Please use this identifier to cite or link to this item:
https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/821
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | 李寅生 | - |
dc.contributor.advisor | Li, Yinsheng | - |
dc.contributor.author | 陈淑华 | - |
dc.contributor.author | สุจิตรา เจริญยิ่งถาวร | - |
dc.date.accessioned | 2022-10-15T07:49:24Z | - |
dc.date.available | 2022-10-15T07:49:24Z | - |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.identifier.uri | https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/821 | - |
dc.description | Thesis (M.A.) (Teaching Chinese) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2015 | th |
dc.description.abstract | เป็นที่ทราบกันโดยทั่วไปว่าการเรียนการสอนภาษาจีนของโรงเรียนมัธยมศึกษาในประเทศไทยเป็นที่แพร่หลาย และมีบทบาทสำคัญยิ่งเพื่อที่จะสามารถเข้าใจมากขึ้นเกี่ยวกับสถานะบทบาทการเรียนการสอนภาษาจีนของโรงเรียนมัธยมศึกษาในประเทศไทย ผู้เขียนได้จัดทำศึกษาสำรวจวิเคราะห์การเรียนการสอนภาษาจีนของโรงเรียนมัธยมศึกษาปริมณฑลสามแห่ง โดยสุ่มจำนวนนักเรียนที่เรียนภาษาจีนทั้งหมด 592 คน อาจารย์ผู้สอนทั้งหมด 10 ท่าน ผลจากการศึกษาด้วยการแจกแบบสอบถามจากกลุ่มตัวอย่างของนักเรียนโรงเรียนมัธยมศึกษาปริมณฑลสามแห่ง ผู้เขียนพบว่ายังคงมีปัญหาอุปสรรคที่สำคัญๆ ด้านต่างๆ ดังต่อไปนี้ 1. ปัญหาด้านหลักสูตรและการจัดการของโรงเรียน หลักสูตรภาษาจีนกลางของโรงเรียนค่อนข้างขาดความหลากหลาย ขาดการจัดการเรียนการสอนที่เพียงพอ 2. ปัญหาด้านบุคลากรอาจารย์ผู้สอนของโรงเรียน จำนวนทีมงานของอาจารย์ผู้สอนและประสบการณ์ด้านการสอนไม่มากพอ ขาดความรู้ทักษะที่เชี่ยาวชาญเฉพาะด้านภาษาจีน เวลาการเรียนการสอนสั้น ระยะเวลาในการฝึกอบรมของอาจารย์ผู้สอนไม่เพียงพอปัญหาการเปลี่ยนแปลงบุคลากรของอาจารย์ผู้สอน 3. ปัญหาด้านตำราการเรียนการสอนที่ใช้ของโรงเรียนค่อนข้างยาก 4. ปัญหาด้านวิธีการสอนและกิจกรรมการเรียนการสอนในห้องชั้นเรียนของโรงเรียนยังไม่มาก ขาดการจัดการที่เพียงพอ ปัญหาดังกล่าวเบื้องต้น ผู้เขียนได้ศึกษาสำรวจวิเคราะห์หาสาเหตุของปัญหาต่างๆ ภายใต้มุมมองของโรงเรียนสอนพิเศษ เพื่อเสนอข้อคิดเห็นและข้อเสนอแนะแนวทางแก้ไข ด้วยเหตุนี้ผู้เขียนหวังที่จะมีส่วนร่วมช่วยเหลือพัฒนาด้านการเรียนการสอนภาษาจีนในประเทศไทย อย่างน้อยเพื่อเป็นข้อมูลอ้างอิงและเป็นประโยชน์ให้กับบุคคลทั่วไปที่สนใจการเรียนการสอนภาษาจีน | th |
dc.description.abstract | As is well known the secondary school of Thailand plays an important role in promoting Chinese learning in Thailand. In order to have better understanding the status of the secondary school providing Chinese teaching in Thailand. The author does a survey total number of 592 students and 10 Chinese teachers. From the result of a large quantuties questionnaires and interviews, the author found that there are many problems mainly defined in the following aspects: 1. Chinese language curriculum is relatively lacking, not enough teaching management method. 2. The inadequacy of the strength manpower of Chinese teachers. The most of teacher team prevalence of inadequate in teaching experience, not enough Chinese expertise, from teaching time is short, insufficient follow up of post-training and turn over rate of teachers are high frequent problems. 3. The problem with Chinese teaching material used are relatively simple textbooks were slowly updated and too difficult. 4. The problem of Chinese teaching methodology and activities in classrooms is not much, relatively lacking teaching methods and teaching activities. In view of the aabove issue, the author discovered through from investigation and analysis the causes of the problems appeared. From the perspective of Chinese Tutor School, hope to provide suggestions and countermeasures. At least it can be useful and reference for those who interested in Chinese. | th |
dc.description.abstract | 众所周知,泰国中学汉语教学在泰国汉语学习和推广中占有极其重要的位置,起着极为重要的作用。为了更好地了解泰国中学汉语教学现状,笔者对曼谷周边三所中学的汉语教学做了调查分析,共调查了 592 名学汉语的学生和三所学校的 10 位汉语教师。通过大量的调查问卷和访谈,笔者发现泰国中学汉语教学存在着诸多问题。主要表现在以下几个方面: 一、学校课程设置和管理的问题。三所学校的汉语课程设置相对单一,学校的教学管理不够科学。 二、学校教师师资力量的问题。三所学校大部分的教师队伍普遍存在汉语教学经验偏低,汉语专业知识不足、工作经验缺乏、从教时间短、后期培训不够、教师更换频繁的问题。 三、学校汉语教材的问题。三所学校使用汉语教材却比较单一,汉语教材更新慢,教材太难。 四、汉语教学法的问题。三所学校的汉语课堂活动还少,教学法和教学活动相对贫乏。 针对上面的问题,笔者通过调查分析寻找这些问题的原因,并结合从中文补习学校的角度提出了建议和对策,笔者希望借此能对泰国汉语教学提供力所能及的帮助,至少也可以供给感兴趣汉语教学的其他人以参考有益的帮助。 | - |
dc.language.iso | zh | th |
dc.publisher | Huachiew Chalermprakiet University | th |
dc.subject | ภาษาจีน -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา) | th |
dc.subject | Chinese language -- Study and teaching (Secondary) | th |
dc.subject | 汉语 -- 学习和教学 (中学) | th |
dc.title | 中文补习学校视野下泰国中学汉语教学现状调查与研究——以曼谷周边三所中学为例 | th |
dc.title.alternative | การศึกษาวิจัยเชิงสำรวจการเรียนการสอนภาษาจีนในประเทศไทยระดับมัธยมศึกษาภายใต้ มุมมองของโรงเรียนสอนพิเศษภาษาจีน : กรณีศึกษา โรงเรียนมัธยมศึกษาปริมณฑลสามแห่ง | th |
dc.title.alternative | The Investigation Research Study of Chinese Language Teaching of Secondary School in Thailand under Perspective of Chinese Tutor School : Case Study of Three Place Perimeter Secondary School | th |
dc.type | Thesis | th |
dc.degree.name | ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต | th |
dc.degree.level | ปริญญาโท | th |
dc.degree.discipline | การสอนภาษาจีน | th |
Appears in Collections: | College Of Chinese Studies - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
SUCHITRA-CHAROENYINGTHAWORN.pdf Restricted Access | 2.03 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.