Please use this identifier to cite or link to this item:
https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/826
Title: | 商务汉语在泰国裕乃德有色金属 贸易公司中的应用研究 |
Other Titles: | การศึกษาการใช้ภาษาจีนในธุรกิจผลิตทองแดง : กรณีศึกษาบริษัทยูไนเต็ด จำกัด The Research of Chinese Usage in Copper Industry : A Case Study of United Co., Ltd. |
Authors: | 李严锋 Li, Yan Feng 文锦瑜 สุธันย์ชนก กนกนิตย์อนันต์ |
Keywords: | บริษัท ยูไนเต็ด จำกัด United Co., Ltd. ภาษาจีน -- การใช้ภาษา Chinese language -- Usage 汉语 -- 语言使用 ภาษาจีนธุรกิจ Chinese language -- Business Chinese ภาษาจีน -- บทสนทนาและวลี (สำหรับผู้ประกอบการ) Chinese language -- Conversation and phrase books (for businesspeople) 英语 -- 对话和短语 (适用于企业家) |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Huachiew Chalermprakiet University |
Abstract: | 泰国有色金属进出口贸易最大的贸易伙伴是中国. 泰国有色金属进出口贸易公司主要从中国进口铜, 铝, 锌, 钼等有色进出, 向中国出口铜, 铝, 金, 银的贵重金属及其制品. 商业汉语在有色金属贸易行业已经成为一个重要的商务语言, 起到越来越重要的作用. 为了探究泰国有色金属贸易行业的汉语应用状况, 本文设计了有关商务汉语应用的访谈问卷, 并以泰国裕乃德有色金属贸易公司为案例进行调查研究, 对该公司的5位员工进行访谈调查. 调查结果显示, 泰国有色金属贸易行业的商务汉语应用有四大特征:汉语在泰国商贸行业的应用越来越广泛, 学习汉语的泰国生意人很多;汉语的表达非常灵活, 并且不断进化, 汉字的形音义都较难学习;中国社会文化, 礼仪习俗等对汉语应用非常重要;汉语在有色金属贸易行业的应用很广, 泰国裕乃德有色金属贸易公司等贸易公司开展了一系列的汉语学习活动以提高员工汉语水平. 员工在汉语应用过程中遇到的问题可以分为两类:一是对中国社会文化, 商务礼仪等了解不多, 理解不深导致出现跨文化沟通障碍;二是汉语本就是一门比较难学的语言, 语义灵活, 对汉语掌握程度不够导致汉语应用困难. 针对泰国有色金属贸易行业汉语应用方面出现的问题, 本文提出了三点相应的对策建议:一是在政府层面, 要加强泰国汉语水平的教育和商务汉语人才的培养;二是在企业层面, 企业要提倡员工学习汉语, 提供并加强商务汉语的培养;三是在员工自身层面, 员工应花更多的时间和精力多学多用汉语并了解中国文化和礼仪习俗. คู่ค้าธุรกิจนำเข้าและส่งออกโลหะที่ใหญ่ที่สุดของไทย คือ ประเทศจีน บริษัทนำเข้าและส่งออกโลหะของไทย นำเข้าทองแดง อลูมิเนียม สังกะสี โมลิบดีนัมและโลหะอื่น ๆ จากจีนเป็นส่วนใหญ่และส่งออกทองแดง อลูมิเนียม ทอง เงิน และผลิตภัณฑ์ไปยังประเทศจีน ภาษาจีนธุรกิจได้กลายเป็นภาษาที่สำคัญในวงการธุรกิจโลหะและจะมีความสำคัญมากยิ่งขึ้น บทความนี้จึงได้ออกแบบชุดคำถามให้สอดคล้องกับการใช้ภาษาจีนธุรกิจโลหะของไทย โดยสัมภาษณ์พนักงาน 5 คน จากบริษัท ยูไนเต็ด จำกัด ได้ผลสำรวจดังนี้ การใช้ภาษาจีนเพื่อธุรกิจโลหะมีลักษณะสำคัญ 4 ประการ คือ ภาษาจีนเพื่อธุรกิจมีการใช้อย่างกว้างขวางมากขึ้น มีนักธุรกิจไทยมากมายเรียนภาษาจีน สามารถสื่อสารภาษาได้ดีและไม่หยุดพัฒนา ถึงแม้ว่าตัวหนังสือและการออกเสียงภาษาจีนนั้นจะยากเพียงใด ด้านสังคม วัฒนธรรม มารยาท และอื่นๆของจีนมีความสำคัญมาก มีการใช้ภาษาจีนเพื่อธุรกิจโลหะอย่างกว้างขวางมากขึ้น บริษัท ยูไนเต็ด จำกัด มีเปิดกิจกรรมเกี่ยวกับการเรียนรู้ภาษาจีน เพื่อเพิ่มศักยภาพทางภาษาให้กับพนักงาน เมื่อพนักงานพบเจอปัญหาด้านการใช้ภาษาจีน ซึ่งปัญหาที่พบสามารถแบ่งออกเป็น 2 ประเภท คือ 1. ไม่เข้าใจวัฒนธรรม มารยาททางการค้าและอื่นๆ หรือเข้าใจไม่ลึกซึ้งทำให้มีปัญหาในการสื่อสาร 2. ภาษาจีนเป็นภาษาที่เรียนยากอยู่แล้ว หากไม่เข้าใจอย่างถ่องแท้ ยากที่จะนำไปประยุกต์ใช้จริงเพื่อแก้ไขปัญหาด้านการสื่อสารภาษาจีนเพื่อธุรกิจโลหะ บทความนี้จึงได้เสนอแนะแนวทางแก้ไข 3 ประการ 1. ภาครัฐต้องเพิ่มการศึกษาด้านภาษาจีนและเพิ่มการอบรมให้บุคคลากรที่มีความสามารถทางด้านภาษาจีนธุรกิจ 