Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/697
Title: 交际策略在国际汉语教学中的应用研究----以兰实大学汉语教学为例
Other Titles: การศึกษาการประยุกต์ใช้กลยุทธ์การสื่อสารในการเรียนการสอนภาษาจีนในฐานะภาษาต่างประเทศ : กรณีศึกษาการเรียนการสอนภาษาจีนที่มหาวิทยาลัยรังสิต
A Study Applying Communication Strategies in Teaching Chinese As A Foreign Language : A Case Study of Teaching Chinese at Rangsit University
Authors: 李寅生
Li, Yinsheng
王澜澎.
Wang, Lanpeng
Keywords: มหาวิทยาลัยรังสิต
Rangsit University
ภาษาจีน -- การศึกษาและการสอน (ระดับอุดมศึกษา)
Chinese language -- Study and teaching (Higher)
汉语 -- 学习和教学 (大学)
การสื่อสาร
Communication
沟通
Issue Date: 2017
Publisher: Huachiew Chalermprakiet University
Abstract: 交际障碍在语言教学的课堂交际过程中是普遍存在的. 交际策略作为解决教学过程中师生交际障碍的有效手段, 其重要性应该得到更多的关注. 在国际汉语教学中, 汉语教师交际策略的运用不仅仅是为了解决交际障碍, 也承担着丰富课堂教学, 提升教学质量, 提高学生交际策略能力的重要作用. 本研究通过问卷调查和课堂观察的方法, 对泰国兰实大学中文系的教师交际策略的使用情况, 评价情况和使用意向进行了定量研究, 探讨国际汉语教师在师生课堂交际过程中交际策略的总体使用情况以及交际策略与教师国籍, 教龄, 泰语水平之间的关系. 通过研究笔者发现:一, 国际汉语教师在课堂交际中普遍采用了交际策略. 二, 教师对于交际策略的具体运用存在个体差异. 三, 交际策略能够有效辅助汉语教学. 本研究的意义主要有以下几个方面:一, 调查研究国际汉语教师群体交际策略的使用情况. 二, 阐述交际策略在国际汉语教学中的重要地位和作用. 三, 对国际汉语教学中交际策略的使用提出一些参考性建议.
อุปสรรคในการสื่อสารเป็นสิ่งที่พบได้บ่อยในการเรียนภาษาในชั้นเรียน กลยุทธ์การสื่อสารจึงเป็นกระบวนการที่ช่วยในการแก้ไขอุปสรรคในการสื่อสารระหว่างผู้เรียนและผู้สอนที่มีประสิทธิภาพ ซึ่งเป็นสิ่งสำคัญที่ควรตระหนักมากยิ่งขึ้นในการเรียนการสอนภาษาจีนในฐานะภาษาต่างประเทศ การใช้กลยุทธ์การสื่อสารของผู้สอนไม่เพียงแค่สามารถช่วยแก้ไขอุปสรรคในการสื่อสารได้เท่านั้น แต่ยังทำให้การเรียนการสอนในชั้นเรียนมีประสิทธิภาพมากยิ่งขึ้น เป็นการเพิ่มคุณภาพของการเรียนการสอนและยังมีบทบาทสำคัญในการเพิ่มความสามารถในการสื่อสารของนักเรียนอีกด้วย วิจัยเล่มนี้ดำเนินการวิจัยจากแบบสอบถามและวิธีการสังเกตการสอน โดยศึกษาจากวิธีการใช้กลยุทธ์การสื่อสารของอาจารย์ผู้สอนในภาควิชาภาษาจีนของมหาวิทยาลัยรังสิตในประเทศไทย โดยอภิปรายผลในรูปแบบของการวิจัยเชิงปริมาณ มีการสำรวจรูปแบบกลยุทธ์ที่ใช้ในการสื่อสารในชั้นรเรียนระหว่างผู้เรียนและผู้สอน รวมทั้งศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างกลยุทธ์การสื่อสารกับเชื้อชาติของอาจารย์ผู้สอน ประสบการณ์การสอนและระดับความรู้ด้านภาษาไทยของผู้สอนภาษาจีนในฐานะภาษาต่างประเทศ ผลการวิจัยพบว่า 1. อาจารย์ผู้สอนภาษาจีนในฐานะภาษาต่างประเทศใช้กลยุทธ์การสื่อสารในชั้นเรียน 2. อาจารย์ผู้สอนมีการใช้รูปแบบกลยุทธ์การสื่อสารที่แตกต่างกันตามเฉพาะตัวบุคคล 3. กลยุทธ์การสื่อสารส่งผลให้การเรียนการสอนภาษาจีนมีประสิทธิภาพมากขึ้น สิ่งสำคัญของการวิจัยในครั้งนี้ คือ 1. สำรวจการใช้กลยุทธ์การสื่อสารของกลุ่มอาจารย์ผู้สอนภาษาจีนในฐานะภาษาต่างประเทศ 2. อธิบายประโยชน์และบทบาทสำคัญของกลยุทธ์การสื่อสารที่ใช้ในการเรียนการสอนภาษาจีนในฐานะภาษาต่างประเทศ 3. มีการเสนอแนะและอ้างอิงการใช้กลยุทธ์การสื่อสารในการเรียนการสนอภาษาจีนในฐานะภาษาต่างประเทศ.
Communication barriers are ubiquitous in the classroom interaction in language teaching. Communication strategy, as an effective method to solve communication disorders existing in teacher-student communication disorders in the teaching process, more attention should be stressed on its significance. During the course of international Chinese teaching, the application of Chinese teaching communication strategy not only aims to solve the communication barriers, but also to enrich classroom teaching, to promote teaching quality and to strengthen students' communication strategy ability. This research conducted a qualitative study on the usage, evaluation and using intention of communication strategy, adopted by teachers of Chinese Department of Rangsit University. It discusses the overall usage situation of communication strategy in the mid of student-Chinese teacher classroom interaction and the realtionship among nationality, age and Thai mastery and communication strategy. Under such a research, the author finds the followings: First, The communication strategy is widely adopted by international Chinese teachers in classroom interaction. Secondly, Foor teachers, there exist individul differences in specific communication strategy application. Thirdly, Communication strategy can effectively aid the Chinese teaching. The significance of this research mainly includes the following aspects: First, Survey the application in international Chinese teachers. Secondly, Explain the key role of communication strategy in international Chinese teaching. Thirdly, Raise some suggections for reference of communication strategy in international Chinese teaching.
Description: Thesis (M.A.) (Teaching Chinese) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2017
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/697
Appears in Collections:College Of Chinese Studies - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Wang-Lanpeng.pdf
  Restricted Access
2.16 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.