Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/857
Title: B2C 电子商务系统在泰国的营销策略研究——以 TC 系统为例
Other Titles: กลยุทธ์การตลาดของระบบการค้าอิเล็กทรอนิกส์แบบธุรกิจสู่ผู้บริโภค B2C E-Commerce system ในประเทศไทย
Marketing Strategy of B2C E-commerce System in Thailand the Case Study of TC Company
Authors: 刘丽芳
Pornpan Juntaronanon
พรพรรณ จันทโรนานนท์
เจริญศักดิ์ แสงฉัตรสุวรรณ
李明强
Li, Mingqiang
Keywords: การพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์
Electronic commerce
电子商务
การตลาด
Marketing
营销
Issue Date: 2016
Publisher: Huachiew Chalermprakiet University
Abstract: ด้วยการพัฒนาการที่รวดเร็วของเศรษฐกิจเครือข่ายไซเบอร์ (Cyber) ตลาดอี-คอมเมิร์ซ (E-Commerce) เป็นที่นิยมของทั้งผู้ประกอบการทางธุรกิจและสถานศึกษาบริษัททั่วไปกำลังมีการเปลี่ยนแปลงและหันมาใช้บริการทำธุรกรรมทางอินเตอร์เน็ตมากขึ้น โดยเฉพาะการจำหน่ายสินค้าสู่ผู้บริโภคแบบ B2C คือ จากผู้จัดจำหน่ายสู่ผู้บริโภคโดยไม่ต้องมีหน้าร้าน แต่อาศัยทางอินเตอร์ธุรกรรมทางอีคอมเมิร์ซได้เพิ่มมากขึ้นอย่างมากมาย จนกลายเป็นอุตสาหกรรมที่ร้อนแรงสุดๆ ทั่วโลก บริษัท ทีซี (TC) จำกัด เริ่มต้นจากผู้รับจ้างทำเว็บเพจ (web page) ในประเทศไทยได้พัฒนาตัวเองขึ้นมาเป็นแหล่งออกแบบและแนะนำการทำตลาดทางไซเบอร์อีคอมเมิร์ซ จากศึกษาพัฒนาระบบเครือข่ายเป็นแรมปีจนเป็นผู้เชี่ยวชาญได้นำเสนอระบบที่ล้ำหน้าครบวงจรมีศักยภาพเหนือคู่แข่งขันได้ตัดสินใจทำธุรกิจศูนย์กลางระบบอินเตอร์เน็ตทางอีคอมเมิร์ซ วิทยานิพนธ์ฉบับนี้จะศึกษาถึงความเป็นมาของบริษัททีซี จำกัด เกี่ยวกับการพัฒนาระบบเครือข่าย กลยุทธ์การทำธุรกิจของบริษัทการวิเคราะห์คู่แข่งขันการวิเคราะห์กลุ่มลูกค้าที่จะมาใช้บริการของ บริษัททีซี โดยใช้ทฤษฎีการตลาด 4 พี (4P marketing theory) การเจาะกลุ่มเป้าหมาย (STP theory) พร้อมกับสรุปบทสัมภาษณ์จากบุคคลระดับบริหารสามกลุ่ม เริ่มจากผู้เกี่ยวข้องบริษัททีซี บริษัทคู่แข่งขันลูกค้าเป้าหมายการกำหนดกลยุทธ์ทางการตลาด และวางเป้าหมายสินค้าในประเทศไทยด้วยการวิเคราะห์บทสรุปของกลยุทธ์ทางการตลาดของผู้ประกอบการ จะนำไปสู่ข้อเสนอแนะเพื่อปรับปรุงยุทธวิธีใหม่สู่ความเป็นเลิศในตลาดไทย นอกจากนี้ ผู้วิจัยหวังว่าจากการศึกษาเรื่องการทำธุรกิจออนไลน์จากผู้ B2C ของไทยจะสามารถสร้างมิติใหม่ขึ้นมาได้
With the rapid development of the cyber network economy, e-commerce market has become popular by many enterprises and academia. More and more traditional companies are in transition to e-commerce, and various new types of e-commerce system keep coming up. As a typical e-commerce-B2C (Business to Commerce) e-commerce, it has become one of the heated issue. In the past few years, TC company mainly worked on the development of the network platform and accumulate a large number of customers. At the same time, they have also done the research and developed the e-commerce systems. Now, TC company have completed their e-commerce system as well as commercialised this service in Thailand market. This market will focus on how TC company have done their development of Thailand's B2C e-commerce market and the analysis as well as the research of TC Company strategies, their competitors and the consumer market, using the 4P and STP concept as the theoretical study of this article. To interview TC company, peer companies, comsumer buyers of TC e-commerce systems. After the detailed analysis and summary, will put forward the new corporate marketing strategy together with some recommendations to help TC enterprises optimize more market share of TC E-commerce system. I hope that after this research of Thailand's B2C e-commerce, it can offers some new perspective and reference of the cyber network business in the Thai market.
随着网络经济的飞速发展 ,电子商务市场得到了众多企业的青睐和学术界的关注。越来越多传统企业纷纷向电商转型,同时各种类型的电子商务系统更是层出不穷。而作为电子商务中比较典型的 B2C 电子商务,成为了业界的热议之一。 TC 企业在过去的几年里,基于主要发展网络平台,积累到大量的客户,与此同时,也在研究开发电子商务系统,而到目前该系统已经开发完成,开始投入到泰国日趋发展的电商市场中。 本文结合泰国的 B2C 电子商务市场发展现状和背景从行业、企业、消费者三方面来进行研究,基于 4P 营销理论、企业 STP 理论为本文的理论基础,通过对 TC 企业、同行企业、TC 电商系统消费企业进行详细的访谈总结相。分析该系统目前在泰国营销策略及产品的市场定位。通过分析总结对企业提出相应的营销策略建议,帮助 TC 企业优化 TC 电商系统的市场营销策略。 本文通过对泰国 B2C 电子商务的研究,希望对 TC 企业以及与 TC 企业相似背景的企业提供一些参考。
Description: Thesis (M.B.A) (Chinese Program) -- Huachiew Chalearmprakiet University, 2016.
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/857
Appears in Collections:Business Administration - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LI-MINGQIANG.pdf4.06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.