Please use this identifier to cite or link to this item:
https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/722
Title: | 泰国中学汉语基础课堂图片教学运用研究 |
Other Titles: | Using Pictures as a Means of Teaching Chinese in Secondary School in Thailand การวิจัยการใช้ภาพประกอบการสอนวิชาภาษาจีนพื้นฐานของระดับมัธยมศึกษาในประเทศไทย |
Authors: | 肖瑜 Xiao, Yu 周新睿 Zhou, Xinrui |
Keywords: | ภาษาจีน -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา) -- ไทย 汉语 -- 学习和教学 (中学) -- 泰国 Chinese language -- Study and teaching (Secondary) -- Thailand การสอนด้วยสื่อ Teaching -- Aids and devices ภาพ Pictures 图片 媒体教学 |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Huachiew Chalermprakiet University |
Abstract: | ในยุคที่การพัฒนาในด้านต่างๆ เป็นไปอย่างไร้พรมแดน กระแสนิยมในการเรียนภาษาจีนก็ทวีมากขึ้นตามลำดับ ภาษาจีนได้กลายเป็นภาษาสากลภาษาที่สองที่ใช้กันอย่างแพร่หลายรองจากภาษาอังกฤษ ประเทศไทยนั้น เป็นประเทศเพื่อนบ้านที่สำคัญและเป็นผู้ร่วมมือทางการค้าที่สำคัญของประเทศจีน หน่วยงานรัฐบาลของทั้งสองประเทศได้เล็งเห็นถึงความสำคัญของการสอนภาษาจีนเป็นอย่างมาก จนปรากฏให้เห็นแล้วว่ามีแนวโน้มในการพัฒนาไปในทางที่ดีเป็นอย่างมาก ปัจจุบัน การสอนวิชาภาษาจีนขั้นพื้นฐานในระดับมัธยมที่มีรูปแบบที่ขาดแรงจูงใจ ได้เป็นปัญหาที่พบโดยทั่วไป การใช้รูปภาพเป็นสื่อในการเรียนการสอนนั้นได้ถูกนำไปใช้กันอย่างกว้างขวาง บทความนี้ได้นำจุดเด่นของสื่อการสอนแบบใช้รูปภาพผนวกกับจุดเด่นของกลุ่มเป้าหมายซึ่งเป็นผู้เรียนในระดับมัธยมศึกษาของไทย มาดำเนินการสืบค้นวิจัยโดยยึดหลักทฤษฎีที่เกี่ยวข้อง และหลังจากที่ได้เฝ้าดูการใช้รูปภาพเป็นสื่อการสอนในโรงเรียนมัธยมต่างๆ ในประเทศไทย โดยผ่านการติดตามสังเกตุการณ์และใช้แบบสอบถาม ซึ่งในระหว่างทำการวิจัยนั้น ก็ได้เพิ่มพูนความเข้าใจและตระหนักอย่างถ่องแท้ถึงความต้องการและจุดเด่นของผู้เรียนในระดับมัธยมศึกษาของไทย จากบนพื้นฐานขององค์ความรู้ที่ได้กล่าวมาข้างต้น กอปรกับกฎเกณฑ์และกลไกทางการสอน และจากการเรียนของผู้เรียน โดยเริ่มจากการสอน "สัทอักษร" (หรือ "พินอิน" ในภาษาจีน) การสอนตัวอักษรและคำศัพท์ ไปจนถึงการสอนแต่งประโยคโดยใช้คำสันธานต่างๆ เพื่อเชื่อมประโยคเข้าด้วยกัน จากการทดลองใช้จริงของสื่อการสอนแบบรูปภาพผนวกกับการวิจัยผ่านแบบสอบถามจากครูและนักเรียน สุดท้ายได้ทำสรุปผลการวิจัย บ่งชี้ถึงจุดบกพร่อง และนำเสนอข้อคิดเห็นที่เกี่ยวข้องกับปัญหาบทความนี้มีจุดประสงค์จะช่วยส่งเสริมการใช้สื่อรูปภาพในการสอนภาษาจีนให้มีประสิทธิภาพมากยิ่งขึ้น เร่งผลักดันและยกระดับประสิทธิภาพการสอนโดยใช้สื่อรูปภาพ ขณะเดียวกัน ก็หวังว่าบทความนี้จะมีประโยชน์ในทางอ้างอิงต่อผู้วิจัยในด้านเดียวกันนี้ต่อไปในภายภาคหน้า และร่วมผลักดันให้การค้นคว้าวิจัยด้านการสอนภาษาจีนมีความก้าวหน้าลึกซึ้งต่อไป At the present stage, the classroom instruction of Chinese language in Thailand is Relatively monotonous and boring, and the lack of interest is a relatively common problem. Picture as an important application of teaching resources, which is popularly applied in Chinese language teaching in Thailand, but its effect has not yet been fully played. Based on some related theory, this paper discuss the current situation of teaching picture using in some middle school of Thailand according to the features of picture and the characteristics of middle school students in Thailand. This paper studies the application of teaching picture in Chinese basic classroom in Thailand through classroom observation and questionnaire survey. At the some time, this paper also analyzes the learning needs and the character of middle school students in Thailand. Based on those mentioned above, according to the laws of teaching and learning, Chinese language learning should begin from teach Pinyin, and then words teaching and to sentences conjunctions teaching. Through the practice of picture teaching and the questionnaire study in Thailand middle school, this paper finally concluded the overall teaching effectivenes and point out some shortcomings and proposed some related suggestions. This paper aims to help teachers who teach Chinese language in Thailand effectively use teaching picture in teaching practice, and promote Chinese language teachers to improve their teaching ability to use the picture. 目前,随着全球化的加速发展,“汉语热”继续升温。汉语已成为了继英语之外的第二世界通用语。泰国是中国的近邻也是中国重要的战略合作伙伴,中泰两国双方政府都高度重视泰国的汉语教学,汉语在泰国也出现前所未有的良好发展势头。 现阶段泰国中学比较简单枯燥的传统汉语课堂教学形式,存在的一个非常普遍的问题就是缺乏趣味性。图片作为一种重要的教学资源在泰国汉语教学中的应用十分广泛,但是图片在泰国汉语基础课堂中的运用却还没有完全发挥出图片它本身应有的作用。本文结合图片的特点和教学对象泰国中学生的特点,在相关的理论基础上,就目前教学图片在泰国各个中学汉语教学中运用现状进行探讨。通过对泰国中学汉语课堂跟踪观察、问卷调查等方法,对教学图片在汉语基础课堂上运用情况进行调查研究。在调查访问的同时也对教学对象泰国中学的学习需求,以及中学生的特点作了一个真实的认识和了解。在此基础上按照教学的规律,学生学习的规律,从汉语拼音教起,再进行字词的教学,再到连词造句的教学。通过在泰国中学基础课堂运用图片教学的实践尝试,之后结合对教师和学生的问卷调查研究,最后总结了整体的教学效果,指出了一些不足之处,并且提出了一点相应的建议。 本文旨在帮助泰国汉语教师在教学中能更有效的利用教学图片,促使汉语教师提高运用教学图片的能力。同时也希望能为图片辅助汉语教学研究提供有价值的参考,促使对外汉语教学研究更加的深入开展。 |
Description: | Thesis (M.A.) (Teaching Chinese) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2016 |
URI: | https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/722 |
Appears in Collections: | College Of Chinese Studies - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ZHOU-XINRUI.pdf Restricted Access | 3.04 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.