2. ภาคองค์กรต้องผลักดันให้พนักงานเรียนภาษาจีน และสนับสนุนให้ฝึกอบรมด้านภาษาจีนธุรกิจมากขึ้น 3. พนักงานควรเสียสละเวลาและพยายามที่จะเรียนรู้ภาษาจีน และทำความเข้าใจวัฒนธรรมและมารยาทของจีนให้มากขึ้น Metal industry has more relative with China which is main of import and export. The metal that import from China is variety, such as; Copper, Aluminum, Zinc, and so on. On the contrary, Metal has become the product that Thailand can export to China, Such as; Copper, Aluminum, Gold, Silver and so on. Those metal products from Thailand export by non-processing metal or processing metal. Chinese language communication becomes one of the main language recently in metal market which relate to the business between Thailand and China. The more Chinese communicate, the more benefit occur. Those benefit point out to the thesis by survey and interview of employees who are able to communicate by Chinese language at United Co., Ltd.. The conclusion of the survey and interview has shown the four main categories; First, Chinese communication is various in this industry. There are business people who learn Chinese as a second language. Second, Chinese character is difficult to learn. Third, culture, manner, social, and familiarity are important to communicate Chinese. Fourth, Chinese communication is wide usage. United Co., Ltd. sets the Chinese activity that allows employees to develop the level of Chinese language. However, the problem is found in two cases; First, the employees are difficult to understand the business manner, culture, and social of Chinese people. Their understanding is not clear which cause the gap between the cultures. Second, Chinese language is difficult to learn fundamentally. The meaning and flexible in sentence is quite various and fixed that lead to the difficulty to learn Chinese. The conclusion of the cause of problem in Chinese communication at metal industry present in 3 solutions, such as, First, the government is supposed to set up the policy to raise the strength of Chinese education for training people talent. Second, private company need to develop the strength program of Chinese communication in order to train the people who has talent. Third, the employees need to find more time to practice Chinese language and to understand Chinese culture, manner, and familiarity. |
Description: | Thesis (M.A.) (Chinese for Business Communication) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2017 |
URI: | https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/826 |
Appears in Collections: | College Of Chinese Studies - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
SUTHANCHANOK-KANOKNITANAN.pdf Restricted Access | 5.59 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.