Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/756
Title: กลวิธีการสร้างเรื่องและภาพสะท้อนสังคมไทยในภาพยนตร์โฆษณาไทยประกันชีวิต
Other Titles: Techniques of Creating Stories and Thai Society Reflections in Thai Life Insurance Public Company Limited's Advertising Movies
Authors: ธีรโชติ เกิดแก้ว
Li, Dan
Keywords: บริษัท ไทยประกันชีวิต จำกัด (มหาชน)
Thai Life Insurance Public Co. Ltd.
ภาพยนตร์โฆษณา
โฆษณาทางโทรทัศน์
Television commercials
ประกันชีวิต
Life insurance
โฆษณา -- ประกันชีวิต
Advertising -- Life insurance
การวิเคราะห์เนื้อหา
Content analysis (Communication)
ไทย -- ภาวะสังคม
Thailand -- Social conditions
Issue Date: 2021
Publisher: มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ
Abstract: การวิจัยเรื่องนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์กลวิธีการสร้างเรื่อง และภาพสะท้อนสังคมไทยในภาพยนตร์โฆษณาไทยประกันชีวิต จำนวน 66 เรื่อง และนำเสนอผลการวิจัยแบบพรรณนาวิเคราะห์ ผลการวิจัยพบว่า กลวิธีการสร้างเรื่องในภาพยนตร์โฆษณาไทยประกันชีวิตมี 5 วิธี คือ 1) การสร้างตัวละครให้มีความสมจริง ตัวละครเป็นคนธรรมดาที่มีทัศนคติเชิงบวก ได้แก่ ตัวละครที่พิการ ตัวละครที่ตกทุกข์ได้ยาก และตัวละครที่ถูกคนอื่นกลั่นแกล้ง 2) การสร้างเหตุการณ์เกี่ยวกับปัญหาและอุปสรรคในชีวิต ได้แก่ เหตุการณ์การเกิดอุบัติเหตุ เหตุการณ์การสูญเสียบุคคลอันเป็นที่รัก และเหตุการณ์การเจ็บป่วย 3) การสร้างฉากและบรรยากาศที่สมจริง มีทั้งฉากที่เป็นสถานที่และฉากที่เป็นสิ่งแวดล้อมธรรมชาติ ช่วยเสริมให้เรื่องน่าตื่นเต้นและน่าชม 4) การสร้างบทสนทนาและบทบรรยายที่ช่วยดำเนินเรื่องและให้ข้อคิด ชวนให้เรื่องน่าติดตามและสร้างแรงบันดาลใจให้แก่ผู้ชม 5) การคลี่คลายเรื่องอย่างสมเหตุสมผลโดยที่ตัวละครสามารถหาทางแก้ไขปัญหาที่เกิดขึ้น ได้แก่ การคลี่คลายเรื่องด้วยคุณธรรมของตัวละคร การคลี่คลายเรื่องด้วยการได้รับความช่วยเหลือ และการคลี่คลายเรื่องด้วยการจบแบบสุขนาฏกรรม กลวิธีการสร้างเรื่องเหล่านี้ได้สร้างอารมณ์โศกเศร้า ซึ้งใจ กระตุ้นให้ผู้ชมเกิดความรู้สึกร่วมและจดจำโฆษณาไทยประกันชีวิตได้อย่างฝังใจ ส่วนภาพสะท้อนสังคมที่ปรากฏในภาพยนตร์โฆษณาไทยประกันชีวิตมี 5 ด้าน คือ 1) ด้านวิถีชีวิตสื่อผ่านที่อยู่อาศัยระหว่างชนบทและเขตเมืองที่แตกต่างกันตามการตั้งถิ่นฐานและฐานะทางเศรษฐกิจของแต่ละบุคคล การคมนาคมทั้งทางบกและทางอากาศที่สะดวกและรวดเร็ว อาชีพการงานที่หลากหลายไปตามความรู้และความถนัดของแต่ละบุคคล การเจ็บป่วยและการรักษาที่สะท้อนถึงการดูแลเอาใจใส่ของแพทย์ พยาบาล และคนรอบข้างที่คอยเป็นกำลังใจให้แก่กัน และเทคโนโลยีในชีวิตประจำวันที่สร้างความสะดวกสบายและส่งเสริมให้คนยุคปัจจุบันมีคุณภาพชีวิตที่ดีขึ้น 2) ด้านความรักในครอบครัว ได้แก่ ความรักระหว่างสามีภรรยา และความรักระหว่างพ่อแม่ลูก สื่อให้เห็นถึงครอบครัวที่อบอุ่นและเต็มไปด้วยความรักและทำให้เห็นคุณค่าของการมีชีวิตอยู่ ความรักเป็นพลังแห่งการเยียวยารักษาคนในครอบครัว 3) ด้านวัฒนธรรมที่พบในภาพยนตร์โฆษณาไทยประกันชีวิตมีหลากหลาย ทั้งศาสนาและความเชื่อ การเทิดทูนพระมหากษัตริย์ การเล่นกีฬา และการนำภาษาต่างประเทศมาประยุกต์ใช้ได้อย่างเหมาะสม 4) ด้านคุณธรรมจริยธรรมที่แสดงให้เห็นถึงอุปนิสัยของคนไทยที่เป็นคนมีน้ำใจ ความกตัญญู ความขยัน และความเสียสละ 5) ด้านปัญหาสังคมที่พบอย่างเด่นชัด มีปัญหาครอบครัว ปัญหาสุขภาพ ปัญหาแรงงาน ปัญหาความยากจน และปัญหาสิ่งแวดล้อม
This research article aimed to analyze the techniques of creating stories and Thai society Reflections in Thai Life Insurance Commercials during the year 1979-2021, amounting to 66 films and presented the research results in a descriptive and analytical form. The research results showed that There were 5 themes in Thai Life Insurance Commercials for creating stories: 1) Character creation was ordinary and real people, including characters with disabilities, difficult characters, and characters being bullied by others. 2) Creating situations about people's life problems, including accidents, the loss of a loved one and illness. 3) Creating realistic scenes, including scenes of places and scenes of natural environments. 4) Creating dialogue and narratives to keep the story interesting: dialogue and narration that help lead the story with dialogue and thought-provoking narratives. 5) Rational solving of the matter, Characters find solutions to problems that arise, including unraveling the story with the morality of the characters. Solving the matter with the help and unraveling the story with a happy ending. These techniques of creating stories created a melancholic mood. It encouraged the audience to feel empathy and remember the Thai Life Insurance advertising sustainably. As for social reflections that appear in Thai Life Insurance Commercials, 5 aspects were found: 1) The aspect of way of life mediated through housing between rural and urban areas that differ according to individual settlements and economic status. Convenient and fast transportation by land and air. Various careers according to the knowledge and aptitude of each individual. Illnesses and treatments reflect the care and attention of doctors, nurses and those around them who care for each other. Technology in everyday life that creates convenience and encourages people of today's generation to have a better quality of life. 2) In terms of family love, i.e. love between husband and wife and the love between parents and children. It conveyed a warm and loving family and values living. Love was the healing power of family members. 3) There were many cultural aspects found in Thai Life Insurance Commercials. Both religion and belief Honoring the King, playing sports and applying foreign languages appropriately. 4) Moral and ethical aspects that showed the character of Thai people with kindness, gratitude, diligence and sacrifice. 5) prominent social problems There were family problems, health problems, labor problems, poverty problems. and environmental problems.
Description: วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม) (การสื่อสารภาษาไทยเป็นภาษาที่สอง) -- มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ, 2565
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/756
Appears in Collections:Liberal Arts - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LI-DAN.pdf31.54 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.