Please use this identifier to cite or link to this item:
https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/760
Title: | รูปแบบและความเชื่อการสักยันต์ไทยของกลุ่มชาวจีนในประเทศไทยและสาธารณรัฐประชาชนจีน |
Other Titles: | Patterns and Beliefs of Thai Talisman Painting among Chinese People in Thailand and People's Republic of China |
Authors: | ธีรโชติ เกิดแก้ว Teerachoot Kerdkaew Liu, Qin Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Liberal Arts |
Keywords: | การสัก --ไทย Tattooing -- Thailand ชาวจีน -- ไทย Chinese -- Thailand ความเชื่อ Belief and doubt ชาวจีน Chinese ยันต์ Yanta Talismans |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ |
Abstract: | การวิจัยเรื่องนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษารูปแบบการสักยันต์ไทยและวิเคราะห์ความเชื่อเรื่องการสักยันต์ไทยของกลุ่มชาวจีนในประเทศไทยและสาธารณรัฐประชาชนจีน การวิจัยเรื่องนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพที่ศึกษาข้อมูลจากเอกสาร การสัมภาษณ์แบบเจาะลึก และนำเสนอผลการวิจัยด้วยวิธีพรรณนาวิเคราะห์ผลการวิจัยพบว่า วิธีการสักยันต์มีทั้งการสักหมึกจีนและการสักน้ำมัน อุปกรณ์ที่ใช้ในการสักยันต์ของกลุ่มชาวจีนจะเป็นเข็มสักแบบดั้งเดิมเป็นหลัก แต่เนื่องจากผู้สักยันต์ชาวจีนเพิ่มจำนวนมากขึ้น ส่งผลให้อาจารย์สักยันต์บางคนเปลี่ยนไปใช้เข็มสักแบบเครื่องสักไฟฟ้า รูปแบบยันต์ที่สัก พบ 3 รูปแบบ คือ รูปแบบสิ่งศักดิ์สิทธิ์ เช่น รูปพระ รูปแบบอักขระและยันต์ต่าง ๆ เช่น ยันต์อักขระเป็นแถว และรูปแบบผสมผสาน เช่น รูปแบบสิ่งศักดิ์สิทธิ์ผสมผสานกับอักขระเลขยันต์และรูปลักษณ์ต่าง ๆ สีที่นิยมสัก คือ สีดำตามคติความเชื่อการสักแบบไทย และสีแดงตามความเชื่อของชาวจีนว่าเป็นสิริมงคล ส่วนความเชื่อเรื่องการสักยันต์ไทยพบ 5 ด้าน คือ โชคลาภ เมตตามหานิยม ป้องกันภัย สุขภาพ และอำนาจของยันต์ในเชิงลบ โดยจุดมุ่งหมายที่ทำให้ชาวจีนเลือกสักยันต์ไทยมี 2 ประการ คือ เพื่อยึดเหนี่ยวจิตใจและเพื่อตอบสนองความต้องการของตัวเอง เช่น เพื่อให้ได้โชคลาภ ทรัพย์สิน เงินทอง เป็นต้น ปัจจัยที่ทำให้ความเชื่อในการสักยันต์ไทยเปลี่ยนแปลงมี 2 ประการ คือ ปัจจัยภายใน ได้แก่ ความคิด การศึกษา การไม่ประสบผลตามที่คาดหวังจากการสักยันต์ และปัจจัยภายนอก ได้แก่ แรงกดดันจากครอบครัว คนในสังคม กฎกติกาทางสังคม ค่าใช้จ่ายในการสักยันต์ที่สูง โรคระบาด และการขาดคุณสมบัติของอาจารย์สักยันต์ ผลที่ตามมาจากการสักยันต์พบ 2 ประการ ได้แก่ ผลเชิงบวก คือ ช่วยสร้างรายได้ให้แก่ผู้ประกอบธุรกิจและผู้ที่เกี่ยวข้องจำนวนมาก ช่วยสืบทอดและเผยแพร่วัฒนธรรมการสักยันต์ไทย และส่งเสริมการท่องเที่ยวในประเทศไทย และผลเชิงลบเกิดจากผู้ประกอบธุรกิจการสักยันต์ไทยต้องการลดต้นทุน จึงใช้เกจิอาจารย์ที่ไม่มีคุณสมบัติมาสัก ส่งผลให้ชาวจีนบางส่วนคลายความเชื่อและมองการสักยันต์ไทยในภาพลบ This research aimed to study patterns of Thai talisman paintings and an analysis of beliefs about Thai talisman paintings of Chinese people in Thailand and China. This research was a qualitative research that examines data from documents, in-depth interview and presented the research results by descriptive and analytical methods.The results showed that the methods of talisman paintings include Chinese ink tattoo and oil tattoo. The equipment used in the tattooing of the Chinese talisman is mainly the traditional tattoo needle. But due to the increasing number of Chinese tattooists, as a result, some tattoo masters switched to using electric tattoo machine needles. There are three types of tattooed talisman patterns: Sacred forms such as Buddha images, Character patterns and ciphers talisman such as row ciphers talisman and a combination of talisman paintings, such as sacred patterns combined with various characters and appearances. The most popular color for tattooing was black according to Thai tattoo traditions and red according to the belief that it was the fortune of the Chinese themselves. As for the belief in Thai talisman paintings found five aspects namely: fortune, mercy, protection, health, and the power of negative talisman. The aim of the Chinese people to choose a Thai talisman has two things: to hold the mind and to meet their own needs, such as, to get a fortune etc. There were two factors that change beliefs: Internal factors such as thoughts, education, failure to achieve the expected results from talisman patterns and external factors such as family pressures, people in society, social rules, the cost of talisman paintings were high and epidemic or contagious disease. The consequences of talisman paintings were found in two things: The positive effect was that it helps generate income for many operators and related parties. Help inherit and disseminate Thai culture and promote tourism in Thailand. Negative results are caused by Thai talisman paintings business operators wanting to reduce costs. Therefore, recruiting a tattoo artist who was not qualified to Thai talisman paintings. This caused some Chinese people to loosen their beliefs and look at Thai talisman paintings in a negative image. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม) (การสื่อสารภาษาไทยเป็นภาษาที่สอง) -- มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ, 2564 |
URI: | https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/760 |
Appears in Collections: | Liberal Arts - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
LIU-QIN.pdf Restricted Access | 3.1 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.