Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/858
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor谢仁敏-
dc.contributor.advisorXie, Renmin-
dc.contributor.author梁桂华-
dc.contributor.authorLiang, Guihua-
dc.date.accessioned2022-10-31T14:25:10Z-
dc.date.available2022-10-31T14:25:10Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.urihttps://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/858-
dc.descriptionThesis (M.A.) (Teaching Chinese) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2016th
dc.description.abstractในช่วงหลายปีที่ผ่านมา การเรียนการสอนภาษาจีนได้มีการพัฒนาอย่างมาก แต่งานวิจัยที่เกี่ยวข้องกับการเรียนการสอนภาษาจีนสำหรับนักเรียนระดับปฐมวัยยังมีจำนวนไม่มาก ทฤษฎีและวิธีการสอน ที่สามารถนำมาปรับใช้กับการเรียนการสอนสำหรับนักเรียนระดับปฐมวัยก็ยังมีไม่เพียงพอ ดังนั้นผู้จัดทำจึงได้นำวิธีการจัดการเรียนการสอนแบบมอนเตสซอรี่ (Montessori) ซึ่งเป็นรูปแบบการเรียนการสอนที่ได้รับความนิยมเป็นอย่างมากในประเทศจีนมาปรับใช้กับการเรียนการสอนภาษาจีนสำหรับนักเรียนระดับปฐมวัยในประเทศไทยโดยการนำประสบการณ์การสอนและรวมรูปแบบวิธีการสอนที่เหมาะสำหรับนักเรียนไปมาปรับใช้ รูปแบบการวิจัยจะเป็นการศึกษาวิธีการสอนแบบมอนเตสซอรี่ (Montessori) มาเป็นแนวทางและประยุกต์ใช้ ในการเรียนการสอนภาษาจีนสำหรับชาวต่างชาติ มีการนำวิธีการสอนแบบมอนเตสซอรี่ (Montessori) มาปรับใช้ในห้องเรียน เพื่อดำเนินการหาวิธีการสอนรูปแบบใหม่ที่เหมาะสมกับการเรียนการสอนภาษาจีนสำหรับนักเรียนระดับปฐมวัยของไทย ผู้จัดทำหวังเป็นอย่างยิ่งว่างานวิจัยเล่มนี้จะสามารถนำมาใช้เป็นข้อมูลอ้างอิงให้กับผู้ที่สนใจได้ต่อไป วิจัยเล่มนี้แบ่งออกเป็น 5 บทคือบทที่ 1 ที่มาของการวิจัย ความสำคัญ จุดมุ่งหมายของการวิจัย วิธีการดำเนินการวิจัย งานวิจัยและนิยามศัพท์เฉพาะที่เกี่ยวข้องกับงานวิจัย บทที่ 2 การรวบรวมข้อมูลและจัดแบ่งประเภทของวิธีการสอนแบบมอนเตสซอรี่ (Montessori) และศึกษาแนวทางทฤษฎีที่เกี่ยวข้อง บทที่ 3 ศึกษาและวิเคราะห์ข้อมูลเกี่ยวกับการสอนด้านตัวอักษรจีน คำศัพท์ การออกเสียง การร้องเพลงสำหรับ เด็กเล็ก การอ่าน ตัวอักษรพินอิน โดยใช้รูปแบบวิธีการสอนแบบมอนเตอสซอรี่ (Montessori) เพื่อดำเนินการวิจัย โดยนำมาใช้ในการเรียนการสอนชองนักเรียนระดับปฐมวัยโรงเรียนอนุบาลเด่นหล้าในประเทศไทย บทที่ 4 การวิเคราะห์ผลการดำเนินการวิจัย โดยเปรียบเทียบผลการเรียนในห้องเรียนของนักเรียนระดับปฐมวัยโรงเรียนอนุบาลเด่นหล้า บทที่ 5 สรุปผลการวิจัยและข้อเสนอแนะth
dc.description.abstractIn recent years, the Chinese language has been used increasingly with foreign students and has shown to be particularly useful by the adult and adolesceny age groups. However research shows that Chinese language teaching with regard to theory and teaching methodologies used by teachiers to teach younger age groups such as children are still currently insufficient to meet the needs of various overseas educational institutions. Therefore, we want to present China's most popular teaching method; Montessori. This method is used already in the actual teaching of Chinese children in both China and Thailand and we aim to summarize the effects shown with this teaching method in order to explore new opportunities