Please use this identifier to cite or link to this item:
https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/845
Title: | 泰国曼谷地区国际幼儿园汉语课程设置现状研究 |
Other Titles: | การวิเคราะห์หลักสูตรภาษาจีนนานาชาติระดับอนุบาลในเขตกรุงเทพมหานคร The Analysis of Chinese Language Curriculum at International Kingdergarten in Bangkok |
Authors: | 李寅生 Li, Yinsheng 李亚华 Li, Yahua |
Keywords: | ภาษาจีน -- การศึกษาและการสอน (อนุบาลศึกษา) Chinese language -- Study and teaching (Kindergarten) 汉语 -- 学习和教学 (幼儿园) |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Huachiew Chalermprakiet University |
Abstract: | 近年来, 中国的综合国力不断增强, 国际影响力越来越大. "汉语热"在全球范围内也不断升温. 中, 泰两国的关系发展越来越密切, 经济, 政治, 文化等交流日益深化. 泰国的汉语教育随之发展迅速, 不管是在学习人数上还是学习深度上都有明显的跨越式发展, 而且, 泰国发达的国际教育在这种大环境下也开始迅速的开设中文课程, 越来越低龄化的汉语教育又遇上国际学校的特殊教育体制, 这样的情况, 问题也开始显露出来. 国内外的许多学者都根据泰国汉语学习者的学习特点做了一系列的调查和研究, 涉及语音, 词汇, 语法, 教学法, 教学内容, 偏误分析, 习得顺序, 发音难点等各个方面. 但根据资料显示, 对于国际幼儿园汉语课程设置方面的研究还处于起步阶段, 鲜有人涉足. 课程设置是汉语教育中最基本, 最必要的关键环节, 本文从这方面着手, 通过调查问卷和访谈等手段发现了课程标准不完善, 课程时间和顺序安排不合理, 教材和教学辅助手段不足, 课程评价体系不科学等问题. 本文有针对性地分析这些问题产生的原因, 提出自己的建议和意见, 以期对提高泰国曼谷地区的国际幼儿园汉语教学水平有所帮助 ในช่วงไม่กี่ปีที่ผ่านมาความแข็งแกร่งโดยรวมของประเทศจีนมีเพิ่มขึ้นอย่างต่อเนื่อง และมีอิทธิพลต่อระดับนานาชาติ ความนิยมและการมีบทบาทของภาษาจีนมีมากขึ้น ความสัมพันธ์ระหว่างจีนและไทยกำลังพัฒนาอย่างใกล้ชิดและใกล้ชิดมากขึ้น การแลกเปลี่ยนทางด้านเศรษฐกิจ การแลกเปลี่ยนทางการเมืองและทางวัฒนธรรมกำลังดีขึ้น การศึกษาภาษาจีนในประเทศไทยจะได้รับการพัฒนาอย่างรวดเร็วทั้งในจำนวนของคนที่กำลังศึกษา หรือการเรียนรู้ที่มีความลึกอย่างมีนัยสำคัญในขอบเขตและพัฒนประเทศไทยในด้านการศึกษาระดับนานาชาติมากยิ่งขึ้น เริ่มเกิดขึ้นอย่างรวดเร็ว และมีหลักสูตรภาษาจีนมากขึ้น ระบบการศึกษาพิเศษของโรงเรียนนานาชาติยังพบระบบการศึกษาพิเศษของจีนในสถานการณ์เช่นนี้ ปัญหาเริ่มปรากฏขึ้น นักวิชาการหลายคนได้ทำตามลักษณะของการเรียนรู้ของผู้เรียนภาษาจีนของไทย และการศึกษาที่เกี่ยวข้องกับเสียงคำศัพท์ไวยากรณ์ หลักการหาการออกเสียงและปัญหาอื่นๆ อย่างไรก็ตามทางด้านสถิติการวิจัยเกี่ยวกับการกำหนดหลักสูตรภาษาจีนในโรงเรียนอนุบาลนานาชาติ เป็นกุญแจสำคัญขั้นพื้นฐานและที่สำคัญที่สุด จากบทความนี้เรียนการสอนเนื้อหาวิเคราะห์ข้อผิดพลาดที่ได้เรียนรู้ทุกแง่มุม รวมไปถึงปัญหาจะเริ่มต้นกำหนดมาตรฐานหลักสูตรที่สมบูรณ์แบบ โดยวิธีการสอบถามและการสัมภาษณ์ทางด้านหลักสูตรและการจัดลำดับที่ไม่สอดคล้องกัน การเรียนการสอนไม่เพียงพอและการประเมินหลักสูตรไม่ใช่ประเด็นทางวิทยาศาสตร์และประเด็นอื่นๆ บทความนี้มีการกำหนดเป้าหมายในการวิเคราะห์สาเหตุของปัญหาเหล่านี้ ซึ่งหยิบยกมาเป็นข้อเสนอและความคิดเพื่อที่จะช่วยเพิ่มระดับของพื้นที่การเรียนการสอนภาษาจีนนานาชาติในกรุงเทพมหานครของประเทศไทย In recent years, China's overall national strength has been continuously enhanced and its international influence has been increasing. The "Chinese language fever" is also heating up in the world. The relations between China and Thailand have grown closer and closer, and political, economic, and cultural exchanges have also deepned. Chinese language education in Thailand has developed rapidly, both in terms of number of students and depth of study. Obvious leap-forward development, moreover, Thailand's developed international education has also begun to rapidly set up Chinese language courese in this environment. The increasingly young and young Chinese education has alsp encountered the special education system of international schools. It also began to show up. Many scholars at home and abroad have done a series of investigations and researchers based on the characteristics of Thai Chinese learners, involving pronunciation, vocabulary, grammar, pedagogy, teaching content, error analysis, acquisition order, and pronunciation difficulties. Howeverr, according to statistics, research on the setting of Chinese language courses in international kindergartens is still in its infancy, and few people are involved. Curriculum setting is the most basic and necessary key link in the entire Chinese language education. The curriculu, of a school includes the curriculum type, learning objectives, learning content, school regulations, and the curriculum arrangement and class assignment during each learning stage. This article starts from this aspect and finds some problems through questionnaires and interviews. For example, the curriculum setting standards for Chinnese are not perfect, the time and sequence of Chinese courses are irrational, and there are not enough supporting materials and teaching ads for Chinese courses. There is no scientific feasibility. Curriculum evaluation system and other issues. The author will put forward his own suggestions and opinions by analyzing the causes of these problems, with a view to helping improve the level of Chinese teaching in international kindergarten in Bangkok, Thailand. |
Description: | Thesis (M.A.) (Teaching Chinese) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2018 |
URI: | https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/845 |
Appears in Collections: | College Of Chinese Studies - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
LI-YAHUA.pdf Restricted Access | 4.2 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.