Please use this identifier to cite or link to this item:
https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/799
Title: | KAHOOT网络平台在对泰汉语词汇教学中的应用研究----以SARAPEEPITTAYAKOM 学校初一学生为例 |
Other Titles: | การศึกษาเกี่ยวกับการประยุกต์ใช้แอปพลิเคชัน KAHOOT ในการสอนคำศัพท์ภาษาจีน - ไทย สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนสารภีพิทยาคม Research on the Application of Kahoot Network Platform on Chinese Vocabulary Teaching in Thailand : A Case Study of the First Year Students of Sarapeepittayakom School |
Authors: | 李超 Li, Chao 林欣燕 พรพรรณ โสภา |
Keywords: | ภาษาจีน -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา) Chinese language -- Study and teaching (Secondary) 汉语 -- 学习和教学 (中学) โปรแกรมประยุกต์บนเว็บ Web applications ภาษาไทย -- คำศัพท์ Thai language -- Vocabulary ภาษาจีน -- คำศัพท์ Chinese language -- Vocabulary 汉语 -- 词汇 网络应用程序 |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Huachiew Chalermprakiet University |
Abstract: | ในศตวรรษที่ 21 เทคโนโลยีได้นำการเปลี่ยนแปลงมาสู่การเรียนรู้และทำให้ระบบตอบสนองแบบทันทีเข้ามาในห้องเรียน Kahoot เป็นเครื่องมือที่มีประสิทธิภาพ และได้ถูกนำไปใช้ในการสอนในชั้นเรียนของวิชาต่างๆ แต่อย่างไร ก็ตามยังไม่มีงานวิจัยเกี่ยวกับ kahoot ที่มีการนำไปใช้กับการสอนภาษาจีนเป็นภาษาต่างประเทศ จากภูมิหลังนี้ งานวิจัยนี้จะศึกษาความเป็นไปได้ในการใช้แพลตฟอร์มแบบโต้ตอบออนไลน์ Kahoot ในการสอนการอ่านภาษาจีนสำหรับชาวต่างชาติ เนื้อหาหลักของวิจัยมีดังนี้ การแนะนำบทความ ปัญหาและความสำคัญของวิจัย ทฤษฎีที่เกี่ยวข้องกับ Kahoot รวมถึงทฤษฎีการถามตอบแบบทันที ทฤษฎีเกมการศึกษา เนื้อหาการสอนเนื้อหางานวิจัย วิธีการทำวิจัย นวัตกรรม และปัญหาหลักที่ต้องแก้ไจในการสอนคำศัพท์ภาษาจีนเป็นภาษาต่างประเทศ และเกมช่วยสอนบทที่หนึ่ง คือ การสอนคำศัพท์ภาษาจีนบนเว็บไซต์ Kahoot รวมถึงการแนะนำเกี่ยวกับการทำงานของ Kahoot ขั้นตอนการเตรียมการและขั้นตอนการปฏิบัติการสอน บทที่สอง คือ การตรวจสอบและวิเคราะห์การเรียนรู้คำศัพท์ภาษาจีนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนสารภีพิทยาคม โดยการใช้ Kahoot การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาบทบาทและความสำคัญของ Kahoot บนระบบอินเทอร์เน็ตในการสอนคำศัพท์ภาษาไทยและภาษาจีน รวมทั้งแรงจูงใจและความสนใจ ศึกษาการเปลี่ยนแปลงแรงจูงใจในการเรียนรู้ของนักเรียนจากการจัดการเรียนรู้ด้วยเกมในชั้นเรียน การเพิ่มระดับความรู้ภาษาจีน การวิเคราะห์เปรียบเทียบวิธีการสอนระหว่างเกม Kahoot และวิธีการสอนแบบธรรมดา รวมทั้งการวิเคราะห์การสอนและการทดสอลในชั้นเรียน บทที่สาม คือ ข้อเสนอแนะของการจัดทำ Kahoot ในการสอนคำศัพท์ภาษาจีน บทที่สี่ คือ บทสรุป บทนี้เป็นบทสรุปของการทำวิจัย In the 21st century modern information technology has brought changes in learning and also made Instant Response Systems into the classroom. Systems represented by Kahoot as an effective and teaching tool has been applied in the classroom teaching of various subjects. However, the research on Kahoot used in teaching Chinese as a foreign language is almost blank. Against this background, this research will study the possibility of applying the online interactive platform Kahoot in the foreign language teaching of Chinese reading. The main of this paper is as follows: Article is an introduction. It introduces the background and significance of the topic of this article. It lists the theories related to Kahoot such as interactive feedback theory and educational game theory. It also introduces the domestic from the apsects of teaching Chinese vocabulary as a foreign language and Kahoot game support. Frontier research methods and main problems solved. The first chapter of the Chinese vocabulary teaching based on Kahoot platform. This chapter includes the introduction of Kahoot module functions, the preparation stage and the teaching practice stage. In the second chapter is based on the Kahoot platform of Sarapeepittayakom School first-year students learning Chinese vocabulary survey and analysis. This survey is mainly focused on the Kahoot online platform in the teaching and learning of Thai Chinese vocabulary, including the motivation and attitude to learn Chinese. And in the later investiagtion after focusing on the teacher's adooption of the game teaching method, students' learning attitudes and motivations change, and understand whether the student's Chinese level has improved. From the perspective of the game teaching method, a comparative analysis of Kahoot game method and traditional teaching Differences in teaching. The third chapter is the suggestion of using Kahoot platform in Chinese vocabulary teaching. The fourth chapter is the conclusion part of this paper, mainly to summarize the main content of this article. 进入二十一世纪,现代化的信息技术带来了学习方式的转变,也使得即时反馈系统走入到课堂之中。以 Kahoot 为代表的云端即时反馈系统作为一个有效成熟的教学工具,已经应用于各阶段各科目的课堂教学当中,但是有关Kahoot 应用于对外汉语教学的研究几乎处于空白。基于这一背景,本文将研究Kahoot 这款在线互动平台以扩宽对汉语学习的延伸性。 本论文的主要框架如下:本文的第一章内容为绪论,介绍了本文的选题背景及意义,详列了与 Kahoot 相关的理论例如互动反馈理论和教育游戏理论,并从对外汉语词汇教学和 Kahoot 游戏辅助方面介绍了国内外前沿的研究方法、主要解决的问题。第二章是基于 Kahoot 平台的汉语词汇教学。本章节包括Kahoot 模块功能的介绍、课前准备阶段以及教学实践阶段。第三章是基于 Kahoot 平台的 Sarapeepittayakom 学校初一学生学习汉语词汇调查研究分析,本调查主要是围绕 Kahoot 网络平台在对泰汉语词汇教学的作用和意义而展开的,包括学习汉语的动机及态度,并在后期调查中,重点针对老师采用了游戏教学法之后,学生的学习态度以及动机的变化、并了解学生的汉语水平是否有提高,从游戏教学法的角度,对比分析 Kahoot 游戏法和传统教学法在教学上的差异。第四章是汉语词汇教学中 Kahoot 平台的使用建议。第五章是本论文的结论部分,主要是总结本文的主要内容。 |
Description: | Thesis (M.A.) (Teaching Chinese) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2020 |
URI: | https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/799 |
Appears in Collections: | College Of Chinese Studies - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
PORNPAN-SOPA.pdf Restricted Access | 4.11 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.