Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/807
Title: 泰国高中生汉语班的课外汉语交际与课堂汉语教学之间关系的调查分析 --- 以曼谷市四校为例
Other Titles: วิเคราะห์ผลของแบบสอบถามความสัมพันธ์ระหว่างการใช้ภาษาจีนนอกห้องเรียนกับการเรียนภาษาจีนในห้องเรียนของนักเรียนไทยมัธยมปลายศิลป์-จีน : กรณีศึกษาโรงเรียน 4 ตัวอย่างในกรุงเทพมหานคร
Analysis of Questionnaire Paper for Thai High School Students in Chinese Language Department about Chinese Usage Relational of Inside and Outside Classroom - Case Study of Four Schools in Bangkok
Authors: 李志艳
Li, Zhiyan
吴燕诗
สุวิมล สันติพิทักษ์
Keywords: ภาษาจีน -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา)
Chinese language -- Study and teaching (Secondary)
汉语 -- 学习和教学 (中学)
Issue Date: 2013
Publisher: Huachiew Chalermprakiet University
Abstract: ปัจจุบันการเรียนการสอนภาษาจีนในประเทศไทย ได้มีการพัฒนาขึ้นมาก แต่ยังมีปัญหาและอุปสรรคมากมาย ปัญหาที่พบคือ เมื่อนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายสายศิลป์-ภาษาจีนเรียนภาษาจีนไปได้ตามลำดับที่กำหนดไว้ในกิจกรรมการเรียน แต่นักเรียนไม่สามารถนำสิ่งที่เรียนมาใช้ในชีวิตประจำวันได้ เพราะมีสาเหตุมาจากตัวผู้เรียนที่ไม่เข้าใจความหมายของการจัดการชั้นเรียน ตลอดจนสิ่งแวดล้อมในการเรียนรู้ของผู้เรียน ผู้เรียนเข้าใจสิ่งที่เรียนรู้จากผู้สอนเฉพาะในห้องเรียน ทำให้ไม่กระตือรือร้นที่จะพัฒนาการเรียนรู้ของตนเองนอกห้องเรียน ข้าพเจ้าจึงสนใจที่จะศึกษาวิจัยเรื่อง ความสัมพันธ์ระหว่างการสื่อสารภาษาจีนนอกห้องเรียนและการเรียนในชั้นเรียนของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายสายศิลป์-ภาษาจีน ผลจากการศึกษาด้วยการแจกแบบสอบถามจากกลุ่มตัวอย่าง พบว่าปัญหาและอุปสรรคของการเรียนภาษาจีนเกิดขึ้นหลายสาเหตุทั้งระหว่างเรียนสภาพแวดล้อมในห้องเรียน การจัดกิจกรรมในห้องเรียน การสื่อสารภาษาจีนในห้องเรียนตลอดจนการเข้าร่วมกิจรรมในห้องเรียน การสื่อสารภาษาจีนในห้องเรียนตลอดจนการเข้าร่วมกิจกรรมการสื่อสารภาษาจีนอกห้องเรียน เช่น การสื่อสารบนอินเตอร์เน็ต การดูหนังหรือฟังเพลงภาษาจีน การใช้ภาษาจีนสื่อสารในชีวิตประจำวัน การเดินทางไปประเทศจีน ผู้วิจัยได้ประเมินความรู้ความสามารถทางการสื่อสารภาษาจีนนอกห้องเรียนของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนปลายสายศิลป์-ภาษาจีน ด้วยการประมวลผลข้อมูลจากแบบสอบถาม จากนั้น จึงแบ่งประเภทของกิจกรรมการสื่อสารภาษาจีนนอกห้องเรียนของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย สายศิลป์-ภาษาจีนเป็นสามกลุ่มใหญ่ คือ 1. การสื่อสารที่ใช้ในชีวิตประจำวัน 2. การสื่อสารด้านวัฒนธรรมและกีฬา 3. การสื่อสารบนอินเตอร์เน็ตตลอดจนเก็บข้อมูลจากความคิดเห็นและข้อเสนอแนะต่างๆ ผู้วิจัยหวังเป็นอย่างยิ่งว่างานวิจัยฉบับนี้คงเป็นประโยชน์ต่อผู้ที่ศึกษาค้นคว้าภาษาจีน ผู้เรียนและผู้ที่สนใจทั่วไปสามารถศึกษาค้นคว้าเพื่อเพิ่มพูนความรู้ได้จากงานวิจัยของข้าพเจ้า
