Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/806
Title: 曼谷拉达那哥欣岛内区相关旅游业的汉语服务研究
Other Titles: การศึกษาบริการภาษาจีนที่เกี่ยวข้องกับการท่องเที่ยวในเขตเกาะรัตนโกสินทร์ชั้นใน กรุงเทพมหานคร
A Study on Chinese Services Related to Tourism in Bangkok's Inner Rattanakosin Island
Authors: 刘丽芳
พรพรรณ จันทโรจนานนท์
蔡良心
ฤดี ภวสิริพร
Keywords: ภาษาจีน -- การใช้ภาษา
Chinese language -- Usage
汉语 -- 语言使用
ภาษาจีนธุรกิจ
Chinese language -- Business Chinese
商务汉语
เกาะรัตนโกสินทร์
Rattanakosin Island
การท่องเที่ยว -- ไทย
旅游 -- 泰国
Travel -- Thailand
นักท่องเที่ยวต่างชาติ -- จีน
Tourists -- China
商人
拉达那哥欣岛
Issue Date: 2016
Publisher: Huachiew Chalermprakiet University
Abstract: การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาบริการภาษาจีนที่เกี่ยวข้องกับการท่องเที่ยวในเขตเกาะรัตนโกสินทร์ชั้นในและปัญหา 2) สำรวจความพึงพอใจและความคาดหวังของนักท่องเที่ยวจีนต่อบริการภาษาจีน การวิจัยนี้ประกอบด้วยการวิจัยเชิงคุณภาพและเชิงปริมาณ โดยเครื่องมือวิจัย ได้แก่ การค้นคว้าเอกสาร การสังเกตการณ์แบบไม่มีส่วนร่วม การสัมภาษณ์และแบบสอบถาม การวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ การหาค่าความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวัดความพึงพอใจ 5 ระดับของลิเคิร์ต ผลการศึกษาพบว่า พระบรมมหาราชวั และวัดพระแก้วมีบริการภาษาจีนมากที่สุด และพิพิธภัณฑสถานแห่งชาติมีบริการภาษาจีนน้อยที่สุด ทั้งนี้ ปัญหาการใช้ภาษาจีนที่พบในแหล่งท่องเที่ยวคือปัญหาภาษาจีนในแผ่นพับและป้ายข้อมูลไม่ถูกต้อง ร้านค้ามีพนักงานเชี่ยวชาญภาษาจีนน้อย และสิ่งอำนวยความสะดวกการท่องเที่ยวภาษาจีน เช่น ป้ายบอกทาง แผนที่ แผ่นพับการท่องเที่ยวภาษาจีนของศูนย์บริการยังมีจำนวนไม่มาก ทั้งนี้ ผลสำรวจความพึงพอใจของนักท่องเที่ย่วต่อการบริการภาษาจีนจากกลุ่มตัวอย่างนักท่องเที่ยวชาวจีน 100 คน ที่มาท่องเที่ยวในเขตเกาะรัตนโกสินทร์ พบว่า ความพึงพอใจของนักท่องเที่ยวเรียงลำดับจากค่าเฉลี่ยสูงสุดไปต่ำสุด ได้แก่ มัคคุเทศก์ สิ่งอำนวยความสะดวก ศูนย์/ซุ้มบริการข้อมูลนักท่องเที่ยว พิพิธภัณฑ์ ร้านอาหาร ร้านค้า/แผงลอย และที่พัก นอกจากนี้ ความคาดหวังของนักท่องเที่ยวต่อด้านต่างๆ อยู่ในระดับสูง เมื่อเรียงลำดับแต่ละด้านจากสูงสุดไปต่ำสุด ได้แก่ บริการ/สิ่งอำนวยความสะดวกภาษาจีน แหล่งท่องเที่ยวสะอาด กิจกรรมการท่องเที่ยวหลากหลาย การคมนาคมสะดวก และราคาบริการและสินค้าเหมาะสม
The objectives of this research are to 1) study on Chinese services related to tourism in Bangkok's Inner Rattakosin Island and problems; and 2) survey satisfacyopm and expection of Chinese tourists towards Chinese services. This research is qualitative research and quanitative research. The tools used in this research are document research, non-participant observation, interview, and questionnaire. The descriptibe statistics including frequency, percentage, mean, standard deviation and 5-level likert scale are applied for data analysis. The findings indicate that the Grand Palace and Emeral Buddha Temple provides most Chinese service while the Bangkok National Museum provides least Chinese services. The problem found are that Chinese language used in brochures and signd are incorrect. Stores have few skilled Chinese language staff and there are not many Chinese language facilities, for example, road signs, maps and brochures of the tourist service center. Meantime, the survey population comprises 100 Chinese tourists travelling to the Rattanakosin Island. For the satisfaction level of tourists Chinese language services, it is found that the means ranked from the highest to the lowest are as follows: tour guides, facilities, tourist information centers/booths, museums, restaurants, shops/vending stands and accomodations, respectively. In addition, the expection level of tourist towards each item are at high level, ranked from the highest to the lowest are Chinese language services and facilities, clean tourist attractions, diverified travel activities, convenient traffic and reasonable service and goods price, respectively.
本论文的目的为 1) 研究拉达那哥欣岛内区相关旅游业的汉语服务与问题;2) 调查中国游客对汉语服务的满意度及期望。研究方法是定性研究与定量研究。研究工具分为文献研究法、非参与观察、访谈法以及问卷调查法。调查分析采用描述统计 (Descriptive Statistics) 包含频数分布、百分率、平均值、标准差及李克特量表 (Likert Scale)。 研究结果表明在大王宫和玉佛寺提供最多汉语服务,而曼谷国立博物馆提供最少中文服务。所发现的问题为旅游指南和牌子的中文有不少不正确的地方。商店的汉语服务员不多。另外,曼谷市的指路牌,旅游服务中心的地图、旅游指南的汉语旅游设施较少。 游客对汉语服务的满意度调查的样本数量为 100 名在拉达那哥欣游览的中国游客,调查结果发现,满意度的平均值从最高到最低分别为导游、旅游设施、旅游咨询服务中心/亭、博物馆、餐厅、商店/小摊、住宿。另外,游客对各方面的期望都属于高等。各方面从最高到最低分别为中文服务/旅游设施、旅游景区干净、多元化旅游活动、交通方便、服务和商品的合理价格。
Description: Thesis (M.A.) (Chinese for Business Communication) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2016
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/806
Appears in Collections:College Of Chinese Studies - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RUEDEE-PAVASIRIPORN.pdf6.19 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.