Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/880
Title: 泰国中学生汉字笔顺结构偏误调查与研究-- -- 以泰里拉学校为例
Other Titles: ศึกษาวิเคราะห์และสำรวจข้อผิดพลาดการเขียนลำดับและโครงสร้างตัวอักษรจีน : กรณีศึกษา นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาโรงเรียนเทพลีลา กรุงเทพมหานคร
A Study of Error Analysis of Writing the Chinese Key Character Hierarchy Structure : the Case of the High School Students of Thepleela School, Bangkok
Authors: 唐七元
Tang, Qiyuan
萧坤城
ไพโรจน์ เซียวสกุล
Keywords: ภาษาจีน -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา)
Chinese language -- Study and teaching (Secondary)
汉语 -- 学习和教学 (中学)
ภาษาจีน -- การเขียน
Chinese language -- Writing
汉语 -- 写作
汉字
ตัวอักษรจีน
Chinese characters
ภาษาจีน -- การใช้ภาษาผิด
Chinese language -- Errors of usage
ความผิดพลาด
Errors
错误
Issue Date: 2019
Publisher: Huachiew Chalermprakiet University
Abstract: ภาษาจีนถือได้ว่าเป็นอีกหนึ่งภาษาที่นักเรียนชาวต่างชาติและนักเรียนชาวไทยให้ความสนใจเกี่ยวกับการศึกษาการเรียนภาษาจีนเพิ่มมากขึ้น ซึ่งการเรียนภาษาจีนที่ดีนั้น ต้องมีองค์ประกอบด้วยกันทั้งทักษะการพูด การฟัง การอ่าน และการเขียน ดังนั้น สำหรับนักเรียนต่างชาติและนักเรียนชาวไทย ต้องใช้ความพยายามอย่างมากกับการเรียนภาษาจีนเกี่ยวกับด้านการเรียนการสอนภาษาจีน พบว่านักเรียนส่วนใหญ่คิดว่าภาษาจีนเป็นภาษาที่เรียนยาก โดยเฉพาะด้านการเขียนตัวอักษรจีนที่มีการลากเส้นขีดจำนวนมาก และมักจะเขียนตัวอักษรจีนผิดอยู่เสมอ ส่งผลให้เกิดปัญหาแก่การเรียนการสอน ครูผู้สอนเองได้สังเกตจาการสอนเขียนลำดับขีด การทดสอบเขียนลำดับขีดพบเจอข้อสังเกต คือลำดับขีดของตัวอักษรจีนมีกฎเกณฑ์การเขียนแบบรูปโครงสร้างที่หลากหลาย จึงเกิดเป็นประเด็นทำการศึกษาและวิเคราะห์เพื่อแก้ไขปัญหาอย่างเข้าใจ ในการศึกษาและสำรวจครั้งนี้ มีจุดประสงค์การใช้วิธีจัดทำชุดแบบฝึกหัด พร้อมกับชุดใบความรู้อธิบายหลักเกณฑ์พื้นฐานเกี่ยวกับเส้นขีดอักษร ลำดับขีดอักษรจีน และโครงสร้างอักษรจีน เหมาะสมกับนักเรียนที่เพิ่งเริ่มเรียน และนักเรียนที่มีพื้นฐานมาก่อน ผู้เขียนจึงทำการสำรวจนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาโรงเรียนเทพลีลา กรุงเทพมหานคร ของโปรแกรมวิชาภาษาจน ในระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4-6 แบ่งเป็นมัธยมศึกษาปีที่ 4 จำนวน 40 คน มัธยมศึกษาปีที่ 5 จำนวน 35 คน มัธยมศึกษาปีที่ 6 จำนวน 30 คน โดยมีหลักเกณฑ์การให้ทำแบบทดสอบก่อนเรียน และแนะนำให้นักเรียนนำชุดแบบฝึกหัดกับชุดใบความรู้กลับไปทบทวน ซึ่งนำผลที่ได้แบบทดสอบหลังเรียนมาเปรียบเทียบ เพื่อมาสรุปสาเหตุข้อผิดพลาด และวิเคราะห์ข้อผิดดพลาดของการเขียนลำดับขีดอักษรจีน หลังจากนั้นเสนอแนะวิธีการสอนที่สนุกสนานสร้างความสนใจให้อยากเรียนรู้เพิ่มขึ้น แล้วเพิ่มเติมแบบฝึกหัดทบทวนความรู้ จึงหวังว่าจะสามารถช่วยพัฒนานักเรียนไทยให้มีประสิทธิภาพมากขึ้น
The Chinese language is regarded as one language thay international students and Thai students are paying attention to learn increasingly. A good Chinese learning required elements of speaking, listening, reading and writing skills. Therefore, both international students and Thai students need to spend a lot of effort to learn Chinese. About Chinese teaching, it can be found that most students think that Chinese is a language that is difficult to learn, especially in writing of Chinese characters with a lot of strokes. Thus, beginning learners always write Chinese characters incorrectly. This results in problems of teaching and learning. Teachers can observe from teachingg of Chinese character writing and Chinese character testing and obviously find out various forms and structures of Chinese character writing. Therefore, it is a point of this study and the analysis to solve the problems with understanding. In this study and the survey, the main purpose is to use a method of creating exercise along with a set of knowledge sheets explaining basic rules about Chinese character strokers, Chinese stroke orders and the Chinese character structure which are suitable for students at an elementary level and an intermediate level. Therefore, the author conducted the survey with high school students at Thepleela School, Bangkok who were studying Chinese Language Program at Mathayom 4-6, divided into Mathayom 4, a total of 40 students, Mathayom 5, a total of 35 students, and Mathayom 6, a total of 30 students. The study was conducted by determining a criteria of pre-test and suggesting students to bring exercises and the set of knowledge sheets to review outside class. The results obtained were compared to post-test in order to create more students' interest in learning increasingly. Also, additional exercises were added after teaching to let students review the lesson learned from the class. Therefore, this study can help develop Thai students to be more effective in the future.
汉语作为一门语言学,它能吸引起泰国学生的学习兴趣,在于它的使用率和普及性跟重要性。要学好汉语的基本因数,必须在听、读、说、写四个方面的能力得到同时发展。在泰国的汉语教学上,大部分的学生一致认同汉语是一门难学的语言学,特别在书写方面,令他们没有头绪,这基于泰文的写法是有下向上,刚好和汉语的由上向下相反。导师在教学过程中,一方面讲述汉字的笔顺规则,另一方面要改变学生们在泰语书写上的概念影响。从中才能让学生对汉字笔顺的认识和掌握。 本论文就是以汉字为主题而做出以下多方面的总结,并对其进行了深入 的调查研究。其作用是为了改善学生对汉字的了解,同时能够正确地掌握汉字的笔顺规则。在此次调查中,我们从汉语专业的高一班中选出 40 人,高二班35 人,高三班 30 人。首先,我们对他们讲述了汉字的结构和书写笔顺规则,然后发给他们一些作业。结果,从他们提交的作业中,找出了多点错误的地方和原因,对日后提高他们学习汉语的水平起到了一定性的作用,同时也促进了汉语教学的有效发展。
汉语 -- 语言误用
Description: Thesis (M.A.) (Teaching Chinese) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2019
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/880
Appears in Collections:College Of Chinese Studies - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PHAIROJ-SEASAKUL.pdf
  Restricted Access
1.2 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.