At present, teaching Chinese in Thailand has really developed a lot, but there are still some problems. Especially most of the high school students who have studied Chinese for seceral years, but still hardly reach the final goal of learning a language that is applying the learning language to the real life. This problem is caused from the class environment. Students think it is good enough to understand the knowledge instructed by the teacher in the classroom. So they are outside the classroom with little use of various favorable conditions to develop themselves and improve their Chinese level. Currently it is a few studies of the Chinese communicative activities outside classroom in Thailand. Therefore, that is why I am interested in making a research regarding Chinese Language Communication outside classroom for the Chinese Program in High School. The first chapter describes the results of previous studies and clearly the content of this study, the second chapter generally introduced the Chinese teaching and learning situation in Thailand, and the main content and purpose of Chinese communication outside classroom; The third chapter is the survey of students' Chinese learning in high school; students participation in the activities, in Chapter IV I sort out 3 main kinds of Chinese communicative categories: 1. practice of daily life topics activities 2. sports theme activities 3. network communication activities.
在泰国汉语教学发展良好的同时,也存在着一些问题,尤为突出的是泰国高中生汉语班虽然学了好几年的汉语,但几乎还是达不到学习语言的最终目的,那就是无法将所学语言运用到实际的生活当中。主要原因是对学习环境、教学设施的意义理解不够,学习者认为只要把教师讲的知识掌握了就行了,所以他们在课堂以外,很少利用各种有利条件来发展自己、提高自己的汉语水平。目前泰国对课外汉语交际活动的研究确实很少,此引起本文对泰国高中生汉语班的课外汉语交际与课堂汉语教学之间关系的深思。 本文在第一章绪论部分介绍了前人的研究成果并明确了本文的研究内容,第二章介绍了泰国对外汉语教育概况及泰国课外汉语交际活动的主要内涵 及目的;第三章笔者通过发调查问卷了解了泰国高中汉语班学习情况;学习汉语的困难、课堂情况、进行课外汉语交际的情况、举办课外汉语交际活动与学生参与活动的情况、利用网络进行交际活动的情况、对听中文歌曲、看中文影视的情况、对日常生活类题材实践活动的情况、去中国的情况和对课外汉语交际的评价、收获及自我评价 10 个方面,同时对问卷的相关数据进行统计与分析,并且在第四章将泰国高中生汉语班常参加的课外汉语交际活动分为三种大类:1.日常生活类题材的实践课外活动:2.文化体育类题材的课外活动:3.网络交际活动。进而在第五章提出本文对泰国高中生汉语班课外汉语交际活动与课堂汉语教学之间关系的一些思考,希望能够给正在从事汉语教学的工作者及对外汉语学习者以有益的帮助。
Description: Thesis (M.A.) (Teaching Chinese) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2013
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/807
Appears in Collections:College Of Chinese Studies - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Abstract.pdf171.37 kBAdobe PDFView/Open
Tableofcontents.pdf155 kBAdobe PDFView/Open
Chapter1.pdf307.82 kBAdobe PDFView/Open
Chapter2.pdf281.14 kBAdobe PDFView/Open
Chapter3.pdf316.3 kBAdobe PDFView/Open
Chapter4.pdf319.65 kBAdobe PDFView/Open
Chapter5.pdf276.1 kBAdobe PDFView/Open
References.pdf388.65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.