of teaching and methodology development when teaching Chinese in Thailand for children. In this thesis, the characteristics and analysis of foreign language teaching under the guidance of Montessori preschool education theory is introduced to Thailand's early Chinese learning classrooms. This is in order to find a new suitable method for teaching a second language to Thai children, hoping to provide a reference for future teaching. The process of writing this thesis will mainly be focused on literature and comparative law. This thesis is divided into five chapters. The first chapter points out the main reason, purpose and meaning, methods and related literature and related terminology. The second chapter research writing is related to the Montessori preschool idea in organizing and classifying as foreshadowing a theoretical basis. The third chapter, under the guidance of Montessori teaching methods, will explain teaching literacy, vocabulary, speaking, songs, reading, history and other aspects of teaching as gained through in class observation. This research was conducted by applying the Montessori method whist teaching children at Denla Kindergarten School in Thailand. The fourth chapter for Chinese teaching in Thailand at Denla Kindergarten School is a review of the Montessori teaching method including an effects analysis, with comparisons and classroom learning. The fifth chapter herein reflects shortcomings and deficiencies with the theory and will summarize the results of the studies and research made.th
dc.description.abstract近年来,由于对外汉语教学的蓬勃发展,在众多相关领域都取得了丰硕的成果。但是,对于刚刚兴起的对外汉语幼儿教学领域的相关研究较少,可以用来指导的理论和教学方法还不足以满足海外幼儿市场的需求。因此,本人想把目前在中国很受欢迎的蒙台梭利教学法引入泰国幼儿汉语教学中,并总结教学经验,探索出一套适合泰国幼儿的汉语教学方法。 本文在蒙氏学前教育理论的指导下结合对外汉语教学特点和规律,将蒙氏教学法引入泰国幼儿汉语学习课堂,尝试寻找一种适合泰国幼儿汉语教学的新方法,希望能够给相关教学实践和理论研究提供参考。本文共分为五个章节:第一章,主要指出研究的缘由、目的和意义、研究的方法,提供相关国内外研究概况及相关的名词解释;第二章,对蒙氏学前教育理念进行整理和分类,为后文的书写铺垫理论基础;第三章,在蒙氏教学法的指导下,对识字、词汇、口语、儿歌、阅读、拼音等方面的教学进行针对性分析和研究,探索蒙氏教学法在泰国典拉幼儿园的教学中的实践应用;第四章,针对以泰国典拉幼儿园为例的汉语教学蒙氏学前教学法的效果进行分析,重点是课堂比较和学习效果比较;第五章,总结研究中取得的主要成果,反思其缺点和不足之处。-
dc.language.isozhth
dc.publisherHuachiew Chalermprakiet Universityth
dc.subjectการสอนแบบมอนเตสซอรีth
dc.subjectMontessori method of educationth
dc.subjectภาษาจีน -- การศึกษาและการสอนth
dc.subjectChinese language -- Study and teachingth
dc.subjectโรงเรียนเด่นหล้าth
dc.subjectDenla Kindergarten Schoolth
dc.subject蒙特梭利教学-
dc.title蒙台梭利教学法在泰国典拉幼儿园汉语教学中的应用研究th
dc.title.alternativeการศึกษาการประยุกต์ใช้วิธีการเรียนการสอนแบบมอนเตสซอรี่ในวิชาภาษาจีน : กรณีศึกษา โรงเรียนเด่นหล้า ประเทศไทยth
dc.title.alternativeA Case Study Based on Montessori Teaching for Chiness Language : Denla Kindergarten Schoolth
dc.typeThesisth
dc.degree.nameศิลปศาสตรมหาบัณฑิตth
dc.degree.levelปริญญาโทth
dc.degree.disciplineการสอนภาษาจีนth
Appears in Collections:College Of Chinese Studies - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LIANG-GUIHUA.pdf1.21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.