างมากและเป็นจุดที่ยากในการเรียนรู้ภาษาจีน ดังนั้น เราควรใส่ใจและให้ความสำคัญกับกระบวนการสอน การศึกษาวิจัยในครั้งนี้ ผู้วิจัยได้ใช้ตำราเรียน boya เพื่อเป็นการวิเคราะห์และ Chinese สำรวจนักเรียนไทยในการจัดการเรียนการสอนคำกริยาในเชิงจิตวิทยาที่เน้นอารมณ์รวมถึงวิเคราะห์หาสาเหตุ เมื่อใดที่ทำให้เกิดข้อผิดพลาดได้ง่ายที่สุด และอะไรคือคำศัพท์ที่มักจะนำไปใช้ผิดพลาดบ่อยครั้ง ดังนั้น อาจกล่าวได้ว่ากระบวนการสอนคำกริยาด้านจิตวิทยาที่เน้นอารมณ์ที่ดีและมีประสิทธิภาพจะสามารถลดอัตราของการผิดพลาดได้น้อยลงสุด ท้ายผู้วิจัยได้ใช้วิธีการวิเคราะห์คลังข้อสอบระดับความรู้ภาษาจีน (HSK) และได้นำผลการวิเคราะห์คลังข้อมูลมาเปรียบเทียบกับคำกริยาในเชิงจิตวิทยาที่เน้นอารมณ์ นำผลไปสู่การออกแบบการจัดการเรียนการสอนที่มีประสิทธิภาพและถูกต้องตามหลักกระบวนการสอนทางวิทยาศาสตร์ต่อไป
Verbs are the most frequently used parts of speech in any language, whether in Chinese or Thai. Verbs are the core of sentences and the key to understanding the meaning of sentences. Among the verbs, emotional psychological verbs, as common words, are frequently used in daily communication, with a large proportion in number and abstract semantics. In terms of classifiction, grammatical function and usage, it is quite complicated, which is a difficult point in learning Chinese. Therefore, attention should be paid to teaching. This paper, taking "boya Chinese" teaching material as an example, the emotional kind of psychological verb, and to investigate analysis of Thai students in the process of learning Chinese emotional psychological verb, they will usually when and where is prone to errors, and what are some of the vocaulary errors will occur, belong to what type of bias, and what is the cause of errors. Thus, it is studied that how to better teach the emotional psychological verbs in the teaching process can help Thai students reduce the occurrence rate of such errors. Finally, the method of HSK dynamic composition corpus analysis is adopted to conduct a comparative verification on the acquisition of these emotional psychological verbs based on the analysis results of the corpus, so as to conduct a scientific and effective teaching design for these words.
动词是任何语言使用频率最高的词类,无论是汉语还是泰语,动词是句子的核心,是理解句子含义的关键。在动词中,情感类心理动词作为常用词,在日常生活交际中使用频率高,数量比重较大,且语义比较抽象。无论是在分类上,还是语法功能上,亦或是用法上,都比较复杂,这在学习汉语中是一个难点。因此,在对教学中应当给予重视。 本文以《博雅汉语》教材为例,对情感类心理动词进行统计,并调查分析泰国学生在学习汉语情感类心理动词的过程中,他们通常会在什么时候、什么地方容易产生偏误,而产生偏误的词汇有哪些,属于什么偏误类型,以及引起偏误的原因又是什么。从而研究出,在教学过程中如何将情感类心理动词更好地进行教学, 才可以让泰国学生减少此类偏误的发生比率。最后采用 HSK 动态作文语料库语料分析的方法,依据语料库的分析结果来对这些情感类心理动词的习得情况做一个对比验证,从而对这些词语如何进行科学而有效的教学进行教学设计。
Description: Thesis (M.A.) (Teaching Chinese ) -- Huachiew Chalermprakiet Unversity, 2019
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/693
Appears in Collections:College Of Chinese Studies - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
OU-XINGI.pdf2.72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.