Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/842
Title: 泰国大学汉语课程服饰文化教学研究
Other Titles: วิจัยการสอนภาษาจีนเป็นภาษาต่างประเทศ
An Analysis of the Costumes in the Teaching of Chinese As a Foreign Language
Authors: 肖瑜
Xiao, Yu
陈明巧
Chen, Mingqiao
Huachiew Chalermprakiet University. College of Chinese Studies
Keywords: ภาษาจีน -- การศึกษาและการสอน
Chinese language -- Study and teaching
汉语 -- 学习和教学
Clothing and dress -- China
เสื้อผ้าและการแต่งกาย -- จีน
จีน -- ความเป็นอยู่และประเพณี
China -- Social life and customs
中国 -- 社会生活与习俗
Issue Date: 2020
Publisher: Huachiew Chalermprakiet University
Abstract: ภาษาและวัฒนธรรมช่วยเติมเต็มซึ่งกันและกันและแยกกันไม่ออก ขณะสอนภาษาจีนเป็นภาษาต่างประเทศเราควรให้ความสนใจกับการสอนวัฒนธรรมด้วย วัฒนธรรมเครื่องแต่งกายเป็นสำคัญของวัฒนธรรมจีน วัฒนธรรมเสื้อผ้าสามารถสะท้อนบรรยากาศทางสังคม อุดมการณ์และการเมือง คุณภาพชีวิต อันดับและความเคารพ และความหมายทางจิตวิญญาณและวัฒนธรรมของเวลา ดังนั้น ในการสอนภาษาจีนเป็นภาษาต่างประเทศวัฒนธรรมเครื่องแต่งกายควรเป็นส่วนสำคัญ บทความนี้จะพยายามค้นหาข้อดีและข้อเสียโดยการผสมผสานกระบวนการพัฒนาวัฒนธรรมเสื้อผ้าจีน วิเคราะห์การสร้างคำศัพท์ของเสื้อผ้าและศึกษาการสอนวัฒนธรรมเสื้อผ้าในมหาวิทยาลัยหลายแห่งในประเทศไทย และวิธีการสอนแบบประสบการณ์ถูกรวมเข้ากับกระบวนการสอนวัฒนธรรมการแต่งกายจีนสำหรับชาวต่างชาติและฉันพยายามออกแบบการสอนกับ Qipao เป็นตัวอย่างโดยหวังว่าจะมีส่วนช่วยในการสอนวัฒนธรรมการแต่งกายจีนให้ชาวต่างชาติเล็กน้อย
Language and culture complement each other and are inseparable. When we teaching Chinese as a foreign language, we should also pay attention to the teaching of culture. Clothing culture is an important part of Chinese culture, clothing culture can reflect the social morals, ideological and political, quality of life, grade inferiority and spiritual and cultural connotations, so in the teaching of Chinese as a foreign language, clothing culture should be an indispensable part. Through the analysis of the word formation of clothing words, combined with the investigation of clothing culture teaching in several universities in Thailand, this paper tries to find out the advantages and disadvantages, and puts forward that the inheritance morpheme teaching method, association teaching method and experiential teaching method should be integrated into the teaching process of Chinese clothing culture, and try to make a teaching design with cheongsam as an exampple. Hope to be able to foreign Chinese clothing culture teaching career to provide a modest contribution.
语言与文化相辅相成,不可分割,在进行对外汉语语言教学的同时也应该注重文化的教学。服饰文化是中国文化的重要组成部分,服饰文化可以反映当时社会风气、思想政治、生活质量、等级尊卑及精神文化内涵等,因此在对外汉语教学中,服饰文化应是不可或缺的一部分。 本文将通过梳理中国服饰文化发展历程,对服饰词语的构词分析,结合对泰国几所高校的服饰文化教学情况调查,试图找出其中的优点及不足,提出将传承语素教学法、联想教学法及体验式教学法融入到对外汉语服饰文化教学过程中,并试着以旗袍为例做一份教学设计,希望能为对外汉语服饰文化教学事业奉上一份绵薄之力。
Description: Thesis (M.A.) (Teaching Chinese) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2020
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/842
Appears in Collections:College Of Chinese Studies - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CHEN-MINGIAO.pdf1.74 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.