Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/809
Title: 分析泰国汉语导游的汉语服务质量 ——以中国游客的评估为例
Other Titles: การวิเคราะห์เกี่ยวกับคุณภาพการบริการด้านภาษาจีนของมัคคุเทศก์ไทย : กรณีศึกษาผลการประเมินของนักท่องเที่ยวจีน
The Analysis of Chinese Service Quality of Thai Tour Guides : A Case Study of the Evaluation of Chinese Tourists
Authors: 赵平
Zhao, Ping
徐惠珠
ศิริธร กาญจนดุษฎี
Keywords: ภาษาจีน -- การใช้ภาษา
Chinese language -- Usage
汉语 -- 语言使用
ภาษาจีนธุรกิจ
Chinese language -- Business Chinese
นักท่องเที่ยวต่างชาติ -- จีน
Tourists -- China
มัคคุเทศก์ -- ไทย
Tour guides (Persons) -- Thailand
导游 -- 泰国
Issue Date: 2016
Publisher: Huachiew Chalermprakiet University
Abstract: งานวิจัยฉบับนี้ได้ออกแบบมาเพื่อการวิจัยค้นคว้าเกี่ยวกับการใช้ภาษาจีนของมัคคุเทศก์ไทย ได้ทำการสำรวจโดยวิธีการตอบแบบสอบถามจากกลุ่มนักท่องเที่ยวผู้ใช้ภาษาจีนของบริษัทแสงไทยการท่องเที่ยว จำกัด ที่มาท่องเที่ยวในเขตกรุงเทพมหานคร และ อ. พัทยา จ. ชลบุรี โดยการวิจัยในประเด็นการบริการของมัคคุเทศก์ไทยในด้านการใช้ภาษาจีนในขณะปฏิวัติหน้าที่ของมัคคุเทศก์ทั้งในการให้บริการด้านการต้อนรับ แนะนำและให้ความรู้เกี่ยวกับแหล่งท่องเที่ยว รวมถึงบริการด้านอื่นๆ ที่เกี่ยวข้องกับการท่องเที่ยวเช่น กิจกรรมท่องเที่ยว ที่พัก อาหารการกินและแหล่งซื้อสินค้าต่างๆ เป็นต้น ผลการวิจัยแสดงให้เห็นถึงระดับความพึงพอใจของนักท่องเที่ยวชาวจีในการได้รับการบริการ ด้านกิจกรรมการท่องเที่ยว ที่พัก อาหารแหล่งบันเทิงและซื้อสินค้าอยู่ในระดับที่ดีมาก ด้านการใช้ภาษาจีนเพื่อให้ความรู้เกี่ยวกับแหล่งท่องเที่ยวแก่นักท่องเที่ยวอยู่ในระดับปานกลาง ซึ่งงานวิจัยได้ชี้ให้เห็นถึงความสามารถในการใช้ภาษาจีนของมัคคุเทศก์ไทยด้านการให้ความรู้เกี่ยวกับแหล่งท่องเที่ยวยังจำเป็ฯต้องพัฒนาอย่างยิ่ง เพื่อให้นักท่องเที่ยวได้เข้าใจอย่างลึกซึ้งเกี่ยวกับแหล่งท่องเที่ยวต่างๆ ของประเทศไทย รวมทั้งเสนอแนะแนวทางแก่หน่วยงานที่เกี่ยวข้องในทางแก้ไขปัญหา และในการเร่งผลิตมัคคุเทศก์ที่มีความสามารถในการใช้ภาษาจีนหรือจัดให้มีมัคคุเทศก์อาสาสมัครเพื่อลดปัญหามัคคุเทศก์ผิดกฎหมายรวมทั้งข้อเสนอแนะให้เพิ่มนโยบายการสอบภาษาจีนธุรกิจเพื่อเพิ่มประสิทธิภาพการทำงานและพัฒนามาตรฐานวิชาชีพมัคคุเทศก์ให้มีคุณภาพยิ่งขึ้น เพื่อให้มัคคุเทศก์เป็นอาชีพที่สร้างความประทับใจให้กับนักท่องเที่ยวชาวจีน อันจะส่งผลให้นักท่องเที่ยวเดินทาง เข้ามาท่องเที่ยวในประเทศไทยมากขึ้นต่อเนื่อง
This research is designed to study on the use of Chinese business language of Thai tour guides for further improvements on communication with tourists of Saeng Thai Trade & Travel Co. Ltd. Guides; the research includes interview of Chinese tourists in the district of Bangkok and Pattaya, Chonburi, with emphasis on the usage of Chinese communication in the duration of working which includes: welcoming and servicing, introducing and enhancing the knowledge about tourist attractions, Thai arts and architectures, cultures, daily routines, religion, and other aspects that relate to tourism such as: activities, accommodations, foods, entertainments, and sourvenir shops. The study shows a great level of satisfaction in service and a fair impression on the presentation of knowledge of tourist attractions and of Thai culture. For the activities, accommodations, foods, entertainments, and duty free shops. However, the language usage in conveying knowledge to Chinese tourists is still at an average level, reflecting that the abilities of Thai tour guides still need improvement in order to give the best information to tourists. For the activities, accommodations, foods, entertainments, and duty free shops. However, the language usage in conveying knowledge to Chinese tourists is still at an avergae level, reflecting that the abilities of Thai tour guides still need improvement in order to give the best information to tourists. For the activities, accommodations, foods, entertainments, and duty free shops. It clearly shows that this research should be supported and encouraged to produce more guided that can fluently use Chinese or recruit volunteer guides to reduce the rate of illegal guides, including proposing to declare a policy which will give The Business Chinese Teat (BCT) to increase efficiency and quality of guided; therefore, it will substantially increase the number of tourists in Thailand, thus, more benefits for our country.
论文主要研究泰国汉语导游在导游中的汉语服务情况。本文采用问卷调查以及访谈管理人员的方式,调查了泰国尚泰旅贸有限公司曼谷和春府里芭堤雅地区的中国游客,通过对中国旅客的调查和对泰国导游的汉语服务情况的评估,来分析泰国汉语导游的汉语服务质量。论文主要调查了泰国汉语导游在讲解、景点介绍、说明泰国民俗文化、生活方式和宗教礼仪等方面的汉语应用情况,而且还调查和分析了一些旅游项目、住宿、饮食习惯和购物点的情况。 通过调查分析,发现中国游客对于泰国导旅游服务方面的满意度较高, 但由于泰国导游自身汉语讲解能力水平参差不齐,对旅游景点的知识不全面,在讲解过程还存在一定的问题。论文根据中国游客对汉语导游在汉语服务中反映出的问题,提出了改进汉语导游服务的措施和建议,推荐有关部门在导游从业人员中进行商务汉语考试(BCT),以提高导游从业人员的商务汉语水平,另外,鼓励泰国旅游专业的学生更好地学习和掌握商务汉语,提升了导游的素质和服务质量,树立良好的泰国旅游服务的形象,吸引更多中国旅游者来泰旅游,促进泰国旅游业的发展。
Description: Thesis (M.A.) (Chinese for Business Communication) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2016
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/809
Appears in Collections:College Of Chinese Studies - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SIRIDHON-KANCHANADUSADE.pdf1.92 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.