Please use this identifier to cite or link to this item:
https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/732
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | 田春来 | - |
dc.contributor.advisor | Tian, Chunlai | - |
dc.contributor.author | 万妮 | - |
dc.contributor.author | วรรณิศา ศรีบรรเทา | - |
dc.date.accessioned | 2022-09-26T02:48:15Z | - |
dc.date.available | 2022-09-26T02:48:15Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.uri | https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/732 | - |
dc.description | Thesis (M.A.) (Teaching Chinese) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2016 | th |
dc.description.abstract | การเขียนคือเป็นเนื้อหาที่สำคัญอย่างยิ่่งต่อการเรียนภาษาต่างประเทศ แต่ว่าตลอดระยะเวลาหลายปีที่ผ่านมา ครูสอนภาษาจีนส่วนใหญ่ในประเทศไทยมักจะมองว่าการเขียนนั้นยากเกินไปสำหรับนักเรียนในระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย จึงคาดหวังเพียงในการนำภาษาจีนมาใช้ในชีวิตประจำวัน ถึงแม้นักเรียนส่วนใหญ่จะเรียนภาษาจีนมาหลายปี แต่ก็ยังไม่มีความเข้าใจเกี่ยวกับการเขียน พวกเขาไม่ทราบเลยว่า ควรจะใช้ภาษาจีนในการเขียนแสดงความรู้สึก ความคิดของตัวเองอย่างไร ดังนั้นทุกครั้งที่เขียนบทความหรือเรียงความจึงยังเขียนบรรยายออกมาไม่ได้แบบที่ตัวเองต้องการจะเขียน เพื่อแก้ไขปัญหาการเขียน การวิจัยครั้งนี้จึงใช้กรณีศึกษานักเรียนระดับมัธยมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนวัดโสธราวรารามวิหารห้อง 1 และห้อง 2 โดยในการออกแบบวิธีการสอนการเขียนบรรยายโวหารนั้นใช้หลักทฤษฎีวิธีการเชิงกระบวนการ ทฤษฎีการเรียนรู้ที่เน้นภาระงานและทฤษฎีการสอนตามแนวสื่อสาร โดยวิธีหนึ่งออกแบบให้ระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 ห้อง 1 ใช้ทฤษฎีการเรียนรู้ที่เน้นภาระงานร่วมกับทฤษฎีการสอนตามแนวสื่อสาร และวิธีที่สองออกแบบให้ระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 ห้อง 2 ใช้หลักทฤษฎีวิธีการเชิงกระบวนการ จากผลการวิจัยทำให้ทราบว่าทั้งสองวิธีการสอนที่นำมาใช้นั้นได้ผลเป็นที่น่าพอใจ แต่เมื่อดูจากผลของการเขียนเรียงความของนักเรียนทั้งสองห้องจะเห็นได้ว่า เรียงความของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 ห้อง 1 มีประสิทธิภาพสูงกว่านักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 ห้อง 2 วิธีการสอนโดยใช้หลักทฤษฎีการเรียนรู้ที่เน้นภาระงานร่วมกับทฤษฎี การสอนตามแนวสื่อสารนี้ จึงเหมาะสมสำหรับนำไปใช้กับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย ตลอดจนนักเรียนที่เริ่มเรียนการเขียน | th |
dc.description.abstract | Writing is essential to learning a foreign language. But always, most of the Chinese teachers in Thailand high school think that writing is too difficult for the high school students, it is enough for the students to use Chinese to communicate. Although most of the high school students learning Chinese for a few years, but they are always on Chinese writing and not sure, students do not know how to use Chinese to express meaning and expand their thinking, so every time to write out the paragraph or discourse are not up to want to express their own. In order to solve the problem of high school students in Chinese expression and expand their thinking. In this paper, the third year of the Watsothonwararam school class 1 and 2 of narrative writing teaching design, the "task based teaching method" and "communicative teaching method for grade 3 class 1, "the process approach" for grade 3 class 2 "the process approach" used in senior high school class two. Through the implementation of teaching, questionnaire statistics and the teaching results of contrast analysis, it is found that the two teaching cases achieved the expected results, but from the statistics of the students writing the results to see, The teaching method of "task based learning" and "communicative approach" is more suitable for the teaching design of senior high school students or the first time contact with writing. | th |
dc.description.abstract | 写是学习一门外语必不可少的。但是一直以来,大多数泰国高中学校的汉语老师都认为写作对高中生太难,一般只要求学生能用汉语进行日常的交流就够了。虽然大多数的高中生学了几年的汉语,但是他们始终对汉语的写作并没有把握,学生不知道如何用汉语表达意义和扩展自己的思想,所以每次写出来的语段或篇章都达不到自己想要表达的效果。 为了解决高中生用汉语表达和扩展他们的思想,本文对越梭通学校的高三一班和二班进行记叙文写作教学设计,把“任务教学法”与“交际教学法”并用的教学法用于高三一班,把“过程教学法”用于高三二班。通过教学的实施、调查问卷的统计和教学结果的对比分析得知,本论文的两个教学案例取得了预期的成果,但是从学生的作文统计结果看到,“任务教学法”与“交际教学法”并用的教学效果要显得更高。“任务教学法”与“交际教学法”并用的教学法更适合用来对高中生或者初次接触过写作的学者的教学设计。 | - |
dc.language.iso | zh | th |
dc.publisher | Huachiew Chalermprakiet University | th |
dc.subject | โรงเรียนวัดโสธรวรารามวรวิหาร | th |
dc.subject | Watsothonwararamworawihan School | th |
dc.subject | ภาษาจีน -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา) | th |
dc.subject | Chinese language -- Study and teaching (Secondary) | th |
dc.subject | ภาษาจีน -- การเขียน | th |
dc.subject | Chinese language -- Writing | th |
dc.subject | 汉语 -- 学习和教学 (中学) | - |
dc.subject | 汉语 -- 写作 | - |
dc.title | 泰国高中生记叙文写作教学设计研究 一越梭通学校高三学生为例 | th |
dc.title.alternative | การออกแบบการสอนการเขียนบรรยายโวหารของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายของประเทศไทยกรณีศึกษานักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนวัดโสธรวรารามวรวิหาร | th |
dc.title.alternative | A Chinese Teaching Plan of Narrative Writing for Senior Middle School with Grade 12 Students : A Case Study at Watsothonwararamworawihan School | th |
dc.type | Thesis | th |
dc.degree.name | ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต | th |
dc.degree.level | ปริญญาโท | th |
dc.degree.discipline | การสอนภาษาจีน | th |
Appears in Collections: | College Of Chinese Studies - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Wannisa-Sri.pdf Restricted Access | 2.96 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.