Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/789
Title: 基于泰国高考汉语科目(PAT 7.4)的泰国高中汉语教学课堂设计
Other Titles: การศึกษาการออกแบบการเรียนการสอนภาษาจีนพื้นฐานจากการสอบ PAT 7.4
Based on Thailand College Entrance Chinese Examination for Chinese Classroom Teaching Design
Authors: 李超
Li, Chao
陈添溪
ธนกร ตระการวิทยารักษ์
Keywords: ความสามารถทางภาษา -- การทดสอบ
ภาษาจีน -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา) -- ไทย
汉语 -- 学习和教学 (中学) -- 泰国
Verbal ability -- Testing
语言能力 -- 测试
Issue Date: 2015
Publisher: Huachiew Chalermprakiet University
Abstract: ช่วงหลายปีที่ผ่านมารูปแบบการเรียนการสอนภาษาจีนระดับมัธยมศึกษาตอนปลายในไทยเริ่มปรับทางด้านเนื้อหา จุดมุ่งหมายตามการสอบวัดความถนัดทางภาษาจีน (PAT7.4) การวิจัยครั้งนี้ใช้การสอนภาษาจีนระดับมัธยมศึกษาตอนปลายในไทยเป็นกรณีศึกษา วิเคราะห์ วิจัยจุดเด่น โครงสร้างรูปแบบของการสอบวัดความถนัดทางภาษาจีน ใช้แบบสอบถามวิเคราะห์ความต้องการของผู้เรียนภาษาจีนเป็นพื้นฐานในการออกแบบการเรียนการสอนภาษาจีนพื้นฐานจากการสอบวัดความถนัดทางภาษาจีน (PAT7.4) บทที่หนึ่ง คือ บทนำ ประกอบด้วยที่มาของการวิจัย การทบทวนงานวิจัยที่เกี่ยวข้องวัตถุประสงค์ของการวิจัย ขอบเขตและวิธีการวิจัย บทที่สอง แนะนำเกี่ยวกับการสอบวัดความถนัดทางภาษาจีน วิเคราะห์เนื้อหาของข้อสอบและการทำตอบของนักเรียน บทที่สาม สรุปและวิเคราะห์ข้อมูลของนักเรียนและครูผู้สอนภาษาจีน อธิบายสภาพการเรียนการสอนภาษาจีนระดับมัธยมศึกษาตอนปลายภายใต้อิทธิพลของการสอบวัดความถนัดทางภาษาจีน บทที่สี่ รวบรวมข้อมูลที่ได้นำมาออกแบบการเรียนการสอนภาษาจีนพื้นฐานจากการสอบวัดความถนัดทางภาษาจีนและความต้องการของผู้เรียน สรุปผลการวิจัย สรุปผลทั้งด้านดีและข้อบกพร่อง โดยหวังว่าจะเป็นประโยชน์ต่อการออกแบบการเรียนการสอนระดับมัธยมปลายต่อไป
In recent years, Thailand Chinese teaching mode gradually in line to the high school entrance examination Chinese Thailand and as the subject content teaching goals. In this thesis, Thailand Chinese teaching in high school, for example, research and analysis of Chinese college entrance examination papers of subjects characteristics, structure, form, investigation and analysis of high school Chinese language learners' needs, based on the design of Thai Chinese college entrance examination subjects (PAT7.4) and High School Chinese Language Learning it is needs-based classroom case. The first chapter is an introduction, first expounds the cause and significance of the research, and proposed research goals based on a review of domestic and foreign research, research methods, as well as features and innovations research. The second chapter describes the basic situation of Thai Chinese college entrance examination subjects, the college entrance examination paper content Thailand and Chinese subjects the students answer statistical analysis. The third chapter of the Thai Chinese students and high scholl Chinese teacher questionnaire and statistics, further information on the actual situation of Chinese teaching in high school entrance examination in Thailand accounts under Chinese influence. The fourth Chapter above the studies, survey, analysis, design Thai Chinese college entrance examination subjects (PAT7.4) based adaptation needs of Chinese students in Thailand teaching content and teaching methods for teaching objectives. The conclusion, summarize and reflect on the advantages and disadvantages of this article, hpoing for the future high school Chinese language teaching in Thailand, to develop Chinese language classed designed to provide some reference.
近年来泰国高中阶段的汉语教学模式渐渐向泰国高考汉语科目内容看齐并以之为教学目标。本文以泰国高中汉语教学为例,研究分析高考汉语科目试卷的特点、结构、形式,调查分析高中汉语学习者的需求,在此基础上设计以泰国高考汉语科目(PAT7.4)为基础的课堂案例。 第一章是绪论,首先阐述了本文的选题缘由及研究意义,并在国内外研究综述的基础上提出本文的研究目标、研究内容、研究方法、以及研究的特色与创新之处。 第二章是介绍泰国高考汉语科目的基本情况,对泰国高考汉语科目的试卷内容及对学生答题情况进行统计分析。 第三章通过对泰国学生和中学汉语教师进行问卷调查与统计,进一步介绍泰国高考汉语科目影响之下的高中汉语教学的实际情况。 第四章综合上述研究、调查、分析,设计以泰国高考汉语科目(PAT7.4)为基础的适应泰国汉语学生需求为教学目标的教学内容和教学方法。 结语部分,总结和反思本文的优点与不足,希望能为今后泰国高中汉语教学,制定汉语课堂设计提供一些参考
Description: วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม.) (การสอนภาษาจีน) -- มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ, 2558
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/789
Appears in Collections:College Of Chinese Studies - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tanakorn-Trakanwittayaruk.pdf1.68 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.